Habermannův mlýn

73%

Komentáře a recenze 45

8.5
Habermannův mlýn je pro mne jeden z nejlepších českých filmů a svým způsobem reálným zrcadlem dané doby. Juraj Herz zde úchvatně zachytil atmosféru,která tehdy panovala a z toho pramení i chování postav. V první moment si člověk říká jací byli Němci svině,aby vzápětí otočil a byl zhnusen z chování Čechů. Emoce pracují na 110 % a po řemeslné stránce se nedá nic vytknout.
29 851 bodů
8
Tenhle válečný film považuji za jeden z nejlepších porevolučních z naší produkce. Karel Roden je skvělý herec, ale není to jen o něm. Skvělý příběh, který napsal život sám. Zloba českého národa po válce, která se dá pochopit, krásně zpracovaná čtyřicátá léta. dobrá režie.. Moc dobrá práce.
6
Táhlé, nudné, vykonstruované, ale určitě svým způsobem působivé.
8
Mám z toho o mnoho lepší pocit než z umělých Lidic. Jen to názorné zobrazení povahy českého človíčka mohlo být delší a ta závěrečná 15minutová facka mohla být ještě silnější. Každopádně Herz je po mdlé TMĚ opět pevně v sedle. 7/10
7.5
Je dobře, že se i u nás točí filmy věnující se tomuto nejčernějšímu období novodobé historie. A ještě více nás může těšit, že mají takovou kvalitu jako v případě Habermannova mlýnu. Filmařsky skvěle zvládnutá práce s vynikajícími herci a perfektně plynoucím příběhem. Atmosféra temné doby je podle mě, jakožto osoby představující si hrůzy druhé světové války jen prostřednictvím dokumentů, trefena naprosto přesně a celkově je ta trochu "komornější" česká produkce základním kamenem úspěchu. Jedinou, ale fatální slabinou filmu je, že nedokáže psychologicky strhnout a dramaticky vystupňovat své klíčové momenty, tak aby jinak poctivá výprava na chvíli přeladila od režimu chladnokrevné, po Oscaru lačnící demonstrace (ne)lidství do syrovějších obrazových módů..
Pas
Pas
6 225 bodů
1
Události let 1937-1945 zachycené v tomto snímku , tedy více než 70 let staré by si v dnešní době zasloužily podstatně objektivnější zhodnocení i když se jedná pouze o filmovou fikci, ovšem vycházející ze skutečných událostí. Pochopit proč režisér Juraj Herz zvolil tutu cestu je samo o sobě dramatem.Habermannův vrah je znám a tak závěrečný titulek jakož i překroucení příběhu je faktickým a účelovým pošlapáním objektivních historických faktů, protože se snaží navodit dojem autenticity ,která však v této podivné interpretaci neexistuje.Vyprávění příběhu o lidech z pohraničí se zde smrsklo na podivný výklad o hamižných a slizkých Češích , kdy tvůrci filmu naprosto pomíjejí základní premisu .Příčina _důsledek.Mnichovská dohoda je zde zmíněná jen marginálně ,řádění Henleinovců pak působí jako nechtěný folklor.Po okupaci dorazí herr Koslowski, který se chová strojeně a jako zkušený intrikán než kat českého obyvatelstva s umrlčí lebkou na uniformě kterým ve skutečnosti byl.Celé to dělá dojem, že příčina těchto událostí vlastně není podstatná ale je potřeba zdůraznit martýrium německého obyvatelstva při odsunu z pohraničí. Pokud toto bylo hlavním motivem režiséra Herze jak natočit podobný až propagandistický snímek z velké části za Německé peníze pak mohl sáhnout po mnoha jiných událostech při odsunu, třeba z Ústí nad Labem a na základě toho sestavit zcela fiktivní příběh.Fakticky je to tedy velmi liché, co se týká vypravěčské kvality příběhu rovněž víc než sporné.Překotnost a zbytečná urychlenost děje , v kombinaci s tragickým střihem kdy se v jednom záběru hlavní hrdina směje a v následujícím ma hlavu v dlaních působí až jako nechtěná parodie na lidské drama. Dabingové záležitost , to už je spíš do žánru hororu který je evidentně režisérovi bližší i když zde jednoznačně nechtěně.Celkový dojem ze snímku je velmi rozporuplný kdy převažuje řada negativ .Roden i další to už prostě svými výkony nemají šanci zachránit a to je velmi málo na film tohoto ranku.
kilby1989
kilby1989
4 397 bodů
8
Asi nemá moc cenu pět chválu na herecké obsazení zejména co se týče Rodena, to už asi člověk bere jako samozřejmost :). Film jako takový bych mohl popsat jako Enšpígl. Emocí to ve mě vyvolalo spousty, ale byl jsem značně ovlivněn tím, že nebyly úplně rozvedeny vedlejší postavy. Na seriál perfektní námět, ale jako film bohužel dost osekané. Ale i tak jsem se bavil a na těch 100 minut jsem s postavami okolo Habermanna zžil ve vesničce Bludov :). (i když ve filmu se vesnice jmenovala jinak) 72%
Petrson
Petrson
4 166 bodů
6.5
Vlastně zde cítím silně koprodukci z německé strany, zkreslení děje ( pokud jsou pravdivé různé historické vzpomínky), vlastně skoro všichni Češi jsou hajzlíci, patolízalové, hlupáci, snad kromě Karla Rodena, jehož role nikam nic neposouvá, nezodpovídá se, je tam jen do počtu, bez dramatu. A když už v situaci je, ztratí se jeho postava bez jakékoliv zodpovědnosti. Opravdu bylo vítání Němců v pohraničí tak idilické ? Němci se řídí "jen" podle tvrdých vojenských pravidel."Mirek Dušín" v roli Němce Augusta Habermanna je plochý a čestný. Nic méně profesně zdařilé, druhá polovina filmu lepší první....jakoby ve filmu převažovala snaha o korektnost, narovnání česko-německých vztahů, než cokoliv jiného. Jenže film má hlavně bavit, vtáhnout do děje. P.S.Ostatně už do Sámovy říše (franský kupec), který vyhnal se Slovany z našeho území germánské národy a vytvořil proti Avarům bojeschopnou koncentraci Slovanů na jednom místě, se tato otázka stále nabízí, kdo komu a za co. Jak to s těmi dějinami a odplatou vlastně je, asi nikdo přesně neví. Každopádně čím víc budeme oplácet, tím víc se nám to bude vracet z jakékoliv strany. Zajímavé je, jak peníze, vlastnictví čehokoliv je pro "západní" lidi tak důležité, ...více než život sám.
Kamil Fila
Kamil Fila
4 111 bodů