Zřejmě nejkontroverznější prezident USA v novodobých dějinách dostane filmový portrét, který mu možná neudělá radost. Íránský režisérský objev Ali Abbasi (Svatý pavouk, The Last of Us) připravuje životopisný snímek The Apprentice (tedy učeň či nováček), v němž si posvítí na raná podnikatelská léta Donalda Trumpa. Ambicióznímu Newyorčanovi tehdy dělal společenský stín pravicový advokát a mistr politických kliček Roy Cohn a první fotografie z filmu odhaluje titulní dvojici v podání Sebastiana Stana (Captain America: Návrat prvního Avengera) a Jeremyho Stronga (Boj o moc). Očekávaný projekt, který už raná šeptanda šteluje na příští Oscary, bude mít v půlce května premiéru na festivalu v Cannes v rámci hlavní soutěže, a to vedle novinek Francise Forda Coppoly (Megalopolis), Yorgose Lanthimose (Kinds of Kindness) či Davida Cronenberga (The Shrouds).
Články 25
Obdivovaný filmař a v posledních letech i poněkud vyhrocený přispěvatel na sociální sítě Paul Schrader sám režíroval řadu zajímavých filmů (Zoufalství a naděje, Kočičí lidé, Modré límečky), především však proslul jako scenárista. Hned čtyřikrát totiž spolupracoval s Martinem Scorsesem, a to nejen na Posledním pokušení Krista (The Last Temptation of Christ) či Počítání mrtvých (Bringing Out the Dead), ale především na Taxikářovi (Taxi Driver) a Zuřícím býkovi (Raging Bull). A právě kvůli jedné scéně v posledním zmíněném filmu se dostal do křížku s hvězdným Robertem De Nirem.
Z kin si odnesl 952 milionů dolarů a Akademie jej poctila třinácti oscarovými nominacemi. Sám režisér Christopher Nolan považuje životopisný snímek Oppenheimer za svůj jasně nejúspěšnější projekt, který mu 10. března může po Zlatém glóbu vynést také Oscara za nejlepší režii. Spletitý příběh plný fyzikálních, politických a morálních paradoxů ušel od červencového simultánního uvedení s miliardovou Barbie dlouhou cestu, již pomyslně završí čerstvě ohlášenou premiérou na VOD. Oppenheimer se objeví na streamovací službě SkyShowtime 21. března.
Když jsou vašimi příbuznými Henry, Peter a Jane Fondovi, máte cestu k hollywoodskému výsluní zdánlivě usnadněnou. Dnes šedesátiletá Bridget Fonda si to namířila mezi hereckou smetánku ve čtyřiadvaceti letech a v devadesátkách byste těžko hledali pilnější umělkyni s pestřejším výběrem rolí, od těch akademicky vážených až po absolutně kultovní. Sympatická blondýna ovšem nepotismus těžce snášela a poté, co si roku 2003 při vážné autonehodě poranila obratel, se ze showbyznysu i z veřejného života kompletně vytratila.
Vymítač ďábla (The Exorcist), který měl v amerických kinech premiéru přesně před padesáti lety, není obyčejným filmovým hororem. Po Love Story (1970) a Kmotrovi (1972) byl dalším kasovním fenoménem dekády, kdy Hollywood přecházel od konzervativní studiové tvorby k modernějšímu apelu v podobě umělečtějších a tematicky často kontroverzních blockbusterů. Natáčení filmu o dvanáctileté Regan (Linda Blair), již posedne démon Pazuzu, bylo dle některých pamětníků prokleté, přičemž lidé v davech chodili na snímek slibující nepřístupné spojení temných aspektů náboženství se sexuálním podtónem. Legendární horor Williama Friedkina ovšem podává také zprávu o naději, lidské dobrotě a o božím zásahu v době Vánoc.
Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky, pravil už před dvěma a půl tisícem let Hérakleitos. Přesto se zdá, že franšíza Vymítač ďábla vstupuje do týchž (a notně kalných) zatuchlých tůní s železnou pravidelností. A totéž nyní platí i o filmaři Davidu Gordonovi Greenovi, který oživuje a zároveň pohřbívá už druhou věhlasnou hororovou sérii. Není toho opakování už přece jen trochu moc?
