

Sergej Michajlovič Ejzenštejn, sovětský filmový režisér a teoretik, se narodil 23. ledna 1898 v Rize, tehdy součásti Ruského impéria. Původně vystudoval inženýrství, ale brzy se přeorientoval na výtvarné umění a divadlo. Po Říjnové revoluci se začal věnovat filmové tvorbě, v níž kombinoval teoretické poznatky s revolučním nadšením. Výrazně ovlivnil vývoj světové kinematografie zejména svým přístupem k montáži.
Průlom ve filmu a teorie montážeEjzenštejnův debutový film Stávka z roku 1925 odstartoval jeho mezinárodní kariéru. Ve stejném roce natočil snímek Křižník Potěmkin, který se stal jedním z nejvlivnějších filmů v dějinách kinematografie. Scéna na Oděských schodech, v níž carská armáda střílí do davu civilistů, je dodnes považována za ukázkový příklad montáže jako nástroje dramatického a ideologického účinku. Ejzenštejn rozvinul teorii intelektuální montáže, podle které střih mezi jednotlivými záběry vytváří nový význam nezávislý na jednotlivých obrazech.
Další významná dílaV roce 1927 natočil film Deset dnů, které otřásly světem (též známý jako Říjen), který rekonstruoval události Říjnové revoluce. V roce 1938 uvedl historický snímek Alexandr Něvský, oslavující odpor Ruska proti německému řádu v 13. století. Hudbu k filmu složil Sergej Prokofjev. V závěru své kariéry pracoval na dvoudílném filmu Ivan Hrozný, který mapoval život prvního ruského cara. První část byla uvedena v roce 1944, druhá část byla kvůli svému temnějšímu tónu a alegorii na Stalinovu vládu zakázána a uvedena až po režisérově smrti.
Odkaz a vliv na filmovou tvorbuEjzenštejn nebyl jen filmařem, ale také významným teoretikem filmu. Jeho eseje o montáži, rytmu a ideologii ve filmu ovlivnily generace tvůrců včetně Orsona Wellese, Alfreda Hitchcocka nebo Francise Forda Coppoly. Jeho práce položila základy filmového střihu jako uměleckého nástroje a dodnes se studuje na filmových školách po celém světě. Zemřel 11. února 1948 v Moskvě.
Nejnovější články
11. 12. 2023Kariéru Seana Conneryho zásadně proměnila gangsterka, kde odhalil svou citlivou stránku
4. 12. 2023Na Psycho si televizní publikum počkalo hodně dlouho. Mohla za to skutečná brutální vražda
26. 11. 2023Scorsese se rozplýval nad nejlepší filmovou bitvou. Nejspíš ji neznáte, i když bere dech
14. 1. 2023Mezi nejlepšími filmy z roku 1923 jsou krkolomné grotesky, Chaplinův dramatický neúspěch, biblický opus i tři minuty abstrakce
13. 12. 2022Proč se žebříčky nejlepších filmů všech dob neustále mění a nedávají smysl? Stejné problémy byly vždycky
19. 11. 2022Ejzenštejnova Stávka je i téměř po sto letech opojná a strhující. Geniální výkřik propagandy navíc nutí k zamyšlení
14. 8. 2022Nešťastných 13 legendárních filmů, které nespatřily světlo světa. Gladiátor 2, kde chce Maximus zabít Ježíše, Nicolas Cage jako Superman a nejděsivější Hitchcock
Sergej Michajlovič Ejzenštejn: Nejlepší filmy a seriály
Sergej Michajlovič Ejzenštejn: Filmy a pořady 86
Dodatečné informace
Riga, Lotyšsko (dříve součást Ruského impéria)
Moskva, Sovětský svaz
Další články
5. 3. 2022Zpráva o záchraně mrtvého je tak umělecký film, že na něj nemá většina diváků uměleckých filmůOsmačtyřicetiletý režisér a scenárista Václav Kadrnka patří k nejosobitějším autorům současné české kinematografie. Jeho debut Osmdesát dopisů vyprávěl o přípravách na emigraci v 80. letech. Křižáček, v němž hrál Karel Roden, byl zase jakousi středověkou meditaci o hledání ztraceného syna. Třetí autorův počin je opět osobní a tentokrát se odehrává v současnosti – zachycuje několik dnů v životě rodiny, která navštěvuje u nemocničního lůžka starého otce v kómatu. Klíčovou otázkou zůstává, zda je film vybroušením určité metody či vidění světa, nebo zda už jde o překročení limitů psychické únosnosti většiny publika.
12. 11. 201546. týden-kinopremiéry: Opěvovaný Steve Jobs, Jack Black a Jo Nesbø dětem a Ejzenštejn fajnšmekrům
6. 9. 2011A. J. Liehm: Patnáct let historie se vygumovalo II.



