Agda Helin: Nejlepší filmy a seriály

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Agda Helin: Filmy a seriály

  • Hanba
    Hanba (1968)
    FilmRole: Shopkeeper's Wife
    • Edison
    Druhý film ostrovní trilogie je v Bergmanově filmovém díle jedním z mála politicky angažovaných snímků, navzdory tomu, že se tvůrce tomuto označení bránil v sebeironickém zlehčení: Politicky nezaujímám vůbec žádné stanovisko. Kdyby existovala strana bázlivců, tak bych do ní vstoupil. Politikum v pochmurné, ostře protiválečné vizi se však nevytratilo ani v neurčitosti faktografie. Ačkoli se děj filmu odehrává v nejmenované zemi, v průběhu fiktivní války, přesto z něj vystupuje naprosto reálná, naturalisticky zobrazená brutalita soudobé válečné agrese. Manželská dvojice profesionálních hudebníků - Jan a Eva (opět v podání tehdejší bergmanovské stálice interpretů Ullmannové a von Sydowa) jí čelí únikem z pevniny na ostrov, který je postupně okupovaný nepřátelskou armádou. Eva patří k duševně silným bergmanovským hrdinkám, i když postrádá bezpochybnou jednoznačnost Almy z Hodiny vlků. Obdařena výrazným mateřským pudem, trpí bezdětností, její vztah k psychicky i charakterově slabšímu Janovi postrádá bezvýhradnou oddanost a místy se podobá jen soucitné péči. Mateřskou radost jí dá zakusit až sen v závěru filmu, kdy citově rozvrácený pár prchá na lodi z válkou zpustošeného ostrova, bez jakékoli vyhlídky na přežití. Obraz vysněného dítěte, který hrdinka může pouze vylíčit, je v tomto pesimisticky vyladěném filmu jedinou nadějí, byť pohříchu pomyslnou. Film režiséra Ingmara Bergmana představuje temnou vizi světa, za který se jeho stvořitel musí stydět. Příběh se odehrává v době, která žije neustálými válkami a konflikty. V takovémto světě se manželský pár hudebníků uchýlí na ostrov. Eva a Jan Rosenbergovi jsou apolitičtí a doufají, že na ostrově se vyhnou zuřící občanské válce. Před válkou však není úniku, najde si je i na samotě. Jan stále více propadá strachu a zoufalství, Eva marně touží po dítěti. Když ostrov napadnou povstalci, zabijí několik sousedů Rosenbergových. Po porážce povstalců jsou Eva s Janem považováni za kolaboranty a Evě se pouze díky poměru s místním plukovníkem podaří dosáhnout jejich propuštění na svobodu. Ale když se vrátí domů, povstalci znovu zaútočí a všechno začíná od začátku. Manželé se rozhodnou utéct na pevninu či jiný ostrov, ačkoli naděje, že najdou místo bez války, je mizivá. Film vznikl v roce 1968 a ozývá se z něj deziluze z aktuálního světového dění, poznamenaného studenou válkou i boji v Koreji a Vietnamu. Bohužel ani dnes, v časech globální války, nepřestává být jeho poselství aktuální. Hanba získala několik cen, mimo jiné i švédskou národní cenu Guldbagge pro Liv Ullmannovou a ceny americké filmové kritiky pro nejlepší film, režii a herečku.
