Michael Brook, narozen v roce 1952 v Torontu v Ontariu v Kanadě, je uznávaný hudební skladatel, producent, kytarista a vynálezce. Jeho hudební kariéra zahrnuje široké spektrum žánrů včetně rocku, elektronické hudby, world music, minimalismu a filmové hudby.
Hudební vzdělání a začátky
Brook studoval hudbu a elektroniku na York University v Torontu, kde se seznámil s různými hudebními styly včetně klasické indické hudby. Během svých studií potkal trumpetistu Jona Hassella, se kterým později koncertoval, a díky němu se seznámil s minimalistickým skladatelem LaMontem Youngem. V pozdních 70. letech pracoval jako zvukový inženýr ve studiu Grant Avenue, které vlastnili bratři Lanoisovi, a zároveň působil jako kytarista v kanadské popové kapele Martha & the Muffins. V této době se také setkal s Brianem Enem a účinkoval na jeho albu Fourth World, Vol. 1: Possible Musics z roku 1980.
Sólová kariéra a spolupráce
V roce 1985 vydal Brook své sólové debutové album Hybrid, vlivnou etno-ambientní práci nahranou s Brianem Enem, která zkoumala prostor mezi západní a indickou hudební estetikou. Během tohoto období také vyvinul svůj unikátní nástroj zvaný Infinite Guitar (Nekonečná kytara), který umožňuje nekonečné držení a prodlužování tónu. Tento nástroj později proslavil The Edge z U2, který jej použil na albu The Joshua Tree z roku 1987, zejména v písni With or Without You.
V 90. letech se Brook zaměřil na world music a produkoval významná alba pro umělce jako Youssou N'Dour a pákistánského zpěváka qawwali Nusrata Fateha Ali Khana. Jejich spolupráce na albu Mustt Mustt z roku 1990 představovala průlomovou fúzi západní ambientní a popové hudby s posvátnou duchovní hudbou Východu. V roce 1992 vydal své druhé sólové album Cobalt Blue, které bylo kritiky vysoce hodnoceno. Následovaly projekty s indickým mandolínovým virtuosem U. Srinivasem a další spolupráce s Khanem na albu Night Song z roku 1996, za které byl nominován na cenu Grammy.
Filmová hudba
Brookova kariéra filmového skladatele začala v roce 1986, kdy přispěl skladbou do soundtracku k filmu Captive, který složil The Edge. Jeho prvním samostatným projektem byl dokument Fires of Kuwait. Jak jeho hudba začala být licencována do filmů jako Heat a Any Given Sunday, rozvinul zájem o skládání filmové hudby a v roce 1999 se přestěhoval z Velké Británie do Los Angeles.
Mezi jeho nejvýznamnější filmové práce patří hudba k filmu Into the Wild (2007) režiséra Seana Penna, za kterou byl nominován na Zlatý glóbus. Dále složil hudbu k oceňovaným filmům jako The Fighter (2010) Davida O. Russella, za který získal cenu ASCAP, The Perks of Being a Wallflower (2012) Stephena Chboskyho a Brooklyn (2015), který měl premiéru na filmovém festivalu Sundance. Jeho hudba k filmu Brooklyn byla oceněna kritiky, časopis Variety ji popsal jako "krásnou" a The Hollywood Reporter vyzdvihl jeho "evokativní skórování".
Další významné projekty
Brook také složil hudbu k dokumentárnímu filmu An Inconvenient Truth (2006) o klimatických změnách a k oscarovému dokumentu Undefeated (2011). V roce 2013 získal další cenu ASCAP za hudbu k filmu The Vow. Jeho filmografie dále zahrnuje snímky jako Aloft (2015), Tallulah (2016), Stronger (2017) a Giant Little Ones (2019).
Hudební styl a odkaz
Brookův jedinečný hudební styl se vyznačuje neobvyklými kombinacemi nástrojů, zvuků a nálad, které vytvářejí silný emocionální dopad. Jeho práce často překračuje hranice mezi ambientní, světovou, americkou, elektronickou a orchestrální hudbou. Jako producent a spolupracovník pracoval s významnými umělci jako Brian Eno, David Sylvian, The Pogues a Jane Siberry na průkopnických labelech jako 4AD a Real World Records Petera Gabriela.
V roce 2006 vydal sólové album RockPaperScissors, po němž následovala ambientní remixová verze v roce 2007. Brook také koncertoval jako člen skupiny Sylvian and Fripp, přičemž jejich závěrečný koncert v Royal Albert Hall v prosinci 1993 byl zdokumentován na albu Damage: Live.