Madame Sul-Te-Wan, vlastním jménem Nellie Crawford, se narodila 7. března 1873 v Louisville v Kentucky, USA. Byla průkopnickou americkou herečkou, která se zapsala do historie jako první Afroameričanka, která podepsala filmovou smlouvu a stala se významnou postavou hollywoodského filmového průmyslu.
Rané období a cesta k herectví
Narodila se jako dcera bývalých otroků Cleona De Londy a Silase Crawforda. Její otec rodinu opustil v raném věku a matka pracovala jako pradlena pro divadelní herečky v Louisville. Mladá Nellie se zamilovala do herectví, když nosila prádlo do divadel a mohla sledovat herečky při zkouškách. Tato zkušenost v ní probudila vášeň pro divadlo. Později se přestěhovala do Cincinnati v Ohiu, kde se připojila k divadelní společnosti Three Black Cloaks a začala vystupovat pod uměleckým jménem "Creole Nell". Následně založila vlastní divadelní skupinu Black Four Hundred, se kterou cestovala po východním pobřeží USA.
Průlom v Hollywoodu
V roce 1910 se provdala za Roberta Conleyho a přestěhovala se do Kalifornie s nadějí na průlom ve filmovém průmyslu. Krátce po příjezdu ji však manžel opustil, zanechav ji s třemi syny v tíživé finanční situaci. Zlomový okamžik v její kariéře přišel v roce 1915, kdy se dozvěděla, že režisér D.W. Griffith, rodák z jejího rodného Kentucky, natáčí film o období po občanské válce. Osobně se za Griffithem vypravila a získala roli ve filmu Birth of a Nation (Zrození národa) . Ačkoliv Griffith pro ni údajně napsal výraznější postavu bohaté černošské majitelky pozemků, která měla procházet městem v elegantním oblečení a špercích a v jedné scéně dokonce plivnout do tváře bílé ženy, která ji urazila, tato scéna byla cenzory vystřižena a Sul-Te-Wan se objevila pouze v davových scénách. Přesto se stala první afroamerickou herečkou, která podepsala filmovou smlouvu a získala významnou roli .
Kariéra v němém filmu
Madame Sul-Te-Wan se stala jednou z nejvýznamnějších černošských hereček během éry němého filmu. Proslavila se jako charakterní herečka a objevila se ve významných filmech jako Birth of a Nation (1915) a Intolerance (1916) . V roce 1918 ztvárnila roli Esmereldy, služebné Jane ve filmu Tarzan of the Apes . Během 10. a 20. let 20. století se etablovala jako uznávaná charakterní herečka, i když často v neakreditovaných rolích, nejčastěji jako "mammy" (černošská chůva). Objevovala se po boku takových hvězd němého filmu jako byli Tom Mix, Leatrice Joy, Matt Moore, Mildred Harris, Harry Carey, Robert Harron a Mae Marsh. V roce 1927 se neakreditovaně objevila v komedii College režiséra Jamese W. Hornea s Busterem Keatonem a v roce 1929 v dramatu Queen Kelly režiséra Ericha von Stroheima s Glorií Swanson v hlavní roli.
Přechod ke zvukovému filmu
Sul-Te-Wan přešla do éry zvukového filmu s relativní lehkostí a pokračovala v objevování se ve významných filmech . Hrála po boku takových hvězd jako byli Conrad Nagel, Barbara Stanwyck, Fay Wray, Richard Barthelmess, Jane Wyman, Luise Rainer, Melvyn Douglas, Lucille Ball, Veronica Lake a Claudette Colbert. Jako černošská herečka v době segregace byla však omezena na role vedlejších postav, které byly obvykle vězeňkyně, "domorodé ženy" nebo služebné, jako například její neakreditovaná role "domorodé služebné" v kasovním trháku King Kong z roku 1933.
Významné role a uznání
V roce 1937 byla obsazena do role Tituby ve filmu Maid of Salem, dramatickém převyprávění salemských čarodějnických procesů z roku 1692. Za tento výkon získala kritické uznání. Mezi její další významné role patřily: Hattie ve filmu In Old Chicago (1937), Lily ve filmu Kentucky (1938) a hráčka na harmonium v kostele ve filmu Sullivan's Travels (1941). V roce 1954 se objevila v muzikálovém dramatu Carmen Jones režiséra Otto Premingera po boku Dorothy Dandridge, Harryho Belafonte, Diahann Carroll a Pearl Bailey jako Carmeniná babička. Tento film znamenal vzácný odklon od čtyř desetiletí převážně stereotypních rolí "mammy". Její poslední filmové vystoupení přišlo v dobrodružném filmu The Buccaneer z roku 1958, který režíroval Anthony Quinn a v hlavních rolích se představili Yul Brynner a Charlton Heston.
Osobní život a odkaz
Madame Sul-Te-Wan měla tři syny - Otto Conleyho, Onesta Conleyho a Odela Conleyho - z prvního manželství. Ona i její synové se objevili ve filmech produkovaných ve Fine Arts Studio v Los Angeles během 10. let 20. století. Ve věku 77 let se podruhé provdala za německého přistěhovalce Antona Ebentheuera. Toto manželství trvalo tři roky. Madame Sul-Te-Wan zemřela 1. února 1959 ve věku 85 let na následky mrtvice v Motion Picture Actors' Home ve Woodland Hills v Kalifornii. Byla pohřbena na hřbitově Pierce Brothers' Valhalla Memorial Park Cemetery v North Hollywoodu v Los Angeles. V roce 1986 byla uvedena do Síně slávy černošských filmařů (Black Filmmakers Hall of Fame).
Význam pro filmovou historii
Madame Sul-Te-Wan se stala první černošskou herečkou, která získala smlouvu s hollywoodským studiem, a vydobyla si místo v rodícím se hollywoodském prostředí. Jak napsala jedna její obdivovatelka v dopise do novin v roce 1948: "Připravila cestu pro moderní černochy ve světě filmu... Je pouze jedna taková průkopnice: Madame Sul-Te-Wan." Její vytrvalost a odhodlání překonat rasové bariéry v Hollywoodu z ní učinily jednu z nejvýznamnějších průkopnic afroamerického herectví, jejíž odkaz inspiruje dodnes.