    Žánry:DramaVálečný
    80%
    Druhý film ostrovní trilogie je v Bergmanově filmovém díle jedním z mála politicky angažovaných snímků, navzdory tomu, že se tvůrce tomuto označení bránil v sebeironickém zlehčení: Politicky nezaujímám vůbec žádné stanovisko. Kdyby existovala strana bázlivců, tak bych do ní vstoupil. Politikum v pochmurné, ostře protiválečné vizi se však nevytratilo ani v neurčitosti faktografie. Ačkoli se děj filmu odehrává v nejmenované zemi, v průběhu fiktivní války, přesto z něj vystupuje naprosto reálná, naturalisticky zobrazená brutalita soudobé válečné agrese. Manželská dvojice profesionálních hudebníků - Jan a Eva (opět v podání tehdejší bergmanovské stálice interpretů Ullmannové a von Sydowa) jí čelí únikem z pevniny na ostrov, který je postupně okupovaný nepřátelskou armádou. Eva patří k duševně silným bergmanovským hrdinkám, i když postrádá bezpochybnou jednoznačnost Almy z Hodiny vlků. Obdařena výrazným mateřským pudem, trpí bezdětností, její vztah k psychicky i charakterově slabšímu Janovi postrádá bezvýhradnou oddanost a místy se podobá jen soucitné péči. Mateřskou radost jí dá zakusit až sen v závěru filmu, kdy citově rozvrácený pár prchá na lodi z válkou zpustošeného ostrova, bez jakékoli vyhlídky na přežití. Obraz vysněného dítěte, který hrdinka může pouze vylíčit, je v tomto pesimisticky vyladěném filmu jedinou nadějí, byť pohříchu pomyslnou. Film režiséra Ingmara Bergmana představuje temnou vizi světa, za který se jeho stvořitel musí stydět. Příběh se odehrává v době, která žije neustálými válkami a konflikty. V takovémto světě se manželský pár hudebníků uchýlí na ostrov. Eva a Jan Rosenbergovi jsou apolitičtí a doufají, že na ostrově se vyhnou zuřící občanské válce. Před válkou však není úniku, najde si je i na samotě. Jan stále více propadá strachu a zoufalství, Eva marně touží po dítěti. Když ostrov napadnou povstalci, zabijí několik sousedů Rosenbergových. Po porážce povstalců jsou Eva s Janem považováni za kolaboranty a Evě se pouze díky poměru s místním plukovníkem podaří dosáhnout jejich propuštění na svobodu. Ale když se vrátí domů, povstalci znovu zaútočí a všechno začíná od začátku. Manželé se rozhodnou utéct na pevninu či jiný ostrov, ačkoli naděje, že najdou místo bez války, je mizivá. Film vznikl v roce 1968 a ozývá se z něj deziluze z aktuálního světového dění, poznamenaného studenou válkou i boji v Koreji a Vietnamu. Bohužel ani dnes, v časech globální války, nepřestává být jeho poselství aktuální. Hanba získala několik cen, mimo jiné i švédskou národní cenu Guldbagge pro Liv Ullmannovou a ceny americké filmové kritiky pro nejlepší film, režii a herečku.
    Žánry:DramaVálečný
    1
  • Hodina vlků
    Hodina vlků (1968)
    FilmRole: Von Merken's Maid (uncredited)
    • Edison
    V prvním filmu ostrovní trilogie (HODINA VLKŮ, HANBA, NÁRUŽIVOST), natočené na ostrově Fårö, se střetávají pozitivní a negativní síly, které se složitě přelévají v partnerském vztahu duševně nemocného malíře Johana (Max von Sydow) a jeho těhotné ženy. Zemitá Alma (Liv Ullmannová), prozářená vnitřním jasem a cele oddaná svému muži, bývá označována za jednu z nejkrásnějších ženských figur v Bergmanově filmografii. Její celistvá osobnost, kypící tělesným i duševním zdravím, napájená archetypální silou mateřství, se bytostně brání temnotám manželova vnitřního světa. Cit jí však velí sdílet s ním jeho úzkostné chiméry, a tak se nechá vtáhnout do Johanovy chorobně rozjitřené imaginace. Tam však už ztrácí svou světskou sílu a nedokáže muže uchránit před ničivými běsy. Po jeho zmizení zůstane Alma na ostrově sama, v očekávání dítěte, které se ovšem v Bergmanově filmu už nenarodí. Naděje, naznačovaná na začátku filmu v rozkvetlém stromu, se na jeho konci vytratila: Almu zastihujeme sedící pod holou kostrou stromu. V Bergmanových filmech bývá často mateřství upřeno právě těm hrdinkám, které jsou k němu svou přirozeností nejvíc disponované. A naopak ty, které jsou dětmi obdařené, k nim nenacházejí blízký vztah. Hodina vlka je časem mezi půlnocí a úsvitem, kdy umírá nejvíce nemocných a rodí se nejvíce dětí. Je to čas, kdy živé v hlubokém spánku pronásledují jejich nejtemnější obavy a noční můry. V tomto čase ožívají duchové a démoni. Těm musí čelit Johan Borg, malíř sužovaný strachem i tvůrčí krizí, který žije na odlehlém ostrově daleko od lidí pouze se svou těhotnou manželkou Almou. Johan se noc co noc vyhýbá spánku, aby unikl před svými vnitřními démony. Během probdělých nocí vypráví ženě zvláštní příběhy, neznámo zda noční můry nebo vzpomínky, a ona jen poslouchá. Jejich tichý život naruší bohémská společnost zchudlého barona von Merkensa, který manžele pozve do svého sídla na druhém konci ostrova. Během této návštěvy bujará společnost konfrontuje Johana s jeho minulostí a noční můry se náhle mění ve skutečnost. Režisér Ingmar Bergman natočil existenciální podobenství o strachu, dřímajícím v každém člověku, jako surrealisticky laděný horor. Fantazie se v něm mísí se skutečností a pohlcuje hrdiny v bezedné propasti jejich vlastního nitra. Americká filmová kritika ocenila režii Ingmara Bergmana a sdružení amerických filmařů National Board of Review udělilo herečce Liv Ullmannové cenu za ztvárnění role Almy Borgové.
