Franziska Weisz se narodila 4. května 1980 ve Vídni v Rakousku a je rakouskou herečkou. Studovala v Anglii v letech 1999 až 2003, kde získala bakalářský titul v oboru mezinárodní vztahy a média na univerzitě v Leicesteru a magisterský titul v oboru rozvoj a životní prostředí na King's College London. Její mateřským jazykem je němčina, plynně hovoří anglicky a také ovládá francouzštinu, italštinu a řečtinu.
Filmové začátky
Franziska Weisz začala svou hereckou kariéru v roce 1999 ve filmu Dog Days režiséra Ulricha Seidla. Následovalo více než 40 rolí v kinematografii a televizních produkcích. Dog Days je rakouský film z roku 2001, který sleduje šest propojených příběhů odehrávajících se v předměstské Vídni během neobvykle horkých letních dnů. Film měl premiéru na Benátském filmovém festivalu 2001, kde získal Velkou cenu poroty, a také vyhrál ocenění na mezinárodních filmových festivalech v Bratislavě a Gijónu. Ve filmu ztvárnila mladou tanečnici, kterou dominuje její žárlivý přítel.
Průlom s filmem Hotel
Franziska Weisz získala mezinárodní uznání díky hlavní roli ve filmu Hotel, který byl uveden v sekci Un Certain Regard na Cannes Film Festival 2004. Ve filmu ztvárnila Irene, novou recepční v hotelu v rakouských Alpách, která nahrazuje předchozí zaměstnankyni, jež za záhadných okolností zmizela. Psychologický thriller režisérky Jessicy Hausner sleduje Irene, která pracuje jako recepční v hotelu Waldhaus v rakouských Alpách a jako nemístní dostává ubytování přímo v hotelu jako součást své odměny. Film získal smíšené reakce kritiků kvůli své nejednoznačné pointě, ale Weiszin výkon byl oceněn.
Významné filmové role
V roce 2010 se Franziska Weisz objevila ve filmu The Robber režiséra Benjamina Heisenberga. Film je založen na románu rakouského autora Martina Prinze a byl natáčen ve Vídni. Hlavní postava Johann Rettenberger je inspirována rakouským bankovním lupičem a běžcem Johannem Kastenbergerem. Film byl nominován na Zlatého medvěda na 60. Berlinale. Ve filmu hrála Eriku, přítelkyni hlavního protagonisty Johanna, přičemž její postava se snaží vyvolat emoce u hlavní postavy, která zůstává emocionálně odtažitá. Za svůj výkon ve filmu The Robber získala cenu za herecký výkon na festivalu Diagonale v roce 2010.
Stations of the Cross a další projekty
Jednou z nejvýznamnějších rolí Franziscy Weisz byla postava matky ve filmu Stations of the Cross z roku 2014, německém dramatu režiséra Dietricha Brüggemanna. Film měl premiéru v soutěžní sekci 64. Berlinale, kde získal Stříbrného medvěda za nejlepší scénář. Ve filmu ztvárnila matku čtrnáctileté Marie, přičemž její výkon byl popisován jako „nepříjemná postava" a „matka, která neustále útočí", což poskytovalo hlavní postavě perfektní protipól. Její postava je dominantní a hořká žena s kyselým jazykem, která nad svou dcerou bdí.
Televizní a další filmová tvorba
V roce 2004 získala Franziska Weisz cenu Undine v kategorii nejlepší mladá herečka v televizním filmu za svou roli Vreni ve filmu In Liebe Vereint režiséra Holgera Barthela. Téhož roku byla také jednou z Berlinale Shooting Stars. Byla vybrána jako jedna z evropských Shooting Stars Evropskou filmovou promocí v roce 2005. Mezi její další významné filmy patří Habermann z roku 2010 a Hanna's Sleeping Dogs z roku 2016.
Osobní život a jazykové dovednosti
Franziska Weisz je od roku 2015 vdaná za Felixe Herzogenratha. Jejími raným hereckými vzory byli Peter Sellers a Jerry Lewis. Díky svému mezinárodnímu vzdělání a jazykovým schopnostem se dokázala prosadit nejen v rakouské a německé kinematografii, ale také v mezinárodních projektech, což z ní činí jednu z významných představitelek současné rakouské herecké scény.