Abbás Kiárostami: Nejlepší filmy a seriály

7.1

Abbás Kiárostami: Filmy a seriály

  • Kde je dům mého přítele?
    Kde je dům mého přítele? (1987)
    Film
    Malý Ahmed omylem přinese ze školy sešit svého spolužáka, kterému učitel pohrozil přísným trestem, pokud opět přijde do školy bez sešitu a bez domácího úkolu. Vydává se proto najít dům svého přítele, aby mu včas vrátil zápisník, ačkoli zpočátku nenachází u dospělých příliš pochopení. První film z takzvané kokerské trilogie nejvýznamnějšího íránského režiséra Abbáse Kiarostamího se odehrává ve fascinujícím prostředí tradiční vesnice Koker v severním Íránu a pomocí poezie, mystiky a symbolických motivů vypráví o humanismu a životních hodnotách obyčejných Íránců.
    80%
    Malý Ahmed omylem přinese ze školy sešit svého spolužáka, kterému učitel pohrozil přísným trestem, pokud opět přijde do školy bez sešitu a bez domácího úkolu. Vydává se proto najít dům svého přítele, aby mu včas vrátil zápisník, ačkoli zpočátku nenachází u dospělých příliš pochopení. První film z takzvané kokerské trilogie nejvýznamnějšího íránského režiséra Abbáse Kiarostamího se odehrává ve fascinujícím prostředí tradiční vesnice Koker v severním Íránu a pomocí poezie, mystiky a symbolických motivů vypráví o humanismu a životních hodnotách obyčejných Íránců.
    1
  • Beed-o baad
    Beed-o baad (2003)
    Film
    78%
    2
  • Zendegi va digar hich
    Zendegi va digar hich (1992)
    Film
    77%
    3
  • Bílý balónek
    Bílý balónek (1995)
    Film
    Tento film získal v Cannes Zlatou kameru a poté obletěl snad všechny festivaly. Na příběhu děvčátka, jež v den oslav Nového roku vymámí na mamince peníze na nákup zlaté rybky, ale cestou do obchodu je ztratí, je podepsán jako scenárista slavný Abbas Kiarostami. Jeho vliv se odráží i na rukopisu režiséra Jafara Panahiho, který byl ostatně nějakou dobu jeho asistentem. Film, který je takříkajíc o ničem: jedinou hádankou je, zda malá Razieh dostane své peníze ze škvíry, kam zapadly, do té doby, než krám s rybkami zavře. Ale kolik postřehů o městě, o životním stylu jeho obyvatel, o jejich lidské podstatě se vyjevuje v řadě setkání malé protagonistky, kolik poetického půvabu má tenhle malý velký film, který by u nás pochopitelně v kinech naprosto propadl?
    Žánry:DramaRodinnýDětský
    75%
    Tento film získal v Cannes Zlatou kameru a poté obletěl snad všechny festivaly. Na příběhu děvčátka, jež v den oslav Nového roku vymámí na mamince peníze na nákup zlaté rybky, ale cestou do obchodu je ztratí, je podepsán jako scenárista slavný Abbas Kiarostami. Jeho vliv se odráží i na rukopisu režiséra Jafara Panahiho, který byl ostatně nějakou dobu jeho asistentem. Film, který je takříkajíc o ničem: jedinou hádankou je, zda malá Razieh dostane své peníze ze škvíry, kam zapadly, do té doby, než krám s rybkami zavře. Ale kolik postřehů o městě, o životním stylu jeho obyvatel, o jejich lidské podstatě se vyjevuje v řadě setkání malé protagonistky, kolik poetického půvabu má tenhle malý velký film, který by u nás pochopitelně v kinech naprosto propadl?
    Žánry:DramaRodinnýDětský
    4
  • Cestovatel
    Cestovatel (1974)
    Film

    Důraz na příběhy dětských hrdinů, kteří jsou pro Kiarostamího rané filmy typičtí, ovšem nevyplývá jen z vědomého autorského rozhodnutí, ale je i výsledkem shody nahodilých okolností. Kiarostamí a generace jeho stejně starých kolegů, jež dnes bývá označována jako „íránská nová vlna“, totiž našli zázemí mimo tehdejší velká studia ve vládou zřízeném Institutu pro intelektuální rozvoj dětí a mládeže, který jejich nezávislé projekty subvencoval. Právě díky tomu (a zároveň proto, že filmy o dětech a mládeži umožňovaly režisérům vyhýbat se cenzuře, kterou uplatňoval jak režim perského šáha, tak po islámské revoluci nastoupivší teokracie ajatolláha Chomejního) se to v tolika na západě známých íránských filmech hemží ostrakizovanými a opuštěnými dětmi a problémovými adolescenty marně se snažícími protlouci nástrahami, jež na ně číhají ve školních lavicích nebo v uličkách obklopujících jejich domovy.