    Žánry:DramaHororGotický
    72%
    V prvním filmu ostrovní trilogie (HODINA VLKŮ, HANBA, NÁRUŽIVOST), natočené na ostrově Fårö, se střetávají pozitivní a negativní síly, které se složitě přelévají v partnerském vztahu duševně nemocného malíře Johana (Max von Sydow) a jeho těhotné ženy. Zemitá Alma (Liv Ullmannová), prozářená vnitřním jasem a cele oddaná svému muži, bývá označována za jednu z nejkrásnějších ženských figur v Bergmanově filmografii. Její celistvá osobnost, kypící tělesným i duševním zdravím, napájená archetypální silou mateřství, se bytostně brání temnotám manželova vnitřního světa. Cit jí však velí sdílet s ním jeho úzkostné chiméry, a tak se nechá vtáhnout do Johanovy chorobně rozjitřené imaginace. Tam však už ztrácí svou světskou sílu a nedokáže muže uchránit před ničivými běsy. Po jeho zmizení zůstane Alma na ostrově sama, v očekávání dítěte, které se ovšem v Bergmanově filmu už nenarodí. Naděje, naznačovaná na začátku filmu v rozkvetlém stromu, se na jeho konci vytratila: Almu zastihujeme sedící pod holou kostrou stromu. V Bergmanových filmech bývá často mateřství upřeno právě těm hrdinkám, které jsou k němu svou přirozeností nejvíc disponované. A naopak ty, které jsou dětmi obdařené, k nim nenacházejí blízký vztah. Hodina vlka je časem mezi půlnocí a úsvitem, kdy umírá nejvíce nemocných a rodí se nejvíce dětí. Je to čas, kdy živé v hlubokém spánku pronásledují jejich nejtemnější obavy a noční můry. V tomto čase ožívají duchové a démoni. Těm musí čelit Johan Borg, malíř sužovaný strachem i tvůrčí krizí, který žije na odlehlém ostrově daleko od lidí pouze se svou těhotnou manželkou Almou. Johan se noc co noc vyhýbá spánku, aby unikl před svými vnitřními démony. Během probdělých nocí vypráví ženě zvláštní příběhy, neznámo zda noční můry nebo vzpomínky, a ona jen poslouchá. Jejich tichý život naruší bohémská společnost zchudlého barona von Merkensa, který manžele pozve do svého sídla na druhém konci ostrova. Během této návštěvy bujará společnost konfrontuje Johana s jeho minulostí a noční můry se náhle mění ve skutečnost. Režisér Ingmar Bergman natočil existenciální podobenství o strachu, dřímajícím v každém člověku, jako surrealisticky laděný horor. Fantazie se v něm mísí se skutečností a pohlcuje hrdiny v bezedné propasti jejich vlastního nitra. Americká filmová kritika ocenila režii Ingmara Bergmana a sdružení amerických filmařů National Board of Review udělilo herečce Liv Ullmannové cenu za ztvárnění role Almy Borgové.
    Žánry:DramaHororGotický
    2
  • Za štěstím
    Za štěstím (1950)
    FilmRole: Nurse at the maternity ward
    • Edison
    72%
    3
  • Flickan från tredje raden
    Flickan från tredje raden (1949)
    FilmRole: Woman
    71%
    4
  • Lågor i dunklet
    Lågor i dunklet (1942)
    FilmRole: Dr Lundvall's maid
    Učitel latiny Birger Sjögren z internátní školy v Ringsale vyhrožuje své panovačné a chronicky nemocné matce, že se ožení. Ta následně dostane mrtvici a zemře. Sjögrena začnou pronásledovat pocity viny, závisti a nenávisti vůči svému okolí. V posledních měsících došlo v okolí školy k sérii záhadných požárů. Jeden ze studentů viděl Sjögrena, jak zapaluje stodolu. Dokáže ho ale usvědčit Nordmark, důvěryhodný učitel biologie a odborník na zločinnou mysl?
    Žánry:Drama
    64%
    Učitel latiny Birger Sjögren z internátní školy v Ringsale vyhrožuje své panovačné a chronicky nemocné matce, že se ožení. Ta následně dostane mrtvici a zemře. Sjögrena začnou pronásledovat pocity viny, závisti a nenávisti vůči svému okolí. V posledních měsících došlo v okolí školy k sérii záhadných požárů. Jeden ze studentů viděl Sjögrena, jak zapaluje stodolu. Dokáže ho ale usvědčit Nordmark, důvěryhodný učitel biologie a odborník na zločinnou mysl?
