-
85%
Habermannův mlýn je pro mne jeden z nejlepších českých filmů a svým způsobem reálným zrcadlem dané doby. Juraj Herz zde úchvatně zachytil atmosféru,která tehdy panovala a z toho pramení i chování postav. V první moment si člověk říká jací byli Němci svině,aby vzápětí otočil a byl zhnusen z chování Čechů. Emoce pracují na 110 % a po řemeslné stránce se nedá nic vytknout.
-
75%
Je dobře, že se i u nás točí filmy věnující se tomuto nejčernějšímu období novodobé historie. A ještě více nás může těšit, že mají takovou kvalitu jako v případě Habermannova mlýnu. Filmařsky skvěle zvládnutá práce s vynikajícími herci a perfektně plynoucím příběhem. Atmosféra temné doby je podle mě, jakožto osoby představující si hrůzy druhé světové války jen prostřednictvím dokumentů, trefena naprosto přesně a celkově je ta trochu "komornější" česká produkce základním kamenem úspěchu. Jedinou, ale fatální slabinou filmu je, že nedokáže psychologicky strhnout a dramaticky vystupňovat své klíčové momenty, tak aby jinak poctivá výprava na chvíli přeladila od režimu chladnokrevné, po Oscaru lačnící demonstrace (ne)lidství do syrovějších obrazových módů..
-
10%
Události let 1937-1945 zachycené v tomto snímku , tedy více než 70 let staré by si v dnešní době zasloužily podstatně objektivnější zhodnocení i když se jedná pouze o filmovou fikci, ovšem vycházející ze skutečných událostí. Pochopit proč režisér Juraj Herz zvolil tutu cestu je samo o sobě dramatem.Habermannův vrah je znám a tak závěrečný titulek jakož i překroucení příběhu je faktickým a účelovým pošlapáním objektivních historických faktů, protože se snaží navodit dojem autenticity ,která však v této podivné interpretaci neexistuje.Vyprávění příběhu o lidech z pohraničí se zde smrsklo na podivný výklad o hamižných a slizkých Češích , kdy tvůrci filmu naprosto pomíjejí základní premisu .Příčina _důsledek.Mnichovská dohoda je zde zmíněná jen marginálně ,řádění Henleinovců pak působí jako nechtěný folklor.Po okupaci dorazí herr Koslowski, který se chová strojeně a jako zkušený intrikán než kat českého obyvatelstva s umrlčí lebkou na uniformě kterým ve skutečnosti byl.Celé to dělá dojem, že příčina těchto událostí vlastně není podstatná ale je potřeba zdůraznit martýrium německého obyvatelstva při odsunu z pohraničí. Pokud toto bylo hlavním motivem režiséra Herze jak natočit podobný až propagandistický snímek z velké části za Německé peníze pak mohl sáhnout po mnoha jiných událostech při odsunu, třeba z Ústí nad Labem a na základě toho sestavit zcela fiktivní příběh.Fakticky je to tedy velmi liché, co se týká vypravěčské kvality příběhu rovněž víc než sporné.Překotnost a zbytečná urychlenost děje , v kombinaci s tragickým střihem kdy se v jednom záběru hlavní hrdina směje a v následujícím ma hlavu v dlaních působí až jako nechtěná parodie na lidské drama. Dabingové záležitost , to už je spíš do žánru hororu který je evidentně režisérovi bližší i když zde jednoznačně nechtěně.Celkový dojem ze snímku je velmi rozporuplný kdy převažuje řada negativ .Roden i další to už prostě svými výkony nemají šanci zachránit a to je velmi málo na film tohoto ranku.
