Narozena 3. 6. 1935 (90 let) Beaumont, Texas, Spojené státy americké
6.2
Irma P. Hall, narozená 3. června 1935 v Beaumontu v Texasu jako Irma Dolores Player Hall, je americká herečka, která se proslavila především svými výraznými rolemi matriarchálních postav ve filmech a televizních seriálech.
Dětství a vzdělání
Irma P. Hall se narodila jako dcera Samuela Playera, saxofonisty v Rhumboogie Café, a Josephine Hall, která pracovala jako administrativní pracovnice v nemocnici. V roce 1942 se s rodiči přestěhovala na jižní stranu Chicaga, kde její rodiče hledali lepší vzdělávací příležitosti pro svou dceru. Hall byla od dětství vystavena uměleckému prostředí, když ji otec, jazzový hudebník, brával s sebou na vystoupení v klubech a na místních akcích. Po ukončení střední školy studovala na Briar Cliff College v Sioux City v Iowě, kde byla vybrána pro svou první hereckou roli v divadelní produkci Amahl and the Night Visitors. Poté přestoupila na Texas College v Tyleru, kde získala bakalářský titul v oboru výuky cizích jazyků se zaměřením na francouzštinu a španělštinu.
Cesta k herectví
Hall učila dvacet let ve školském systému v Dallasu, dokud ji neobjevil herec a režisér Raymond St. Jacques. Když vystupovala na poetickém čtení, nabídl jí roli ve svém filmu Book of Numbers (1973). K herectví se tak dostala poměrně pozdě v životě a zcela nečekaně. Jako učitelka jazyků působila téměř tři desetiletí v Dallasu, kde ji St. Jacques, který ve městě natáčel film, viděl recitovat poezii a na místě jí nabídl roli. Pomáhala také založit Dallas Minority Repertory Theater, kde působila jako administrátorka společnosti, ale nakonec se začala objevovat i v jejich hrách.
Filmová kariéra
Hall pracovala stabilně ve filmech a televizi po celá 80. léta a objevila se ve filmech Backdraft (1991) a Mo' Money (1992). Relativně neznámou však zůstala až do své role milující tety T. ve filmu A Family Thing (1996). Mnozí kritici se domnívali, že Hall ukradla každou scénu, ve které se objevila. Za tuto roli získala cenu Chicago Film Critics Association Award a Kansas City Film Critics Circle Award za nejlepší herečku ve vedlejší roli, a úspěch tohoto filmu jí pomohl etablovat se jako významná herečka ve vedlejších rolích na konci 90. let a začátku roku 2000.
Následovaly významné role ve velkých filmech jako Nothing to Lose a Steel. Hall poté získala roli Big Mamy Joseph ve filmu Soul Food (1997). Filmový recenzent tvrdil, že Hall byla "dokonale obsazena" do role Mamy Joseph. Za svou práci v tomto filmu obdržela cenu NAACP Image Award za vynikající herečku ve vedlejší roli v celovečerním filmu v roce 1998. Soul Food, vyprávěný očima jedenáctiletého Ahmada, sleduje zkoušky rodiny Josephových, blízké chicagské rodiny, která se každý týden schází na nedělní večeři. Matka (Big Mama) Joe, kterou ztvárnila právě Hall, je matriarchou rodiny, která zná příběhy všech členů a udržuje rodinu pohromadě svými moudrými radami a nedělními večeřemi.
Soul Food byl kasovním hitem, což vedlo k televiznímu spin-offu Soul Food: The Series, ve kterém Hall znovu ztvárnila svou roli ve fantazijních sekvencích. V roce 2001 získala druhou nominaci na cenu NAACP Image Award v kategorii vynikající herečka ve vedlejší roli v dramatickém seriálu za ztvárnění Mamy Joseph.
Také v roce 1997 hrála ve filmové adaptaci románu Johna Berendta Midnight in the Garden of Good and Evil, kterou režíroval Clint Eastwood. Její postava, léčitelka Minerva, byla založena na Valerii Boles. Hall se objevila v televizních filmech A Lesson Before Dying (1999), Something to Sing About (2000) a Miss Lettie and Me (2002). Ztvárnila také Glory St. Clair, psychickou zdravotní sestru, v krátkodobém seriálu All Souls.
Hall získala další uznávanou roli v remaku filmu The Ladykillers z roku 2004 jako Marva Munson, zbožná domácí paní. Recenzent se domníval, že Hall byla ve filmu "vynikající", zatímco Justin Flowers cítil, že Hall byla nejzábavnější herečkou v jinak negativní recenzi filmu. V tomto filmu, režírovaném bratry Coenovými, hraje přísnou, nábožensky založenou a starší vdovu paní Marvu Munson, která pronajme pokoj excentrickému jižanskému profesorovi G.H. Dorrovi III (Tom Hanks). Ten shromáždí skupinu ne příliš schopných zlodějů, aby vyloupili kasino Bandit Queen. Když paní Munson objeví jejich tunel do trezoru kasina ve svém sklepě a vyhrožuje, že to oznámí úřadům, někdo ji musí zastavit.
Za svůj výkon ve filmu The Ladykillers získala Hall zvláštní cenu poroty na filmovém festivalu v Cannes v roce 2004. Hall byla nominována a získala několik ocenění za své herectví, včetně ceny NAACP Image Award za nejlepší herečku ve vedlejší roli za svou roli ve filmu Soul Food. V roce 2004 získala prestižní Cenu poroty z filmového festivalu v Cannes za svůj výkon ve filmu The Ladykillers, zatímco se stále zotavovala z devastující automobilové nehody.
Pozdější kariéra
Hall se objevila jako host v seriálech Law & Order: Special Victims Unit, The Game a Chicago Fire. Ztvárnila provozovatelku denní péče ve filmu Meet the Browns (2008) a měla menší roli ve filmu Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans (2009). Objevila se také jako zaměstnankyně bílé rodiny ve filmu Jayne Mansfield's Car (2012) a opakovaně jako Meemaw v seriálu Hap and Leonard v roce 2017.
Osobní život a odkaz
Hall byla uvedena do Texas Film Hall of Fame a otevřela African American Repertory Theatre v DeSoto v Texasu, aby mohla sdílet své znalosti a školit novou generaci černých herců. Krátce před uvedením filmu The Ladykillers v roce 2004 byla Hall vážně zraněna při autonehodě v Chicagu. Uprostřed sněhové bouře ztratila kontrolu nad svým vozidlem, přejela do protisměru a čelně narazila do jiného auta. Podstoupila akutní operaci otevřeného srdce kvůli bodné ráně aorty způsobené zlomeným žebrem. Kromě toho Hall také utrpěla rozdrcený kotník a zlomenou ruku. Hall byla obviněna z řízení s pozastaveným řidičským průkazem a nedodržení jízdního pruhu. Plně se zotavila a mohla pokračovat ve své kariéře.
Kulturní dopad Hall je obrovský. Byla průkopnicí pro afroamerické herečky, bourala stereotypy a předefinovala role dostupné ženám v tomto odvětví. Její práce ve filmech jako Soul Food se stala součástí kulturní struktury, oceňovanou za zobrazení rodiny, dědictví a vytrvalosti. Její trvalý odkaz zajišťuje, že Irma P. Hall bude připomínána nejen jako herečka, ale také jako průkopnice, která obohatila příběh afroamerických žen v zábavním průmyslu.