Režisér a scenárista Quentin Tarantino hodlá předejít filmařské senilitě a oznámil, že jeho nadcházející desátý snímek s názvem The Movie Critic zatáhne za jeho kariérou oponu. Šedesátiletému autorovi Pulp Fiction či Hanebných panchartů není filmová kritika cizí, rozváděl ji například v loni zveřejněné knize Filmové spekulace. Svůj poslední snímek zasadí do 70. let a hlavní roli smyšleného recenzenta, jenž přispívá do magazínu zaměřeného na pornografii, údajně nabídl šestatřicetiletému herci Paulu Walteru Hauserovi.
Webová stránka Rotten Tomatoes představuje jeden z nejvyužívanějších ukazatelů kritických ohlasů filmových děl. Stačí jedno kliknutí a rázem víme, jak recenzenti a recenzentky daný titul hodnotí, respektive jakou má od nich průměrnou známku. S konkrétnějšími statistikami je to však složitější. Nově vyplynulo na povrch, že minimálně jedna PR agentura našla způsob, jak s recenzemi a jejich autory manipulovat.
Martina Scorseseho dnes známe jako hodného filmového dědečka, který si stěžuje na komiksové filmy a točí těžké akademické opusy. Z jeho bouřlivé minulosti vytahujeme hlavně gangsterky devadesátých let a snímky patřící k Novému Hollywoodu. Občas se zapomíná, že se jedná o oddaného křesťana a se svou vírou se ve filmech nejednou potýkal. Výsledkem jeho osobního tápání je i jeden z nejkontroverznějších filmů všech dob, v jehož důsledku dokonce konzervativní křesťané podpálili kino. Poslední pokušení Krista mělo premiéru před 35 lety.
Barbenheimer, jak se přezdívá souběžně uvedeným blockbusterům Barbie a Oppenheimer, dál válcuje světová kina. Fantasticky hodnocené filmy už dohromady vydělaly skoro 1,1 miliardy dolarů a zasadily se o jeden ze čtyř nejbohatších týdnů v dějinách kinematografie. Pro slavného režiséra Francise Forda Coppolu (trilogie Kmotr) to je v záplavě nepůvodních a hlavně marvelovských projektů natolik skvělá zpráva, že vidí vstupovat průmysl do zlatých časů.
Oficiální vyhlášení bankrotu studia Lucasfilm ještě nepřišlo. A protože je od roku 2012 součástí konglomerátu Disney, není pravděpodobné, že by značka definitivně padla. Nejasnou však zůstává budoucnost dvou obřích filmových sérií.
Dlouho vyhlížený Oppenheimer je už za rohem, a tak je ideální čas věnovat se pár novinkám, které v souvislosti s jedním z nejočekávanějších filmů roku čeří internetové vody. Navíc pro vás máme pětiminutový sestřih z filmu, na který se můžete podívat.
Osmdesátiletý režijní velikán Martin Scorsese (Mafiáni, Vlk z Wall Street) momentálně promuje svůj nejnovější snímek Killers of the Flower Moon, který nedávno s ovacemi uvedl na festivalu v Cannes. Po jeho skončení zamířil do Itálie, kde se setkal s papežem Františkem a na vatikánské tiskovce vydal nečekané prohlášení. Na apel hlavy katolické církve chce napsat a zrežírovat film o Ježíšovi, což by pro něj nebyla novinka. Roku 1988 totiž natočil kontroverzní drama Poslední pokušení Krista.
Svět opustil významný skladatel filmové hudby Angelo Badalamenti, který se proslavil spoluprací s režisérem Davidem Lynchem. Za svůj život komponoval hudbu k nepřebernému množství úspěšných a hodnotných projektů, ačkoliv si jej Hollywood dlouho nevšímal.
Vrcholný představitel nového Hollywoodu, který horoval za realismus a aktuální témata, slaví 80. narozeniny. Martin Scorsese, autor kultovních děl jako Taxikář (1976), Zuřící býk (1980) nebo Mafiáni (1990), proslul nejen jako režisér, ale také cinefil, tedy člověk, který bezmezně miluje filmové médium.