7.3

Sergej Michajlovič Ejzenštejn: Filmy a seriály

  • Ivan Hrozný II.
    Ivan Hrozný II. (1958)
    Film
    79%
    1
  • Křižník Potěmkin
    Křižník Potěmkin (1925)
    FilmRole: Odessa Citizen
    • DaFilms
    25. prosince 1925 měl premiéru film, který o rok později získal cenu Americké filmové akademie, v dalším roce nejvyšší cenu Světové výstavy v Paříži a v letech 1952 a 1958 jej hlasování Mezinárodního výboru pro dějiny filmu určilo za nejlepší film všech dob Toto vrcholné Ejzenštejnovo dílo má pět kapitol: začátek vzpoury, povstání, pohřeb Vakulinčuka, masakr na schodišti Oděsy a vítězná plavba. Po pětadvaceti letech od svého vzniku-byl film ozvučen hudbou a zvuky (když hudbu k němu složil německý skladatel Edmund Meisel pro berlínskou premiéru). Ejzenštejn ve svém filmu uplatnil jednak avantgardní divadelní postupy masové pantomimy, jednak nové prvky montáže a dal Potěmkinem dělnické třídě celého světa nejen nádherné umělecké dílo, ale i doklad o síle její solidarity a výzvu k revoluci. V mnoha zemích bojovala buržoazní cenzura proti tomuto dílu ale film, podoben křižníku v závěrečné scéně, pokračoval ve vítězné plavbě, kterou nebylo možno zastavit.
    78%
    25. prosince 1925 měl premiéru film, který o rok později získal cenu Americké filmové akademie, v dalším roce nejvyšší cenu Světové výstavy v Paříži a v letech 1952 a 1958 jej hlasování Mezinárodního výboru pro dějiny filmu určilo za nejlepší film všech dob Toto vrcholné Ejzenštejnovo dílo má pět kapitol: začátek vzpoury, povstání, pohřeb Vakulinčuka, masakr na schodišti Oděsy a vítězná plavba. Po pětadvaceti letech od svého vzniku-byl film ozvučen hudbou a zvuky (když hudbu k němu složil německý skladatel Edmund Meisel pro berlínskou premiéru). Ejzenštejn ve svém filmu uplatnil jednak avantgardní divadelní postupy masové pantomimy, jednak nové prvky montáže a dal Potěmkinem dělnické třídě celého světa nejen nádherné umělecké dílo, ale i doklad o síle její solidarity a výzvu k revoluci. V mnoha zemích bojovala buržoazní cenzura proti tomuto dílu ale film, podoben křižníku v závěrečné scéně, pokračoval ve vítězné plavbě, kterou nebylo možno zastavit.
    2
  • Stávka
    Stávka (1925)
    Film
    • Edison
    • Magenta TV
    Celovečerní debut legendárního představitele sovětské montážní školy Sergeje Ejzenštejna předkládá jeho osobitý přístup ke střihové skladbě, skrze kinematografii atrakcí a potřebu šokovat. Prostřednictvím asociativní montáže a radikálních střihových postupů Ejzenštejn diváka burcuje a strhává v rámci všudypřítomné revolty, která zuří mezi dělníky a carským režimem. Snímek je ukázkovým příkladem tehdejší tvorby Sovětského svazu, kde se kloubí naprosto přelomový formální styl a socialistická ideologie. Pro Ejzenštejna je typický v hlavní roli dav, nikoliv lidské osudy jednotlivců.
    77%
    Celovečerní debut legendárního představitele sovětské montážní školy Sergeje Ejzenštejna předkládá jeho osobitý přístup ke střihové skladbě, skrze kinematografii atrakcí a potřebu šokovat. Prostřednictvím asociativní montáže a radikálních střihových postupů Ejzenštejn diváka burcuje a strhává v rámci všudypřítomné revolty, která zuří mezi dělníky a carským režimem. Snímek je ukázkovým příkladem tehdejší tvorby Sovětského svazu, kde se kloubí naprosto přelomový formální styl a socialistická ideologie. Pro Ejzenštejna je typický v hlavní roli dav, nikoliv lidské osudy jednotlivců.
    3
  • Ivan Hrozný I.
    Ivan Hrozný I. (1944)
    Film
    Ivan Hrozný je jedním z nejcitovanějších historických, respektive životopisných podobenství. Sergej Ejzenštejn ho natočil jako mohutné drama o prosazování progresivní státotvorné myšlenky nelidskými, násilnickými a totalitními prostředky a o postupné deformaci a diskreditaci nejen této myšlenky, ale i samotného jejího nositele. Film zobrazuje období vlády ruského cara Ivana Hrozného v 16. století, což byl v primitivním Rusku ještě temný středověk. První díl zachycuje období, kdy bylo Rusko rozděleno na knížectví. Tehdy se sedmnáctiletý Ivan Vasiljevič, moskevský kníže, nechal korunovat na cara celého Ruska a tvrdě vyžadoval poslušnost bojarů. Ejzenštejn v tomto dramatu o morálních dilematech a moci usiluje o jakousi syntézu obrazu a zvuku. Vychází z historických faktů, ale podřizuje je své autorské představě. V centru pozornosti je postava cara a jeho vnitřní konflikty.
    Žánry:DramaHistorický
    76%
    Ivan Hrozný je jedním z nejcitovanějších historických, respektive životopisných podobenství. Sergej Ejzenštejn ho natočil jako mohutné drama o prosazování progresivní státotvorné myšlenky nelidskými, násilnickými a totalitními prostředky a o postupné deformaci a diskreditaci nejen této myšlenky, ale i samotného jejího nositele. Film zobrazuje období vlády ruského cara Ivana Hrozného v 16. století, což byl v primitivním Rusku ještě temný středověk. První díl zachycuje období, kdy bylo Rusko rozděleno na knížectví. Tehdy se sedmnáctiletý Ivan Vasiljevič, moskevský kníže, nechal korunovat na cara celého Ruska a tvrdě vyžadoval poslušnost bojarů. Ejzenštejn v tomto dramatu o morálních dilematech a moci usiluje o jakousi syntézu obrazu a zvuku. Vychází z historických faktů, ale podřizuje je své autorské představě. V centru pozornosti je postava cara a jeho vnitřní konflikty.
    Žánry:DramaHistorický
    4
  • Deset dní, které otřásly světem
    Deset dní, které otřásly světem (1928)
    Film