    Žánry:Drama
    5
  • Korridoren
    Korridoren (1968)
    Film
    • Netflix
    62%
    6
  • Rasmus tulákem
    Rasmus tulákem (1955)
    Film
    61%
    7
  • Celá škola tančí
    Celá škola tančí (1940)
    Film
    60%
    8
  • Ombyte av tåg
    Ombyte av tåg (1943)
    FilmRole: Theater visitor
    57%
    9
  • Bröllopsbesvär
    Bröllopsbesvär (1964)
    FilmRole: fru Bjuhr
    56%
    10
  • Fröken Chic
    Fröken Chic (1959)
    FilmRole: Teacher
    • Netflix
    55%
    11
  • Brott i sol
    Brott i sol (1947)
    FilmRole: Customer in furniture store
    Harry se vrací domů po šesti letech strávených v psychiatrické léčebně. Stále živě si vybavuje večírek se šesti přáteli, který se konal před mnoha lety. Večírek skončil zmizením jednoho z nich, Raoula. Během kopání v Harryho zahradě zahradník objeví kostru a hodinky se jménem "Raoul". Harry pozve své přátele na večeři, aby společně vyřešili záhadu Raoulova zmizení.
    Žánry:DramaKrimi
    53%
    Harry se vrací domů po šesti letech strávených v psychiatrické léčebně. Stále živě si vybavuje večírek se šesti přáteli, který se konal před mnoha lety. Večírek skončil zmizením jednoho z nich, Raoula. Během kopání v Harryho zahradě zahradník objeví kostru a hodinky se jménem "Raoul". Harry pozve své přátele na večeři, aby společně vyřešili záhadu Raoulova zmizení.
    Žánry:DramaKrimi
    12
  • Lyckan kommer
    Lyckan kommer (1942)
    FilmRole: Georg's lady partner at table
    I zahálčiví boháči mají své specifické problémy. Typickým příkladem jsou Georg a Monika Hedbergovi, kteří bývali chudí a šťastní, ale od té doby, co se Georg stal uznávaným malířem, se rodinná pohoda zmenšovala úměrně s tím, jak Monika nakupovala další a další kožešiny. Jejich rozvodový právník jim navrhne, aby se pokusili zachránit manželství přestěhováním do malého bytu a žili skromně, ale šťastně. Když zkušební období skončí a oni se chtějí vrátit domů, jejich právník ukradl jejich peníze a zmizel. Hedbergovi jsou vystěhováni pro neplacení nájemného a zdá se, že je čeká totální chudoba.
    Žánry:Komedie
    52%
    I zahálčiví boháči mají své specifické problémy. Typickým příkladem jsou Georg a Monika Hedbergovi, kteří bývali chudí a šťastní, ale od té doby, co se Georg stal uznávaným malířem, se rodinná pohoda zmenšovala úměrně s tím, jak Monika nakupovala další a další kožešiny. Jejich rozvodový právník jim navrhne, aby se pokusili zachránit manželství přestěhováním do malého bytu a žili skromně, ale šťastně. Když zkušební období skončí a oni se chtějí vrátit domů, jejich právník ukradl jejich peníze a zmizel. Hedbergovi jsou vystěhováni pro neplacení nájemného a zdá se, že je čeká totální chudoba.
    Žánry:Komedie
    13
  • Hoppsan!
    Hoppsan! (1955)
    FilmRole: Mrs Andersson
    Detektivní komedie o skladateli a karikaturistovi Hubertu Yrhagem, novináři Garym Lundbergem, bojovnici proti karikaturám Leně Lettové, záhadném Jensu Myskovichovi a hudebním vydavateli Darlingu Karlssonovi. Yrhage dostává své rukopisy od jedenáctiletého chlapce, jehož inspirace pochází ze záhadných událostí v penzionu, kde je ubytováno několik postav.
    Režie:Stig Olin
    49%
    Detektivní komedie o skladateli a karikaturistovi Hubertu Yrhagem, novináři Garym Lundbergem, bojovnici proti karikaturám Leně Lettové, záhadném Jensu Myskovichovi a hudebním vydavateli Darlingu Karlssonovi. Yrhage dostává své rukopisy od jedenáctiletého chlapce, jehož inspirace pochází ze záhadných událostí v penzionu, kde je ubytováno několik postav.
    Režie:Stig Olin
    14

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.