Jean-Claude Rémoleux, narozen 8. února 1923 v Saint-Ouen, Seine-Saint-Denis, Francie, zemřel 5. ledna 1985 v Beaulieu-sur-Mer, Alpes-Maritimes, Francie, byl francouzský filmový herec, který se proslavil především svými vedlejšími rolemi ve francouzské kinematografii.
Původ a osobnost
Jean-Claude Rémoleux nepocházel z herecké rodiny, ale z velmi zámožného prostředí. Jak vzpomínal režisér Jean-Pierre Mocky, Rémoleux byl dědicem bohaté rodiny, která vlastnila podíly v obchodním řetězci Prisunic. Navzdory svému významnému společenskému postavení byl Rémoleux známý svou excentrickou povahou. Fyzicky byl charakteristický svou robustní postavou, plešatou hlavou, bledým hlasem a zvláštním, jakoby zasněným výrazem, což mu dávalo jedinečný vzhled, který režiséři rádi využívali.
Filmová kariéra
Rémoleuxova filmová kariéra začala poměrně netradičně. Nebyl profesionálním hercem v pravém slova smyslu, ale do světa filmu vstoupil díky své výrazné osobnosti a vzhledu. Jeho první významnou rolí byla postava policisty ve filmu The Trial (1962) režiséra Orsona Wellese. Právě na natáčení tohoto filmu si ho všiml Jean-Pierre Mocky, který se později stal jeho klíčovým režisérem.
Mezi jeho nejvýznamnější filmy patří Band of Outsiders (1964) režiséra Jean-Luca Godarda, kde ztvárnil roli studenta pijícího alkohol. Tento film je považován za jedno z klíčových děl francouzské nové vlny a Rémoleux v něm, byť v menší roli, přispěl k celkové atmosféře snímku.
Dalším důležitým filmem v jeho kariéře byl The Big Scare (1964, původním názvem La Grande Frousse nebo La Cité de l'indicible peur) režiséra Jean-Pierra Mockyho. V tomto komediálním thrilleru, který sleduje dva policejní inspektory pronásledující nebezpečného padělatele, ztvárnil Rémoleux jednoho z obyvatel podivného městečka.
Rémoleux se také objevil v kultovním filmu Mon Oncle (1958) režiséra Jacquese Tatiho, který získal Oscara za nejlepší cizojazyčný film. I když jeho role byla menší, účast v tomto filmu svědčí o jeho schopnosti spolupracovat s nejvýznamnějšími režiséry své doby.
Spolupráce s Jean-Pierrem Mockym
Nejplodnější a nejvýznamnější byla Rémouleuxova spolupráce s režisérem Jean-Pierrem Mockym, který ho obsadil do dvanácti svých filmů. Jejich spolupráce začala filmem Un drôle de paroissien (1963), kde Rémoleux ztvárnil roli inspektora Bartina. Mocky o Rémouleuxovi říkal, že ho vždy obsazoval jako "ohromené monstrum" a přirovnával ho k tuleňovi kvůli jeho specifickému vzhledu a projevu.
Mocky vzpomínal, jak Rémouleuxe potkal na natáčení filmu The Trial, kde ho herec doslova "narazil jako medvěd" a něco nesrozumitelně mumlal. Toto setkání vedlo k dlouholeté spolupráci, během níž se Rémoleux stal jednou z "tváří" Mockyho filmů, podobně jako Jean Abeillé nebo Antoine Mayor.
Odkaz a smrt
Jean-Claude Rémoleux zemřel 5. ledna 1985 ve věku 61 let v Beaulieu-sur-Mer. Jeho pohřeb se údajně neobešel bez tragikomické události – podle Mockyho vzpomínek pohřební zřízenci uklouzli na zmrzlé zemi a rakev spadla do vody. Tato anekdota, ať už pravdivá či nikoliv, symbolicky odráží Rémouleuxův život, který byl sám o sobě plný zvláštností a nekonvenčnosti.
I když Jean-Claude Rémoleux nikdy nedosáhl statusu filmové hvězdy, jeho nezaměnitelná přítomnost ve francouzském filmu 50. a 60. let z něj činí nezapomenutelnou postavu. Jeho spolupráce s významnými režiséry jako byli Orson Welles, Jean-Luc Godard, Jacques Tati a především Jean-Pierre Mocky zajistila, že jeho tvář zůstává součástí historie francouzské kinematografie.