    Vrcholné dílo sovětské Montážní školy se snaží o rekonstrukci bolševické revoluce. Zachycuje události deseti dní od Prozatimní vlády Kerenského po carově abdikaci až po první vítězství Leninových stoupenců. Film měl být natočen k 10. výročí Velké Říjnové revoluce. V mnohém problematický snímek přináší revoluční formu střihu. Montáž je místy až nesrozumitelná. Sám Ejzenštejn film považoval za vrchol své kariéry. Za pravdu mu ale nedali vládní představitelé, kteří nařídili Okťabr drasticky přestříhat. Snímek není historickým dramatem (ideologicky je silně zabarven), ani se příliš neblíží klasické naraci. Ejzenštajn vytváří děj především pomocí obrazů a nepoužívá žádného hlavního hrdinu. Je především dokladem zrození mýtu - jak historického, tak i režisérského.

    76%

    Vrcholné dílo sovětské Montážní školy se snaží o rekonstrukci bolševické revoluce. Zachycuje události deseti dní od Prozatimní vlády Kerenského po carově abdikaci až po první vítězství Leninových stoupenců. Film měl být natočen k 10. výročí Velké Říjnové revoluce. V mnohém problematický snímek přináší revoluční formu střihu. Montáž je místy až nesrozumitelná. Sám Ejzenštejn film považoval za vrchol své kariéry. Za pravdu mu ale nedali vládní představitelé, kteří nařídili Okťabr drasticky přestříhat. Snímek není historickým dramatem (ideologicky je silně zabarven), ani se příliš neblíží klasické naraci. Ejzenštajn vytváří děj především pomocí obrazů a nepoužívá žádného hlavního hrdinu. Je především dokladem zrození mýtu - jak historického, tak i režisérského.

    5
  • Alexander Něvský
    Alexander Něvský (1938)
    Film
    • iTunes
    72%
    6
  • Generální linie
    Generální linie (1929)
    Film
    72%
    7
  • Nad Mexikem hřmí
    Nad Mexikem hřmí (1933)
    Film
    V Mexiku, jaké bylo za Diaze, mladý pracovník na haciendě zjistí, že jeho snoubenka je uvězněna a jeho život ohrožen pánem poté, co konfrontoval hosta haciendy za znásilnění dívky. Tento film je první z několika pokusů o vytvoření celovečerního filmu z více než 60 000 metrů filmového materiálu natočeného Sergejem Ejzenštejnem během fotografické expedice v Mexiku v letech 1931–32 pro Uptona Sinclaira a skupinu soukromých amerických producentů-investorů. Němý film s hudbou a anglickými mezititulky.
    Žánry:DramaHistorický
    70%
    V Mexiku, jaké bylo za Diaze, mladý pracovník na haciendě zjistí, že jeho snoubenka je uvězněna a jeho život ohrožen pánem poté, co konfrontoval hosta haciendy za znásilnění dívky. Tento film je první z několika pokusů o vytvoření celovečerního filmu z více než 60 000 metrů filmového materiálu natočeného Sergejem Ejzenštejnem během fotografické expedice v Mexiku v letech 1931–32 pro Uptona Sinclaira a skupinu soukromých amerických producentů-investorů. Němý film s hudbou a anglickými mezititulky.
    Žánry:DramaHistorický
    8
  • Death Day
    Death Day (1934)
    Film
    Během svého dobrodružství v Mexiku natočil Sergej Ejzenštejn záběry oslav mexického "Dne mrtvých" pro zařazení do svého filmového projektu "Ať žije Mexiko!". Když se poprvé pokusili natočit celovečerní film z více než 200 000 stop filmu, který nakonec v Mexiku natočil, "Bouře nad Mexikem", producenti materiál ze Dne mrtvých vyloučili pro následnou kompilaci jako nezávislý krátký film. Němý film s hudebním doprovodem a vysvětlujícími anglickými mezititulky.
    69%
    Během svého dobrodružství v Mexiku natočil Sergej Ejzenštejn záběry oslav mexického "Dne mrtvých" pro zařazení do svého filmového projektu "Ať žije Mexiko!". Když se poprvé pokusili natočit celovečerní film z více než 200 000 stop filmu, který nakonec v Mexiku natočil, "Bouře nad Mexikem", producenti materiál ze Dne mrtvých vyloučili pro následnou kompilaci jako nezávislý krátký film. Němý film s hudebním doprovodem a vysvětlujícími anglickými mezititulky.
    9
  • Sentimentální romance
    Sentimentální romance (1931)
    Film
    63%
    10
  • Běžin luh
    Běžin luh (1968)
    Film

