Joel J. Richard, narozen roku 1976 v Connecticutu, USA, je uznávaný filmový a televizní skladatel, který se proslavil především svou prací na akční filmové sérii John Wick.
Hudební začátky a styl
Richardova vášeň pro hudbu se probudila ve dvanácti letech, kdy si pořídil čtyřstopý rekordér a elektrickou kytaru. Hudebně vyzrával během působení v hard-rockové scéně v New Yorku. Jeho tvůrčí styl ovlivnila řada umělců od Led Zeppelin a Pink Floyd přes Tool až po Toma Waitse, Portishead a Petera Gabriela. Richardův neortodoxní hudební background formoval jeho charakteristický zvuk, který spojuje tradiční hudebnost s atmosférickou experimentací. Jeho všestranný talent se projevuje jak v syrových industriálně-rockových kompozicích, tak v intimních akustických orchestrálních skladbách. V červenci 2015 absolvoval BMI Conducting Workshop pro filmové skladatele pod vedením symfonického dirigenta Lucase Richmana.
Průlom v sérii John Wick
Richardova kariéra dosáhla vrcholu díky spolupráci s Tylerem Batesem na hudbě k filmu John Wick (2014). Režisér Chad Stahelski a producent Dave Leitch oslovili původně Batese, který přizval Richarda ke spolupráci. Společně vytvořili charakteristický zvuk, který definoval celou franšízu. Richard se podílel na všech čtyřech filmech série - John Wick (2014), John Wick: Chapter 2 (2017), John Wick: Chapter 3 - Parabellum (2019) a John Wick: Chapter 4 (2023). Při tvorbě hudby pro Johna Wicka se Richard a Bates snažili proniknout do myšlení hlavní postavy a pochopit tón a podstatu jeho příběhu. Výsledkem byla "zábavná, syrová, agresivní a neortodoxní" hudba, která pomáhala rozlišovat mezi jednotlivými scénami a akčními sekvencemi. Soundtrack k John Wick: Chapter 4 zahrnoval 72členný orchestr z Nashville, především smyčce a dřevěné dechové nástroje, které rozšířily rockovou estetiku zvukově i harmonicky.
Televizní a další filmová tvorba
Kromě série John Wick Richard složil hudbu k několika významným televizním projektům. V letech 2015-2016 pracoval jako skladatel na 24 epizodách úspěšného seriálu Quantico pro ABC, kde spolupracoval s Josephem Trapanesem. Jeho talent pro inovativní hybridní kompozice se projevil také v hudbě k minisérii Fallen pro ABC Family, v Emmy nominovaném projektu The Andromeda Strain od Ridleyho a Tonyho Scottových, v thrilleru Compound Fracture pro Showtime a v seriálu Ravenswood pro ABC Family. Z dalších filmových projektů stojí za zmínku Triple Threat (2019), Books of Blood (2020) a Billionaire Boys Club (2018), kde spolupracoval s režisérem Jamesem Coxem a hvězdným obsazením včetně Ansela Elgorta a Tarona Egertona.
Hudební nástroje a přínos
Richard je multiinstrumentalista, který v nahrávkách často hraje na balalajku, basu, kytaru, perkuse a klávesy. Jeho přístup k filmové hudbě je charakteristický fúzí žánrů a kultur, což je patrné zejména v pozdějších dílech série John Wick, kde hudba odráží globální cestování hlavního hrdiny. Richardův styl je často popisován jako "pulzující elektronický score" s prvky neo-Giorgio Moroder synth-rockové hudby, který efektivně podporuje akční scény a zároveň dokáže vyjádřit emocionální hloubku postav.