Leigh Douglass Brackett, narozená 7. prosince 1915 v Los Angeles, Kalifornie, byla americká scénáristka a spisovatelka science fiction. Přezdívalo se jí "Královna vesmírné opery" a patřila mezi nejvýznamnější ženské autorky během Zlatého věku science fiction.
Počátky kariéry a vstup do Hollywoodu
Brackett začala svou spisovatelskou dráhu publikováním povídky "Martian Quest" v časopise Astounding Science Fiction v roce 1940. Její první román "No Good from a Corpse" (1944), detektivní příběh v tradici Raymonda Chandlera, upoutal pozornost režiséra Howarda Hawkse. Ten byl románem natolik zaujat, že požádal svou asistentku, aby kontaktovala "toho chlapíka Bracketta". Byl překvapen, když zjistil, že Leigh je žena, ale přesto ji angažoval pro práci na scénáři k filmu The Big Sleep (1946). Brackett tak začala spolupracovat s Williamem Faulknerem a Julesem Furthmanem na adaptaci Chandlerova románu s Humphreyem Bogartem v hlavní roli. Tato práce odstartovala její hollywoodskou kariéru a zároveň ji etablovala jako respektovanou scénáristku v převážně mužském prostředí.
Spolupráce s Howardem Hawksem a Johnem Waynem
Po přestávce ve scénáristické práci se Brackett v polovině 50. let vrátila do Hollywoodu. Howard Hawks ji najal na několik filmů s Johnem Waynem, které se staly klasikou žánru western. Napsala nebo spolupracovala na scénářích k filmům Rio Bravo (1959), Hatari! (1962), El Dorado (1966) a Rio Lobo (1970). Zejména Rio Bravo je mnohými kritiky považován za jeden z nejlepších westernů všech dob. Brackett dokázala psát dialogy, které Hawks označil za "mužské" - byly úderné, drsné a autentické. Její schopnost vytvářet přesvědčivé postavy a vztahy mezi nimi, zejména přátelství mezi muži, byla klíčovým prvkem úspěchu těchto filmů.
Návrat k Raymondu Chandlerovi a nová éra
Díky své zkušenosti s adaptací The Big Sleep byla Brackett v 70. letech pověřena adaptací dalšího Chandlerova románu The Long Goodbye. Scénář napsala pro film, který v roce 1973 režíroval Robert Altman. Tato nekonvenční adaptace, s Elliottem Gouldem v roli Philipa Marlowa, představovala radikální reinterpretaci noir žánru a detektivního příběhu. Altman byl původně skeptický k natáčení dalšího filmu podle Chandlera, ale Brackettina verze s temným zvratem na konci ho přesvědčila. Film se stal jedním z nejvýznamnějších děl 70. let a ukázal Brackettinu schopnost adaptovat se na měnící se filmové prostředí.
Star Wars a odkaz
Vrcholem její scénáristické kariéry byla práce na filmu Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back. George Lucas ji oslovil, aby napsala scénář pro pokračování svého vesmírného eposu. Brackett dokončila první verzi scénáře krátce před svou smrtí v březnu 1978. Ačkoli byl její scénář později výrazně přepracován Lawrencem Kasdanem, mnozí fanoušci a kritici stále rozpoznávají její vliv na konečnou podobu filmu, který je často považován za nejlepší díl celé ságy. Film získal v roce 1981 cenu Hugo.
Leigh Brackett zemřela 18. března 1978 v Lancasteru v Kalifornii na rakovinu, rok po smrti svého manžela, spisovatele science fiction Edmonda Hamiltona. Její odkaz žije dál nejen v jejích filmech, ale i v jejích science fiction románech jako The Long Tomorrow (1955), který byl jako první román napsaný ženou nominován na cenu Hugo. V roce 2020 posmrtně získala Retro Hugo za svůj román The Nemesis From Terra. Její průkopnická práce otevřela dveře dalším ženám v Hollywoodu a ve science fiction literatuře.