    Nic nedokáže vyvolat depresi tak snadno, jako pocit absolutní bezmoci. Ejzenštejn až příliš zřetelně poznává, že pokud je v životě něco ztraceno, je to většinou ztraceno definitivně. Krutá epizoda s filmem Que viva México! je jen pouhou předehrou k šesti letům jeho marného usilování o natočení několika filmů, k šesti letům, v jejichž průběhu bude jakási anonymní ruka zastavovat každou jeho tvůrčí snahu, každý jeho pokus o realizaci svých uměleckých představ. Nejhmatatelnějším výsledkem je dnes jen několik málo, téměř zázrakem zachráněných filmových okének z nedokončeného filmu Běžin Luh, z nichž až po jeho smrti byl sestaven půlhodinový stejnojmenný informační snímek, smutný dokument o tom, co mohlo být, ale nebylo. Režisér se rozhodl vylíčit příběh rolníka, jenž zabije syna, protože ten upozornil předsedkyni místního kolchozu na plán otcových přátel, kteří chtějí zapálit kolchoz.

    Autor vytváří nádhernou filmovou poému o době, o jejích rozporech, o její tragice i naději a současně vytváří svůj svět svět symbolů a podobenství. Natáčení snímku musil Ejzenštejn kvůli bolševické cenzuře i své chorobě přerušit. Nesestříhaný materiál byl promítnutý Stalinovi. Ten pak tento opus dával za vzor, jak se filmy nemají dělat, a dokončení snímku zakázal. Ejzenštejn byl pak donucen, a to je vrcholná tragédie, vykonat vlastní uměleckou popravu. Musil napsat vlastní ničivou kritiku svého filmu. Film byl komisionálně zničen. Ejzenštejn zachránil z každého záběru pár okének. Z tohoto vzácného zachovaného materiálu byla v roce 1966 sestavena střihová snímka statických záběrů. V našem životě pravda vždy nakonec zvítězí, ale mnohdy se toho nedožijeme. (Ejzenštejn)

    63%

    Nic nedokáže vyvolat depresi tak snadno, jako pocit absolutní bezmoci. Ejzenštejn až příliš zřetelně poznává, že pokud je v životě něco ztraceno, je to většinou ztraceno definitivně. Krutá epizoda s filmem Que viva México! je jen pouhou předehrou k šesti letům jeho marného usilování o natočení několika filmů, k šesti letům, v jejichž průběhu bude jakási anonymní ruka zastavovat každou jeho tvůrčí snahu, každý jeho pokus o realizaci svých uměleckých představ. Nejhmatatelnějším výsledkem je dnes jen několik málo, téměř zázrakem zachráněných filmových okének z nedokončeného filmu Běžin Luh, z nichž až po jeho smrti byl sestaven půlhodinový stejnojmenný informační snímek, smutný dokument o tom, co mohlo být, ale nebylo. Režisér se rozhodl vylíčit příběh rolníka, jenž zabije syna, protože ten upozornil předsedkyni místního kolchozu na plán otcových přátel, kteří chtějí zapálit kolchoz.

    Autor vytváří nádhernou filmovou poému o době, o jejích rozporech, o její tragice i naději a současně vytváří svůj svět svět symbolů a podobenství. Natáčení snímku musil Ejzenštejn kvůli bolševické cenzuře i své chorobě přerušit. Nesestříhaný materiál byl promítnutý Stalinovi. Ten pak tento opus dával za vzor, jak se filmy nemají dělat, a dokončení snímku zakázal. Ejzenštejn byl pak donucen, a to je vrcholná tragédie, vykonat vlastní uměleckou popravu. Musil napsat vlastní ničivou kritiku svého filmu. Film byl komisionálně zničen. Ejzenštejn zachránil z každého záběru pár okének. Z tohoto vzácného zachovaného materiálu byla v roce 1966 sestavena střihová snímka statických záběrů. V našem životě pravda vždy nakonec zvítězí, ale mnohdy se toho nedožijeme. (Ejzenštejn)

    11
  • Dnevnik Glumova
    Dnevnik Glumova (1923)
    FilmRole: Himself (takes bow at end)
    55%
    12

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.