    Třináctiletý Kassam - mírně řečeno - nepatří mezi ty nejvzornější studenty. Místo učení, k němuž se ho snaží výhrůžkami donutit jeho učitelé i negramotní rodiče, jej zajímá hlavně fotbal - každé ráno i odpoledne tráví na plácku za domem tkalce koberců se svým (nepříliš úspěšným) týmem a dokola si pročítá fotbalové sloupky na sportovních stránkách starých vyhozených novin. Když jednoho dne zjistí, že za dva dny sehraje ve dvě stě kilometrů vzdáleném Teheránu utkání íránská reprezentace, rozhodne se, že tenhle fotbalový svátek musí stůj co stůj vidět.
    Tragikomické drama, jež Kassamovo rozhodnutí odstartuje, je tvořeno především sledem převážně neúspěšných a s postupujícím časem morálně čím dál pochybnějších pokusů, jak získat peníze na autobus do Teheránu a vstupenku na stadion. Vedle plnicího pera a učebnic prodá Kassam i nejcennější věc, kterou zná - fotbalové branky, jež patří jeho fotbalovému mužstvu. Po mistrovském kousku, kdy se před mladšími spolužáky prezentuje coby zkušený fotograf a vybere od nich kapesné za fotografie, které svým nefunkčním fotoaparátem „pořídil“, nakonec okrade i vlastní matku a tajně se vydá na cestu, která nakonec dopadne jinak, než čekal...
    Jakkoli Poutník představuje bezesporu nejznámější položku Kiarostamího rané tvorby, v kontextu jeho díla zosobňuje snímek, který se paradoxně nejvíce odchyluje od sebereflexivní struktury většiny jeho filmů. Poutník připomíná poetiku neorealistických snímků, v nichž se tradičně vyprávěná dramata odehrávají v dokumentárně snímaných lokacích. Třebaže je Poutník patrně nejkonvenčněji vyprávěným Kiarostamího filmem, neubírá mu to na síle a koneckonců ani na režisérově typické mnohoznačnosti. Jen se v tomto případě neprojevuje v promyšleném prolínání reality, snů a fikce, ale v charismatické postavě malého chuligána, v níž se mísí naivita s nedětskou umanutostí a bezohlednost s odzbrojující velkorysostí. (Letní filmová škola)

    Žánry:Drama
    75%

    Důraz na příběhy dětských hrdinů, kteří jsou pro Kiarostamího rané filmy typičtí, ovšem nevyplývá jen z vědomého autorského rozhodnutí, ale je i výsledkem shody nahodilých okolností. Kiarostamí a generace jeho stejně starých kolegů, jež dnes bývá označována jako „íránská nová vlna“, totiž našli zázemí mimo tehdejší velká studia ve vládou zřízeném Institutu pro intelektuální rozvoj dětí a mládeže, který jejich nezávislé projekty subvencoval. Právě díky tomu (a zároveň proto, že filmy o dětech a mládeži umožňovaly režisérům vyhýbat se cenzuře, kterou uplatňoval jak režim perského šáha, tak po islámské revoluci nastoupivší teokracie ajatolláha Chomejního) se to v tolika na západě známých íránských filmech hemží ostrakizovanými a opuštěnými dětmi a problémovými adolescenty marně se snažícími protlouci nástrahami, jež na ně číhají ve školních lavicích nebo v uličkách obklopujících jejich domovy.
    Třináctiletý Kassam - mírně řečeno - nepatří mezi ty nejvzornější studenty. Místo učení, k němuž se ho snaží výhrůžkami donutit jeho učitelé i negramotní rodiče, jej zajímá hlavně fotbal - každé ráno i odpoledne tráví na plácku za domem tkalce koberců se svým (nepříliš úspěšným) týmem a dokola si pročítá fotbalové sloupky na sportovních stránkách starých vyhozených novin. Když jednoho dne zjistí, že za dva dny sehraje ve dvě stě kilometrů vzdáleném Teheránu utkání íránská reprezentace, rozhodne se, že tenhle fotbalový svátek musí stůj co stůj vidět.
