5.9

Al Scott: Filmy a seriály

  • Půlnoční kovboj
    Půlnoční kovboj (1969)
    FilmRole: Cafeteria Manager
    • iTunes
    77%
    1
  • Movin' On
    Movin' On (1974)
    Seriál
    73%
    2
  • Zloději jako my
    Zloději jako my (1974)
    FilmRole: Capt. Stammers

    V tomto Altmanově gangsterském příběhu, jenž vypráví o zamilovaných psancích odsouzených k smrti, hrají hlavní roli zločinci z doby Velké deprese T-Dub (Bert Remsen), Chicamaw (John Schuck) a Bowie (Keith Carradine), kteří po útěku z vězení vylupují banky. Nejprve se mezi jednotlivými loupežemi ukrývají u Dee Mobleyho (Tom Skerritt) a Keechie (Shelley Duvall) a následně u Mattie (Louise Fletcher). Stále senzačnější zprávy o jejich loupežích bez kapky krve je však donutí rozdělit se. Po autonehodě nechává Chicamaw zraněného Bowieho v péči Keechie a ti dva se do sebe zamilují. Bowie tak musí nalézt rovnováhu mezi svým poutem ke Keechie, loajalitou vůči svým kamarádům a samozřejmě potřebou získat peníze na cestu do Mexika. Pomalu se nad nimi stahují mraky a Bowie s Keechie drsným způsobem zjistí, že zlodějská čest má své hranice a že nakonec půjde o holý život. Snímek byl natočen stejně jako film noir They Live by Night (1949) Nicolase Raye na motivy románu Edwarda Andersona a scénáristé spolu s Altmanovými hereckými oblíbenci vlastně vytvořili žánrově mnohotvárný remake tohoto snímku s příchutí klasiky Bonnie a Clyde. Altman se v tomto filmu nezajímá ani tolik o násilnické kousky gangsterů, nýbrž s větším zaujetím sleduje příběh každodenního života svých filmových hrdinů, které ale vůbec neglorifikuje. Film ale ukazuje gangstery jako oběti společnosti a doby hospodářské recese, přepadení bank jsou zde do jisté míry projevem sociální rebelie a nesouhlasu s daným stavem. Brutalita, mrazivá ironie, ostré svícení, záběry přes zrcadlo či sklo, všudypřítomné hrající rádio, práce kamery zdůrazňující fragmenty emocí, expresivní detaily, smysl pro ironický nadhled i napínavou akci – to vše řadí snímek k tomu nejlepšímu z Altmanovy tvorby 70. let.

    64%

    V tomto Altmanově gangsterském příběhu, jenž vypráví o zamilovaných psancích odsouzených k smrti, hrají hlavní roli zločinci z doby Velké deprese T-Dub (Bert Remsen), Chicamaw (John Schuck) a Bowie (Keith Carradine), kteří po útěku z vězení vylupují banky. Nejprve se mezi jednotlivými loupežemi ukrývají u Dee Mobleyho (Tom Skerritt) a Keechie (Shelley Duvall) a následně u Mattie (Louise Fletcher). Stále senzačnější zprávy o jejich loupežích bez kapky krve je však donutí rozdělit se. Po autonehodě nechává Chicamaw zraněného Bowieho v péči Keechie a ti dva se do sebe zamilují. Bowie tak musí nalézt rovnováhu mezi svým poutem ke Keechie, loajalitou vůči svým kamarádům a samozřejmě potřebou získat peníze na cestu do Mexika. Pomalu se nad nimi stahují mraky a Bowie s Keechie drsným způsobem zjistí, že zlodějská čest má své hranice a že nakonec půjde o holý život. Snímek byl natočen stejně jako film noir They Live by Night (1949) Nicolase Raye na motivy románu Edwarda Andersona a scénáristé spolu s Altmanovými hereckými oblíbenci vlastně vytvořili žánrově mnohotvárný remake tohoto snímku s příchutí klasiky Bonnie a Clyde. Altman se v tomto filmu nezajímá ani tolik o násilnické kousky gangsterů, nýbrž s větším zaujetím sleduje příběh každodenního života svých filmových hrdinů, které ale vůbec neglorifikuje. Film ale ukazuje gangstery jako oběti společnosti a doby hospodářské recese, přepadení bank jsou zde do jisté míry projevem sociální rebelie a nesouhlasu s daným stavem. Brutalita, mrazivá ironie, ostré svícení, záběry přes zrcadlo či sklo, všudypřítomné hrající rádio, práce kamery zdůrazňující fragmenty emocí, expresivní detaily, smysl pro ironický nadhled i napínavou akci – to vše řadí snímek k tomu nejlepšímu z Altmanovy tvorby 70. let.

