Jan Pilař, narozen 11. října 1933 v Dolních Kounicích (okres Brno), zemřel 18. února 2013 v Hradci Králové, byl český loutkoherec, herec a divadelní režisér.
Divadelní kariéra
Jan Pilař patřil mezi významné osobnosti českého loutkového divadla. Jeho profesionální dráha je neodmyslitelně spjata s královéhradeckým loutkovým divadlem Drak, jehož byl dlouholetým členem v letech 1959-1994. Do tohoto souboru přišel na samém počátku jeho existence, kdy divadlo zahájilo svou činnost 16. února 1959 inscenací Kouzelné pantoflíčky. Ředitel Vladimír Matoušek sestavil ansámbl z profesionálních loutkoherců, mezi nimiž byl právě Jan Pilař, který do Hradce Králové přišel spolu s dalšími významnými osobnostmi jako byli Mirka Kostřábová, Věra Říčařová, František Vítek či Matěj Kopecký. Společně vytvořili základ souboru, který se postupně vypracoval mezi přední české loutkové scény.
Umělecký vývoj
V průběhu své dlouhé kariéry v divadle Drak zažil Jan Pilař několik významných etap vývoje tohoto souboru. Nejprve pod vedením režiséra Jiřího Středy, který do divadla přišel v roce 1961 a prosazoval neverbální výrazové prostředky, spojení loutek, filmu a hudby, a různé loutkářské techniky včetně černého divadla. Od roku 1965 pak spolupracoval s režisérem Miroslavem Vildmanem, jehož inscenace Pohádky z kufru sklidila úspěchy i na mezinárodní scéně. V roce 1971 do divadla nastoupil režisér Josef Krofta, s nímž divadlo posunulo svou dramaturgii od divadla pro děti k inscenacím pro všechny věkové kategorie. Jan Pilař se tak podílel na formování specifického inscenačního stylu divadla Drak, který kombinoval tradiční loutkářské postupy s moderními divadelními prvky.
Filmová tvorba
Vedle své hlavní divadelní činnosti se Jan Pilař objevil také před filmovou kamerou, i když spíše v epizodních rolích. Na počátku své kariéry účinkoval v několika filmech z 50. let - Únos (1952, režie Ján Kadár a Elmar Klos), Slovo dělá ženu (1952, režie Jaroslav Mach), Výstraha (1953, režie Miroslav Cikán) a Botostroj (1954, režie K. M. Walló). Po dlouhé odmlce, během níž se věnoval především divadelní tvorbě, se k filmu vrátil až koncem 80. let a v 90. letech. Ztvárnil roli doktora v povídce Divoký páv z diptychu Divoká srdce (1989, režie Jaroslav Soukup), strýce Marxe v tragikomedii Postel (1998, režie Oskar Reif) a štamgasta v komedii Byl jednou jeden polda III - major Maisner a tančící drak! (1999, režie Jaroslav Soukup).
Odkaz
Jan Pilař patří mezi významné osobnosti českého loutkového divadla druhé poloviny 20. století. Jeho více než třicetileté působení v divadle Drak přispělo k vybudování mezinárodní reputace tohoto souboru, který se stal jedním z nejvýznamnějších loutkových divadel v České republice i v zahraničí. Divadlo Drak pod vedením osobností, s nimiž Jan Pilař spolupracoval, vytvořilo specifický inscenační styl, který kombinoval tradiční loutkářské postupy s moderními divadelními prvky, a jeho produkce byly k vidění ve více než 38 zemích světa na pěti kontinentech. Jan Pilař tak svou prací přispěl k šíření dobrého jména českého loutkového divadla ve světě.