Sal Viscuso, narozen 5. října 1948 v Brooklynu v New Yorku, je americký herec s bohatou kariérou v televizi a filmu. Jeho herecká dráha začala po inspirativním zážitku v roce 1967, kdy jako vysokoškolský student zhlédl televizní inscenaci hry Ronalda Ribmana "The Final War of Olly Winter" a byl natolik uchvácen výkonem Ivana Dixona, že se hned následující den přihlásil na katedru dramatu. Získal bakalářský titul na University of California v Davisu a následně magisterský titul na NYU School of the Arts, kde studoval pod vedením Olympie Dukakis.
Počátky kariéry a průlomové role
Viscusova profesionální kariéra nabyla na obrátkách po seznámení s Burtem Metcalfem, producentem ikonického seriálu M*A*S*H, což vedlo k jeho přestěhování do Los Angeles. Brzy se stal pravidelným účinkujícím v sitcomu The Montefuscos (1975) na NBC. Širší známost mu přinesla role v kontroverzním seriálu Soap (1977-1979), kde ztvárnil postavu otce Timothyho Flotského, římskokatolického kněze bojujícího se svým slibem celibátu. Jeho výkon v této roli vyvolal značné kontroverze, které přilákaly k premiéře seriálu 19 milionů diváků. Náboženské lobbistické skupiny v USA dokonce vyzývaly ke sponzorskému bojkotu seriálu, ale díky podpoře šéfa ABC Freda Silvermana se seriál udržel a získal kritické i divácké uznání.
Kultovní hlas M*A*S*H
Jednou z nejpozoruhodnějších, ačkoli neviditelných rolí Sala Viscusa, byla pozice jednoho ze dvou pravidelných hlasatelů rozhlasu v seriálu M*A*S*H (1972-1983). Jeho hlas se ozýval z reproduktorů vojenské nemocnice 4077, čímž se nesmazatelně zapsal do historie tohoto kultovního seriálu. Kromě hlasatelské role se v M*A*S*H objevil i ve třech epizodních rolích - jako pacient John v epizodě "Dear Sigmund" (1976), seržant Raymond McGill v "Post Op" (1977) a desátník Benny Bryant v "Tea and Empathy" (1978). Jeho spojení s tímto seriálem bylo natolik významné, že postava Michaela Cery v seriálu "Childrens' Hospital" (2008) byla pojmenována "Sal Viscuso" jako pocta jeho hlasatelské roli v M*A*S*H.
Filmová kariéra
Na filmovém plátně debutoval v roce 1977 ve snímku The World's Greatest Lover režiséra Genea Wildera, kde se objevil jako asistent režie. Téhož roku improvizoval v Altmanově filmu 3 Women. Následně spolupracoval s Anne Bancroftovou v komedii Fatso (1980), kde ztvárnil roli Vita. V roce 1983 si zahrál trenéra Roye ve filmu Max Dugan Returns. Významnou roli získal v kultovní parodii Mela Brookse Spaceballs (1987), kde ztvárnil radiového operátora, o kterém sám prohlásil: "Stále dostávám více pozornosti za tento projekt než za cokoli jiného, co jsem kdy udělal!" Mezi jeho další filmové role patří barový učitel v Kicking and Screaming (1995), vězeňský dozorce v Pinocchio's Revenge (1997) a otec Dedice v The Amati Girls (2000).
Televizní rozmanitost
Viscuso prokázal svou všestrannost v mnoha televizních seriálech. Objevil se ve čtyřech různých rolích v populárním sitcomu Barney Miller (1975-1982), přičemž jedna z těchto rolí byla napsána speciálně pro něj tvůrcem seriálu Dannym Arnoldem. Hrál také v seriálech jako Fantasy Island (1978), The Love Boat (1978-1980), Family Ties (1982), Cagney & Lacey (1981) a NYPD Blue (1993). V 90. letech ztvárnil opakující se roli "Bobby Bigmouth" v seriálu Lois & Clark: The New Adventures of Superman (1994-1995) a Ronalda "Ronnieho" Price v Port Charles (2000). Objevil se také v seriálech Boston Public (2000), ER (1994) a Law & Order: Special Victims Unit (1999), kde pro něj byla role vytvořena výkonným producentem Robertem Palmem.
Novodobá tvorba
V posledních letech Viscuso pokračoval v aktivní herecké kariéře. Objevil se v seriálech jako Scandal (2014), kde ztvárnil postavu Clarka ve dvou epizodách, Law & Order True Crime (2017) v roli Rosse, 9-1-1 (2020) jako Anton a Station 19 (2022) jako pan Phillips. V roce 2022 si zahrál roli soudce v rodinném filmu Lyle, Lyle, Crocodile s Javierem Bardemem a Constance Wu v hlavních rolích.
Umělecké přesahy
Kromě herectví je Sal Viscuso také uznávaným a vystavovaným malířem. Věnuje se dobrovolnické práci s organizací The Unusual Suspects Theatre Company, která mentoruje rizikovou mládež prostřednictvím kulturních zdrojů. Studuje pod vedením Jeffa Perryho, zakládajícího člena Steppenwolf Theatre Company, a objevil se jako Richard Roma v losangeleském oživení hry Glengarry Glen Ross.