    3
  • Ode to Billy Joe
    Ode to Billy Joe (1976)
    Film
    60%
    4
  • Zelené barety
    Zelené barety (1968)
    Film
    • iTunes
    Zkušený plukovník Mike Kirby odlétá do Vietnamu se dvěma jednotkami takzvaných Zelených baretů. Jeho prvním úkolem je dobudovat uprostřed džungle rozestavěný vojenský tábor, který je pod pravidelnou palbou členů Vietkongu. Druhý úkol je ještě nebezpečnější: unést vysokého vietnamského velitele přímo z jeho přísně střežené vily. Mise se účastní i novinář George Beckworth. Jakožto zavilý odpůrce vietnamské války se rozhodl, že své postoje prověří přímo na místě, v ohni. Stane se opakovaně svědkem toho, jak plukovník Kirby a jeho muži osvědčují v boji svou statečnost, zatímco komunističtí bojůvkáři šíří kolem sebe hrůzu a smrt...
    Takové je poselství amerického válečného filmu, natočeného v roce 1968, v době, kdy se Spojené státy zapletly do jednoho z nejproblematičtějších vojenských konfliktů své historie. Cílem filmařů bylo přesvědčit americkou veřejnost, že tato válka je spravedlivá a že jejich vojáci umírají na druhé straně zeměkoule za správnou věc. Film se tak stal klasickou ukázkou válečné propagandy. Hlavní roli ztvárnil legendární westernový herec John Wayne, který se na filmu podílel i jako režisér, spolu s Rayem Kelloggem.
    Autoři se dopustili kuriózní chyby, která vešla do dějin filmových přehmatů: v závěrečném záběru odcházejí hrdinové na pozadí slunce, které zapadá nad mořem. Vietnam je však omýván oceánem pouze z východní strany, takže slunce v Zelených baretech zapadá na východě...
    53%
    Zkušený plukovník Mike Kirby odlétá do Vietnamu se dvěma jednotkami takzvaných Zelených baretů. Jeho prvním úkolem je dobudovat uprostřed džungle rozestavěný vojenský tábor, který je pod pravidelnou palbou členů Vietkongu. Druhý úkol je ještě nebezpečnější: unést vysokého vietnamského velitele přímo z jeho přísně střežené vily. Mise se účastní i novinář George Beckworth. Jakožto zavilý odpůrce vietnamské války se rozhodl, že své postoje prověří přímo na místě, v ohni. Stane se opakovaně svědkem toho, jak plukovník Kirby a jeho muži osvědčují v boji svou statečnost, zatímco komunističtí bojůvkáři šíří kolem sebe hrůzu a smrt...
    Takové je poselství amerického válečného filmu, natočeného v roce 1968, v době, kdy se Spojené státy zapletly do jednoho z nejproblematičtějších vojenských konfliktů své historie. Cílem filmařů bylo přesvědčit americkou veřejnost, že tato válka je spravedlivá a že jejich vojáci umírají na druhé straně zeměkoule za správnou věc. Film se tak stal klasickou ukázkou válečné propagandy. Hlavní roli ztvárnil legendární westernový herec John Wayne, který se na filmu podílel i jako režisér, spolu s Rayem Kelloggem.
    Autoři se dopustili kuriózní chyby, která vešla do dějin filmových přehmatů: v závěrečném záběru odcházejí hrdinové na pozadí slunce, které zapadá nad mořem. Vietnam je však omýván oceánem pouze z východní strany, takže slunce v Zelených baretech zapadá na východě...
    5
  • Wild Guitar
    Wild Guitar (1962)
    FilmRole: Tom
    • MUBI
    43%
    6

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.