    Tragikomické drama, jež Kassamovo rozhodnutí odstartuje, je tvořeno především sledem převážně neúspěšných a s postupujícím časem morálně čím dál pochybnějších pokusů, jak získat peníze na autobus do Teheránu a vstupenku na stadion. Vedle plnicího pera a učebnic prodá Kassam i nejcennější věc, kterou zná - fotbalové branky, jež patří jeho fotbalovému mužstvu. Po mistrovském kousku, kdy se před mladšími spolužáky prezentuje coby zkušený fotograf a vybere od nich kapesné za fotografie, které svým nefunkčním fotoaparátem „pořídil“, nakonec okrade i vlastní matku a tajně se vydá na cestu, která nakonec dopadne jinak, než čekal...
    Jakkoli Poutník představuje bezesporu nejznámější položku Kiarostamího rané tvorby, v kontextu jeho díla zosobňuje snímek, který se paradoxně nejvíce odchyluje od sebereflexivní struktury většiny jeho filmů. Poutník připomíná poetiku neorealistických snímků, v nichž se tradičně vyprávěná dramata odehrávají v dokumentárně snímaných lokacích. Třebaže je Poutník patrně nejkonvenčněji vyprávěným Kiarostamího filmem, neubírá mu to na síle a koneckonců ani na režisérově typické mnohoznačnosti. Jen se v tomto případě neprojevuje v promyšleném prolínání reality, snů a fikce, ale v charismatické postavě malého chuligána, v níž se mísí naivita s nedětskou umanutostí a bezohlednost s odzbrojující velkorysostí. (Letní filmová škola)

    Žánry:Drama
    5
  • Pod olivovníky
    Pod olivovníky (1994)
    FilmRole: Sám sebe
    73%
    6
  • Talaye sorkh
    Talaye sorkh (2003)
    Film
    Hussein trpí následky válečného zranění. Je pomalý, hodný, spolehlivý. Proč tedy jednoho rána vtrhl do malého klenotnictví a vraždil? Sledujeme Husseinovy jízdy na motorce s horkou pizzou, jeho dodávky zákazníkům všeho druhu. Svět bývalých důstojníků i reemigrantů, absurdní svět islámské tajné policie a zakázaných večírků, svět bídy i bohatství, pokrytectví i solidarity. Umělce může inspirovat, ale co dává těm ostatním? Šarlatové zlato se v Íránu nikdy nepromítalo, přestože za Panahiho důraznou kritikou režimu cítíme hluboce pozitivní vztah k rodné zemi a jejím obyvatelům. Mistrovská ukázka realistické kinematografie.
    Žánry:Drama
    71%
    Hussein trpí následky válečného zranění. Je pomalý, hodný, spolehlivý. Proč tedy jednoho rána vtrhl do malého klenotnictví a vraždil? Sledujeme Husseinovy jízdy na motorce s horkou pizzou, jeho dodávky zákazníkům všeho druhu. Svět bývalých důstojníků i reemigrantů, absurdní svět islámské tajné policie a zakázaných večírků, svět bídy i bohatství, pokrytectví i solidarity. Umělce může inspirovat, ale co dává těm ostatním? Šarlatové zlato se v Íránu nikdy nepromítalo, přestože za Panahiho důraznou kritikou režimu cítíme hluboce pozitivní vztah k rodné zemi a jejím obyvatelům. Mistrovská ukázka realistické kinematografie.
    Žánry:Drama
    7
  • Vítr nás odvane
    Vítr nás odvane (1999)
    Film
    69%
    8
  • Lebassi Baraye Arossi
    Lebassi Baraye Arossi (1976)
    Film
    69%
    9
  • Kargaran mashghoole karand
    Kargaran mashghoole karand (2006)
    Film
    Podle námětu Abbase Kiarostamiho vznikla komedie o čtveřici dobře situovaných mužů středního věku, které cestou z lyžařského výletu zaujme velký, štíhlý, osamělý balvan na odpočívadle horské silničky. Z kratochvilného, navenek snadno proveditelného nápadu – povalit ho, nebo s ním alespoň pohnout – se rychle stává posedlost. Zprvu primitivní snahy přerůstají ve stále rafinovanější způsoby: lidské síly doplní osel zabavený pastevci, nastupuje moderní technika… Jak míjí den, na místo přibývají další osoby – kolemjdoucí, z města přivolané manželky, přátelé. Úkol se ocitá mimo síly a nakonec i úhel pohledu zúčastněných: zatímco skála dál stojí nepohnutě na svém místě, mezilidské vztahy podléhají stravující korozi… Vyprávění odehrávající se v průběhu jediného dne vyniká rafinovanou prostotou, příznačnou pro nejlepší současné íránské snímky. Realistické dialogy kontrastují s přítomností „nadčasového“ vysokohorského panoramatu a s tajemnou nedotknutelností skály, která může být stejně tak metaforou patriarchální společnosti jako středobodem politické alegorie.