-
75%
-
65%
Vlastně zde cítím silně koprodukci z německé strany, zkreslení děje ( pokud jsou pravdivé různé historické vzpomínky), vlastně skoro všichni Češi jsou hajzlíci, patolízalové, hlupáci, snad kromě Karla Rodena, jehož role nikam nic neposouvá, nezodpovídá se, je tam jen do počtu, bez dramatu. A když už v situaci je, ztratí se jeho postava bez jakékoliv zodpovědnosti. Opravdu bylo vítání Němců v pohraničí tak idilické ? Němci se řídí "jen" podle tvrdých vojenských pravidel."Mirek Dušín" v roli Němce Augusta Habermanna je plochý a čestný. Nic méně profesně zdařilé, druhá polovina filmu lepší první....jakoby ve filmu převažovala snaha o korektnost, narovnání česko-německých vztahů, než cokoliv jiného. Jenže film má hlavně bavit, vtáhnout do děje. P.S.Ostatně už do Sámovy říše (franský kupec), který vyhnal se Slovany z našeho území germánské národy a vytvořil proti Avarům bojeschopnou koncentraci Slovanů na jednom místě, se tato otázka stále nabízí, kdo komu a za co. Jak to s těmi dějinami a odplatou vlastně je, asi nikdo přesně neví. Každopádně čím víc budeme oplácet, tím víc se nám to bude vracet z jakékoliv strany. Zajímavé je, jak peníze, vlastnictví čehokoliv je pro "západní" lidi tak důležité, ...více než život sám.
-
70%
-
40%
-
95%
-
10%
-
75%
Válečné a historické tragédie nám jdou. Krom Habermannova mlýna jsou tu třeba Želary, Krev zmizelého, Lidice, Je třeba zabít Sekala a příbuzné Kuře melancholik nebo Hlídač č. 47. To všechno jsou filmy, které pokaždé zaujmou. Otázka, nakolik je to dáno přitažlivostí látky a doby, výší rozpočtu a vybraným hereckým obsazením (jen skvělý Karel Roden se objevil hned ve čtyřech snímcích ze zmíněného seznamu). Kolik se toho na tak zajímavém tématu dá vlastně opravdu zkazit, aby ho úplně zničilo. Ať tak nebo tak, Habermannův mlýn je velmi dobrý film. Herz si příběh vybral spíš jako příklad, na kterém vykreslil válečné a poválečné šílenství doby (skutečnost přibarvil a ozvláštnil řadou dalších postav a příběhů), které naprosto převrací hodnoty mezi lidmi a dává svobodný průchod starým křivdám a nejnižším lidským pudům, protože neexistuje skutečné právo, jen právo silnějšího. A ačkoliv jako další ukázka černé a tabuizované kapitoly českých dějin, připomínající, že nejen Němci se tehdy chovali jako zvířata, to dopadlo celkem dobře, tak podle mě mnohem působivější a otevřenější zpracování se tomuto tématu dostalo třeba v Krvi zmizelého. Je to kvalitně natočené i zahrané, nicméně v zásadě jinak nepřichází s ničím převratným, co by tu už nebylo předtím v jiných snímcích. Proto bych neřekl, že je to na české poměry pecka, ale jen nadprůměr, který jen potvrdil, že tohle by nám šlo. A že Karel Roden a jeho charisma je prostě jistota.
-
80%
-
75%
-
60%
-
55%
-
0%
-
5%
Pan Lustig se mýlí.Scénář není pravdivý.Přiznání Habermannova vraha leží uloženo v okr.archívu v Šumperku. Německá národnost Habermanna nehrála skutečně žádnou roli.Tu hrál alkohol a touha po pomstě za peníze prohrané v karbanu , protože Habermann byl výborný hráč, a také datum-8.květen 1945,den plný emocí.Ovšem poradcem J.Urbana byl Karel Cvrk/nar.1916/7x evidovaný agent Stb. alias Zimerman.Agent pracující pro všechny strany,včetně německé. Lhaní je životním posláním a živobytím tohoto agenta.I přes svůj věk je stále aktívní .J.Urban na to byl upozorňován, ale slyšet nechtěl, protože pak by dílo nesplňovalo požadavky německé strany a zmizela by romantika. Konec konců,není ta česká historie poslední doby stále prodejná? Silný příběh v režii Stb.!
-
-
Komu a čemu má takový film sloužit? Zlo je nutné odmítnout, ale tady se hraje opět s kolektivní vinou, tentokrát obráceně. Navíc označení "podle skutečné události" je zavádějící. Asi se někomu hodily "marky", pardon eura ...
Na http://www.czechspitfireclub.cz/?sekce1=clanky&sekce2=habermannuv-lync
je příspěvek od rodáka a popisuje zde jak to skutečně bylo.
CSC