Gervaisa

72%
Gervaisa
Gervaisa

Francouzské filmové drama podle románu Emila Zoly "Zabiják". Odehrává se v Paříži v letech 1852 až 1860. Jeho hrdinkou je mladá pradlena Gervaisa. Právě ji opustil milenec Lantier, otec jejich dvou nemanželských dětí. Gervaisa usilovně pracuje, aby si jednou mohla zařídit vlastní prádelnu. Po čase se provdá za pokryvače Coupeaua. Tímto sňatkem nabývá její život štastnější tvářnosti. Ne však nadlouho. Coupeau se těžce zraní pádem se střechy. Je na dlouhou dobu upoután na lože a po uzdravení se bojí práce na střechách. Nejen že se dá Gervaisou živit, ale začne pít. Gervaise se podaří s finanční pomocí kováře Goujeta zřídit v malém krámku vytouženou vlastní prádelnu. Coupeau však stále více propadá alkoholu. Spřátelí se s bývalým milencem své ženy a společně s ním začne Gervaisu okrádat. Gervaisa ztrácí radost z práce i ze života. Znovu podlehne Lantierovi. Coupeau v záchvatu deliria rozbije zařízení prádelny a krátce nato v nemocnici zemře. Gervaisa již nemá sil vzchopit se. Lantier a jeho nová milenka Virginie ji vyženou z prádelny. Tu Gervaisa hledá útěchu v alkoholu a nechává svou dcerku Nanu na pospas pařížské ulici. (FILMOVÝ PŘEHLED 41 / 1957)




Bordoshut
1 647 bodů
8
8/10 – Wow. Na film pomalu starší než můj děda je s ním až překvapivě hodně zábavy. Černobílý formát vůbec nevadí a zamýšlená surovost z něj stříká na všechny strany. Není divu, že je kniha od Emila Zoly Zabiják považována za jeden z nejlepších naturalistických románů vůbec. Bohužel, knihu mám teprve rozečtenou, takže nemůžu poskytnout srovnání – tím se také dostáváme lidově řečeno k jádru pudla, aneb pochybným důvodům, pročpak jsem si tenhle snímek pustil. Ačkoli to tedy nebylo zcela dobrovolné sledování, můžu říct, že má nulová očekávání byla v průběhu sledování podrobena následující číselné operaci: 0 + 100 (přibližně v 15 minutě stopáže končí ženská šarvátka v prádelně a začíná velice dlouhých 50 minut) - 70 (umírám nudou u zdlouhavých scén ze života manželů a také především zmírám z velice pečlivého všestranného nasnímání šťavnaté pečeně, kdy se kameraman na cca 5 minut trochu zapomněl a zkrátka snímal a přibližovat pečínku z každé strany, div, že mu slina neukápla) - 10 + 10 (stala se asi ta nejotravnější věc, kterou mohl Emil Zola vymyslet, ale na druhou stranu jsem měl radost, že se aspoň něco stalo) + 5 (příběh se konečně začal posouvat a vypadalo to slibně) + 5 (za další cca čtvrt hodinu jsme zjistili, kdo je záporákem příběhu – strejček alkohol; škoda jen, že jsme ho ještě na plátně neměli možnost vidět) *2 (věci vzaly šílený spád a řádění opilého Coupeaua strčilo do kapsy i úvodní dámskou pranici) = 80. 80 %. Tak a teď hlavně doufám, že jsem to správně spočítal. V opačném případě však také nebudu věsit hlavu do klína – jak už hlavní poučka toho snímku praví: „Řešení tvých problémů je vždycky jen o jeden lok dál, než si myslíš.“ Nebo to špatně interpretuju? Zkusím s tím konfrontovat češtinářku a uvidíme, co bude. Ale zpět k tématu. Moc pěkná podívaná. Hlavně vynikne herecký výkon Marie Schell, které byla prostě úžasná. Plus taky oceňuji depresivní konec, opravdu to ve člověku něco zanechá. Myslím, že poslední scénu si budu ještě dlouho pamatovat. Pokavaď mi teda manžel naší češtinářky nezatne tipec. Samo sebou. Nemístná poznámka: „Mám pocit, že existuje nějaké nepsané pravidlo, které říká, že na černobílé filmy se neplive. Já mám pravidla rád.“ Ne, žádný ironický komentář už nebude... Opravdu!

Dodatečné informace

Původní název:
Gervaise (více)
  • Francie Gervaisa
  • Francie Gervaise
  • Francie Ansa
  • Francie I taverna
  • Francie Sen bir melektin
Země původu:
Francie, Itálie
Čeština:
Gervaisa je dostupný s českými titulky