    Žánry:DramaKomedie
    68%
    Podle námětu Abbase Kiarostamiho vznikla komedie o čtveřici dobře situovaných mužů středního věku, které cestou z lyžařského výletu zaujme velký, štíhlý, osamělý balvan na odpočívadle horské silničky. Z kratochvilného, navenek snadno proveditelného nápadu – povalit ho, nebo s ním alespoň pohnout – se rychle stává posedlost. Zprvu primitivní snahy přerůstají ve stále rafinovanější způsoby: lidské síly doplní osel zabavený pastevci, nastupuje moderní technika… Jak míjí den, na místo přibývají další osoby – kolemjdoucí, z města přivolané manželky, přátelé. Úkol se ocitá mimo síly a nakonec i úhel pohledu zúčastněných: zatímco skála dál stojí nepohnutě na svém místě, mezilidské vztahy podléhají stravující korozi… Vyprávění odehrávající se v průběhu jediného dne vyniká rafinovanou prostotou, příznačnou pro nejlepší současné íránské snímky. Realistické dialogy kontrastují s přítomností „nadčasového“ vysokohorského panoramatu a s tajemnou nedotknutelností skály, která může být stejně tak metaforou patriarchální společnosti jako středobodem politické alegorie.
    Žánry:DramaKomedie
    10
  • Tickets
    Tickets (2005)
    Film
    Vlak uhání napříč Itálií směrem k Římu. Na palubě je profesor, který se zasnívá nad rozhovorem s láskou, která nikdy nebyla, albánská rodina uprchlíků, která přestupuje a krade jízdenku, tři hluční skotští fotbaloví fanoušci mířící na zápas a stěžující si vdova cestující na vzpomínkovou bohoslužbu za svého zesnulého manžela, kterou doprovází dobrovolník vykonávající veřejně prospěšné práce. Interakce mezi těmito Evropany se točí kolem třídního rozdělení a nacionalismu, zdvořilosti a hrubosti a příležitostí k laskavosti.
    Žánry:DramaKomedie
    68%
    Vlak uhání napříč Itálií směrem k Římu. Na palubě je profesor, který se zasnívá nad rozhovorem s láskou, která nikdy nebyla, albánská rodina uprchlíků, která přestupuje a krade jízdenku, tři hluční skotští fotbaloví fanoušci mířící na zápas a stěžující si vdova cestující na vzpomínkovou bohoslužbu za svého zesnulého manžela, kterou doprovází dobrovolník vykonávající veřejně prospěšné práce. Interakce mezi těmito Evropany se točí kolem třídního rozdělení a nacionalismu, zdvořilosti a hrubosti a příležitostí k laskavosti.
    Žánry:DramaKomedie
    11
  • Domů
    Domů (2016)
    Film
    Abbas Kiarostami se vydává s kamerou do jižní Itálie a přináší nám krásné a hravé video uliček a schodů.
    68%
    Abbas Kiarostami se vydává s kamerou do jižní Itálie a přináší nám krásné a hravé video uliček a schodů.
    12
  • Věrná kopie
    Věrná kopie (2010)
    Film
    67%
    13
  • Chuť třešní
    Chuť třešní (1997)
    Film
    67%
    14
  • Deset
    Deset (2002)
    Film
    67%
    15
  • Istgah-Matrouk
    Istgah-Matrouk (2002)
    Film
    Během poutě z Teheránu do Mašhadu se manželskému páru porouchá auto daleko od jakéhokoli většího města. Manžel, fotograf, se vydává hledat pomoc do nedaleké vesnice, kde potkává učitele, který mu nabídne pomoc. Zatímco manžel a učitel odjedou sehnat náhradní díl, manželka, která dříve také učila, se ujímá vedení vyučování ve vesnici. Je zřejmé, že děti žijí na tomto podivném opuštěném místě bez mužů, kromě učitele a starého strážce signalizace. S postupujícím dnem vnesou děti do srdce ženy novou naději a život.
