Daniel Pemberton (narozen 3. listopadu 1977 ve Velké Británii) je anglický hudební skladatel a autor písní, který se primárně věnuje skládání hudby pro filmy, televizní pořady a videohry. Patří mezi nejvyhledávanější a nejoceňovanější filmové skladatele současnosti.
Začátky kariéry
Pemberton projevil hudební talent již v raném věku. Ve svých pouhých 16 letech nahrál své debutové album "Bedroom", pojmenované podle místa vzniku - jeho dětského pokoje v Londýně, kde měl k dispozici pouze klávesy, bicí automat a čtyřstopý kazetový rekordér. Toto album zaujalo televizního režiséra Paula Wilmshursta, který tehdy 17letému Pembertonovi nabídl možnost složit hudbu pro televizní dokument. Následně se Pemberton stal velmi žádaným skladatelem pro britskou televizi, kde pracoval více než dvě desetiletí na bezpočtu oceňovaných dramat a dokumentů.
Průlom ve filmové hudbě
Svůj první filmový průlom zaznamenal v roce 2011 s filmem The Awakening. Tento skromný britský horor s Rebeccou Hall, Dominicem Westem a Imeldou Staunton nasměroval Pembertona k větším příležitostem. Režisér The Awakening Nick Murphy si Pembertona vybral i pro svůj další film Blood, ale netrvalo dlouho a Ridley Scott oslovil Pembertona, aby složil hudbu pro jeho thriller The Counselor. Jeho průlomová filmová hudba přišla s kriminálním thrillerem Ridleyho Scotta The Counselor z roku 2013 - se Scottem později spolupracoval na filmu All the Money in the World z roku 2017.
Spolupráce s významnými režiséry
Jeho bohaté zvukové mozaiky přilákaly prestižní spolupráce s významnými osobnostmi filmového průmyslu, včetně Ridleyho Scotta, Aarona Sorkina, Guye Ritchieho a Dannyho Boylea. Mezi režiséry, kteří využili jeho talentu, patří Guy Ritchie pro filmovou verzi The Man from U.N.C.L.E. a později pro King Arthur: Legend of the Sword. Pracoval s Dannym Boylem na Steve Jobs a znovu s Ridleym Scottem na All the Money in the World. Později byl požádán, aby složil hudbu pro Ocean's 8, film s ženským týmem pokračující filmovou sérii po několikaleté pauze, a pro skvělou filmovou animaci Spider-Man: Into the Spider-Verse.
Nejvýznamnější filmové projekty
Pemberton je nejznámější jako autor hudby k filmům Spider-Man: Into the Spider-Verse a jeho pokračování Spider-Man: Across the Spider-Verse, přičemž druhý jmenovaný mu vynesl řadu nominací na ocenění, včetně Zlatých glóbů a Critics' Choice Awards. Uznání získal také za svou práci ve filmech jako Steve Jobs, Motherless Brooklyn, The Trial of the Chicago 7, Being the Ricardos a The Rescue, stejně jako za sérii her LittleBigPlanet. Navzdory své plodnosti je každá Pembertonova hudba inovativní a jedinečná, bez ohledu na žánr: Složil hudbu pro Molly's Game (2017), Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018), Birds of Prey (2020) a Being the Ricardos (2021), abychom jmenovali alespoň některé.
Styl a přístup k tvorbě
Co se týče stylu, Pemberton je mimořádně všestranný. Dokáže psát pro orchestrální síly, ale také experimentovat s různými hudebními žánry a nástroji. Jak sám říká: "Hodně z toho, o co se snažím, je mít jak výraznou zvukovou paletu a produkční techniku, tak melodické psaní, které vás dojme." Jeho velkým vzorem je Ennio Morricone, kterého považuje za svého nejoblíbenějšího filmového skladatele, "protože spojil abstraktní s emocionálním; vytvořil témata, která byla nesmírně odvážná, ale také neuvěřitelně dojemná."
Ocenění a uznání
V roce 2021 byl Pemberton jmenován "Filmovým skladatelem roku" na World Soundtrack Awards a Mezinárodní asociací filmových hudebních kritiků. Původně byl na World Soundtrack Awards v roce 2014 označen za "Objev roku" a nominován na "Filmového skladatele roku" v letech 2016, 2019, 2021, 2022 a 2023. Pemberton byl nominován na Oscara, získal cenu Emmy a byl čtyřikrát nominován na Zlatý glóbus a třikrát na cenu BAFTA. Za film The Trial of the Chicago 7 byl nominován na Ivor Novello Award za nejlepší původní filmovou hudbu a také na Oscara za nejlepší původní píseň spolu s Celeste za píseň "Hear My Voice". Pemberton a Celeste tuto píseň předvedli během ceremoniálu Oscarů 2021 ze střechy nově otevřeného Akademického muzea v Hollywoodu. Nová aranž této písně byla také použita jako ústřední část zahajovacího ceremoniálu Commonwealthských her 2022, kde vystupoval tisícičlenný sbor a kytarová sóla zahrál zakladatel Black Sabbath Tony Iommi.
Televizní a herní tvorba
Pemberton složil znělky a doprovodnou hudbu pro několik oceňovaných televizních sérií, včetně The Game, Prey, Ambassadors, Peep Show, Desperate Romantics, Space Dive, Occupation, Prisoners' Wives, Black Mirror, My Mad Fat Diary, Suburban Shootout, Hell's Kitchen, Great British Menu, Hiroshima, Bad Lads' Army, That'll Teach 'Em, George Orwell: A Life in Pictures, The Yellow House, Monster Moves, Dirk Gently, Napoleon a první série obnoveného seriálu Upstairs Downstairs z roku 2010. I když jeho filmová kariéra nabírala na obrátkách, stále si našel čas pokračovat v práci pro televizi s epizodou "USS Callister" nyní již netflixového seriálu "Black Mirror", různými speciály "Top Gear" a dokudramatem "Brexit: The Uncivil War" s Benedictem Cumberbatchem v hlavní roli.
Skládal také hudbu pro videohry jako LittleBigPlanet, Kinect Adventures, LittleBigPlanet 2, The Movies a Trackmania Turbo. Jeho práce na hrách "The Movies" a "LittleBigPlanet" mu vynesla uznání v podobě nominací na cenu BAFTA Games, nemluvě o opakovaných příležitostech s pokračováními těchto her.