Allyn Ann McLerie, narozená 1. prosince 1926 v Grand-Mère v kanadském Québecu, byla kanadsko-americká herečka, tanečnice a zpěvačka, která se významně prosadila na Broadwayi i v Hollywoodu. Její otec, Allan Gordon McLerie, pilot Královského kanadského letectva a veterán první světové války, zemřel na infarkt čtyři měsíce před jejím narozením. Ve věku jednoho roku se s ovdovělou matkou Verou Almou MacTaggart (rozenou Stewart) přestěhovala do Spojených států, kde vyrůstala v brooklynské čtvrti Bay Ridge a navštěvovala střední školu Fort Hamilton.
Počátky kariéry a Broadway
Svou profesionální dráhu zahájila jako teenagerka na Broadwayi v muzikálu Kurta Weilla One Touch of Venus (1943). Následně se objevila v muzikálu On the Town, kde později nahradila Sono Osato v roli Ivy Smith. Skutečný průlom přišel v roce 1948, kdy vytvořila roli Amy Spettigue v broadwayské produkci Where's Charley?, za kterou získala ocenění Theatre World Award. Během své divadelní kariéry spolupracovala s nejvýznamnějšími choreografy zlaté éry muzikálového divadla, včetně George Balanchina, Agnes de Mille a Jeroma Robbinse. Mezi její další broadwayské kredity patří Miss Liberty, drama Time Limit, Redhead (kde byla náhradnicí Gwen Verdon) a West Side Story. V letech 1950-51 také hostovala jako sólová tanečnice v American Ballet Theatre během jejich evropského a jihoamerického turné.
Filmová kariéra
McLerie zahájila svou filmovou kariéru v muzikálech studia Warner Brothers. Její první významnější filmovou rolí byla Amy ve filmové adaptaci Where's Charley? (1952). Následovaly role v dalších muzikálech jako The Desert Song (1952) s Gordonem MacRaem a Kathryn Grayson a především Katie Brown v úspěšném filmu Calamity Jane (1953) po boku Doris Day a Howarda Keela. V tomto období byla uváděna pouze jako Allyn McLerie, bez svého prostředního jména.
Mezi její nejznámější nemuzikálové filmové role patří Shirley ve filmu They Shoot Horses, Don't They? (1969), Bláznivá žena v Jeremiah Johnson (1972) a Rhea Edwards v The Way We Were (1973). Její filmografie dále zahrnuje snímky jako Phantom of the Rue Morgue (1954), The Cowboys (1972), Cinderella Liberty (1973) a All the President's Men (1976). Celkem se během své kariéry objevila v osmnácti celovečerních filmech a patnácti televizních filmech, včetně Born Innocent (1974) a Death Scream (1975).
Televizní kariéra
McLerie si vybudovala dlouhou a úspěšnou kariéru jako charakterní herečka v televizi. Hostovala v mnoha populárních seriálech jako Bonanza, The Waltons, The Love Boat, Barney Miller, Benson, Hart to Hart, St. Elsewhere a Dynasty. Ztvárnila také několik opakujících se rolí - hrála Janet Reubner, upjatou sekretářku Tonyho Randalla v The Tony Randall Show (1976-78), Carmen Carlsonovou, manželku ředitele stanice Arthura Carlsona v WKRP in Cincinnati (1978-82), a Florence Bickfordovou, matku titulní postavy v kritiky oceňovaném seriálu The Days and Nights of Molly Dodd (1987-91). Objevila se také ve třech epizodách seriálu Punky Brewster po boku svého manžela George Gaynese. Svou poslední roli ztvárnila v epizodě seriálu Brooklyn Bridge v roce 1993, čímž ukončila svou padesátiletou hereckou kariéru.
Osobní život
McLerie byla nejprve krátce vdaná za skladatele a textaře Adolpha Greena, se kterým se rozvedla v květnu 1953. V prosinci téhož roku se provdala za herce George Gaynese, s nímž zůstala více než 60 let až do jeho smrti v roce 2016. Měli spolu dvě děti. Allyn Ann McLerie zemřela 21. května 2018 ve svém domě v North Bend ve státě Washington ve věku 91 let na Alzheimerovu chorobu.
Odkaz
Allyn Ann McLerie byla všestrannou umělkyní, která dokázala propojit svět tance, zpěvu a herectví. Přestože nikdy nedosáhla statusu hollywoodské hvězdy první velikosti, její dlouhá a rozmanitá kariéra zahrnující Broadway, film i televizi svědčí o jejím mimořádném talentu a profesionalitě. Během své kariéry se objevila ve 40 různých televizních sériích a zanechala nesmazatelnou stopu v americké zábavní kultuře 20. století.