    67%
    Během poutě z Teheránu do Mašhadu se manželskému páru porouchá auto daleko od jakéhokoli většího města. Manžel, fotograf, se vydává hledat pomoc do nedaleké vesnice, kde potkává učitele, který mu nabídne pomoc. Zatímco manžel a učitel odjedou sehnat náhradní díl, manželka, která dříve také učila, se ujímá vedení vyučování ve vesnici. Je zřejmé, že děti žijí na tomto podivném opuštěném místě bez mužů, kromě učitele a starého strážce signalizace. S postupujícím dnem vnesou děti do srdce ženy novou naději a život.
    16
  • 24 obrazů
    24 obrazů (2018)
    Film
    67%
    17
  • Tadjrebeh
    Tadjrebeh (1973)
    Film
    66%
    18
  • Zang-e Tafrih
    Zang-e Tafrih (1972)
    Film
    Kluk si cestou ze školy domů kopne s míčem, který vyletí z ulice, kde si hrají děti. Ty ho začnou pronásledovat a donutí ho jít domů jinou cestou.
    Žánry:Drama
    65%
    Kluk si cestou ze školy domů kopne s míčem, který vyletí z ulice, kde si hrají děti. Ty ho začnou pronásledovat a donutí ho jít domů jinou cestou.
    Žánry:Drama
    19
  • Shirin
    Shirin (2009)
    Film
    Sto čtrnáct slavných íránských hereček, hvězd divadla i filmu, a jedna francouzská celebrita: němé divačky divadelního představení "Chosrau a Šírín", perské básně z dvanáctého století, kterou na jeviště přivedl Kiarostami. Děj textu – v Persii a na Středním východě dlouho oblíbeného – zůstává divákovi filmu skrytý, celý příběh je vyprávěn skrze tváře žen sledujících představení.
    Žánry:Drama
    64%
    Sto čtrnáct slavných íránských hereček, hvězd divadla i filmu, a jedna francouzská celebrita: němé divačky divadelního představení "Chosrau a Šírín", perské básně z dvanáctého století, kterou na jeviště přivedl Kiarostami. Děj textu – v Persii a na Středním východě dlouho oblíbeného – zůstává divákovi filmu skrytý, celý příběh je vyprávěn skrze tváře žen sledujících představení.
    Žánry:Drama
    20
  • Chacun son cinéma ou Ce petit coup au coeur quand la lumière s'éteint et ...
    Chacun son cinéma ou Ce petit coup au coeur quand la lumière s'éteint et ... (2007)
    Film
    64%
    21
  • Az Oghat-e Faraghat-e Khod Chegouneh Estefadeh Konim?
    Az Oghat-e Faraghat-e Khod Chegouneh Estefadeh Konim? (1977)
    Film
    Humorná sonda do vzdělávacího procesu renovace a malování.
    64%
    Humorná sonda do vzdělávacího procesu renovace a malování.
    22
  • Rangha
    Rangha (1976)
    Film
    Film pomocí série různobarevných objektů seznamuje nejmenší děti s různými barvami a končí záběrem na tabuli, symbol učení.
    63%
    Film pomocí série různobarevných objektů seznamuje nejmenší děti s různými barvami a končí záběrem na tabuli, symbol učení.
    23
  • Bozorgdasht-e mo'Allem
    Bozorgdasht-e mo'Allem (1977)
    Film
    Dokumentární film s rozhovory s učiteli a úředníky o učitelském povolání.
    61%
    Dokumentární film s rozhovory s učiteli a úředníky o učitelském povolání.
    24
  • Man ham Mitoumam
    Man ham Mitoumam (1975)
    Film
    Dvě děti sledují animovaný film se zvířaty a snaží se napodobovat jejich pohyby. Pak ale uvidí létat skutečné ptáky a vzlétající letadlo.
    58%
    Dvě děti sledují animovaný film se zvířaty a snaží se napodobovat jejich pohyby. Pak ale uvidí létat skutečné ptáky a vzlétající letadlo.
    25
  • À propos de Nice, la suite
    À propos de Nice, la suite (1995)
    Film
    55%
    26

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.