Alan S. Howarth, narozen 6. srpna 1948 v Clevelandu, Ohio, je americký hudební skladatel, zvukový designér a průkopník v oblasti filmové hudby a zvukových efektů.
Hudební začátky
Alan Howarth vyrůstal v Clevelandu, kde začínal jako hudebník v lokálních rockových kapelách. Hrál ve skupinách jako Tree Stumps, Renaissance Faire a The Silk, se kterými předskakoval slavným kapelám jako The Who a Cream. Postupně se začal věnovat experimentování se syntezátory a vytvářel originální hudbu ve svých projektech Braino a Pi Corp. V roce 1976 začal spolupracovat s jazzovou fusion skupinou Weather Report, což ho přivedlo do Los Angeles a otevřelo mu dveře do světa filmové hudby.
Průlom v Hollywoodu
Howarthova kariéra v Hollywoodu začala prací na filmu Star Trek: The Motion Picture, což odstartovalo jeho působení jako zvukového designéra pro následujících šest celovečerních filmů série Star Trek. Tento zásadní průlom přišel v roce 1979, kdy se setkal se zvukovým týmem pro Star Trek: The Motion Picture. Jeho oceňované zvukové designy se objevily ve filmech Star Trek II: The Wrath of Khan, Star Trek III: The Search for Spock, Star Trek IV: The Voyage Home, Star Trek V: The Final Frontier a Star Trek VI: The Undiscovered Country.
Spolupráce s Johnem Carpenterem
Zlomovým momentem v Howarthově kariéře byla spolupráce s režisérem a skladatelem Johnem Carpenterem. Jejich první společný projekt byl film Escape from New York (1981), po němž následovala práce na hudbě k filmu Halloween II. Howarth pokračoval ve skládání hudby pro několik dalších filmů série Halloween až do roku 1995, přičemž pokaždé přetvářel a rozšiřoval Carpenterův původní hudební motiv. Po jejich první spolupráci na Escape from New York mu Carpenter v podstatě předal Halloween II, protože byl sám zaneprázdněn prací na filmu The Thing. Howarth získal Carpenterovy původní nahrávky z prvního filmu a v podstatě je doplnil o další textury a vrstvy pomocí syntezátorů, aby přidal napětí a temnější atmosféru. Vytvořil také několik nových hudebních motivů. V následujících filmech série Halloween měl stále více tvůrčí svobody rozšiřovat zvukovou paletu a vtisknout hudbě svůj vlastní rukopis – zejména v Halloween 4.
Howarth a Carpenter spolupracovali na řadě kultovních filmů, mezi které patří Escape from New York, Halloween II, Halloween III: Season of the Witch, Christine, Big Trouble in Little China, Prince of Darkness a They Live. Jejich filmové soundtracky se ukázaly natolik výjimečné, že položily základy celému elektronickému hudebnímu subžánru zvanému synthwave (také známý jako retrowave), který se objevil v polovině roku 2000 a mezi jehož další vlivy patří Vangelis a Tangerine Dream.
Samostatná skladatelská kariéra
Howarthova hudba se objevila v mnoha dalších filmech, včetně The Osterman Weekend, The Lost Empire, Retribution, Halloween 4: The Return of Michael Myers, Halloween 5: The Revenge of Michael Myers, Halloween: The Curse of Michael Myers, The Dentist a The Dentist 2, Boo, Evilution, Basement Jack, Hansel and Gretel, Zombie Night a Brutal. Celkově složil hudbu pro více než 50 filmů.
Zvukový design a ocenění
Howarthova práce v oblasti zvukového designu mu vynesla místo v týmech, které získaly Oscara za nejlepší zvukové efekty pro filmy The Hunt for Red October a Bram Stoker's Dracula režiséra Francise Forda Coppoly. To je úspěch, který lze označit za legendární. Jeho oceňované zvukové designy se objevily také ve filmech Raiders of the Lost Ark, Poltergeist, Back to the Future Part II, Back to the Future Part III, The Little Mermaid a Total Recall. Během své kariéry se Howarth etabloval jako inovátor zvuku v žánrech hororu a sci-fi.
Technologické inovace
Howarth byl průkopníkem imerzivních vícekanálových prostorových zvukových systémů se Stevenem Taylorem v projektu "Dimension Audio", který zahrnoval rané prototypy divadelních systémů 48.4, které jsou dnes známé jako Dolby Atmos a DTS zvuková imerze. V Dimension Audio hrál Howarth klíčovou roli při vývoji 48.6 vícekanálového zvukového systému, který položil základy pro dnešní imerzivní divadelní reproduktorové systémy jako Dolby Atmos. Nadále posouvá hranice jako producent, filmový skladatel, zvukový designér a výzkumník. Je vizionářem v oboru, vytváří patenty pro zvukové aplikace Natural Frequency Resonance Music pro wellness a je průkopníkem imerzivní prostorové hudby a zvukových designů pro AR a Spatial Computing aplikace.
Současné aktivity
Howarth nadále vystupuje se svými filmovými soundtracky na živých koncertech doprovázených projekcemi z filmů. Vystupoval v Ženevě, Krakově, Petrohradu, New Yorku, Los Angeles, Torontu, Londýně a Paříži. V současnosti pracuje jako konzultant pro společnost Magic Leap, kde se podílí na vývoji zvuku pro rozšířenou realitu. Alan Howarth zůstává na špici zvukových inovací a formuje budoucnost zvukových zážitků svým vizionářským přístupem a bezkonkurenčními odbornými znalostmi.