Ivan Giač: Nejlepší filmy a seriály

6.0

Ivan Giač: Filmy a seriály

  • Leť, ptáku, leť!
    Leť, ptáku, leť! (1979)
    FilmRole: inženýr
    I přísný a nepříliš oblíbený učitel může u svých žáků dosáhnout mimořádné obliby. Když si jejich oblíbený učitel zlomí nohu těsně před chystanou cyklistickou výpravou, nahradí ho právě onen přísný kolega. Jeho nedobrovolní svěřenci sice zprvu nehoří nadšením, ale nakonec se přesvědčí, že není dobré člověka okamžitě zavrhovat jen proto, že si s ním zprvu nerozumíme. Jednoznačné výchovné tendence prý lze vysvětlit účelem filmu: vznikl na počest Pionýrské organizace.
    Žánry:KomedieRodinný
    69%
    I přísný a nepříliš oblíbený učitel může u svých žáků dosáhnout mimořádné obliby. Když si jejich oblíbený učitel zlomí nohu těsně před chystanou cyklistickou výpravou, nahradí ho právě onen přísný kolega. Jeho nedobrovolní svěřenci sice zprvu nehoří nadšením, ale nakonec se přesvědčí, že není dobré člověka okamžitě zavrhovat jen proto, že si s ním zprvu nerozumíme. Jednoznačné výchovné tendence prý lze vysvětlit účelem filmu: vznikl na počest Pionýrské organizace.
    Žánry:KomedieRodinný
    1
  • Krutá lúbost
    Krutá lúbost (1978)
    Film
    Film režiséra Martina Ťapáka natočený podle povídek Kazimierza Przerwy-Tetmajera Sivé oči a Mila Urbana Roztopené srdce vypráví milostný příběh dvou mladých žen. První (M. Mačáková) vzplane žárlivou láskou ke zbojníkovi Jaškovi (J. Kukura), druhá (M. Vášáryová) je proti své vůli přinucena si vzít místního rváče se studeným srdcem Paľa (J. Majerčík). Ve svém boji o lásku a pozornost mužů, kteří si je nezaslouží, dokáží být obě silné a nesmlouvavé. V projevování své náklonosti jsou však rozdílné – jedna je vášnivá a krutá, druhá pak dobrosrdečná a laskavá. Lyrickou poetiku snímku umocňují podmanivé záběry slovenské přírody a četné lidové písně, hudba a tanec.
    Žánry:Povídkový
    67%
    Film režiséra Martina Ťapáka natočený podle povídek Kazimierza Przerwy-Tetmajera Sivé oči a Mila Urbana Roztopené srdce vypráví milostný příběh dvou mladých žen. První (M. Mačáková) vzplane žárlivou láskou ke zbojníkovi Jaškovi (J. Kukura), druhá (M. Vášáryová) je proti své vůli přinucena si vzít místního rváče se studeným srdcem Paľa (J. Majerčík). Ve svém boji o lásku a pozornost mužů, kteří si je nezaslouží, dokáží být obě silné a nesmlouvavé. V projevování své náklonosti jsou však rozdílné – jedna je vášnivá a krutá, druhá pak dobrosrdečná a laskavá. Lyrickou poetiku snímku umocňují podmanivé záběry slovenské přírody a četné lidové písně, hudba a tanec.
    Žánry:Povídkový
    2
  • Dolina
    Dolina (1973)
    FilmRole: mladý Němec
    60%
    3
  • Tvár v rose
    Tvár v rose (1988)
    Film
    Novela Kněz Františka Švantnera se stala předlohou pro televizní film Tvář v rose. Je to příběh z dramatických válečných dob, který dokazuje, že nikdo nemůže zůstat stranou od zápasu mezi silami dobra a zla. Příběh kněze z konce 2. světové války v osadě Vlkolínec. Je to vlastně modelový text se silným existenciálním nábojem, s důrazem na epickou linii a psychologii postav. Dominantním znakem je zaujetí postoje člověka v krajní situaci, kdy se dostává mezi mlýnské kameny – povstalce, představující vzpouru proti pořádku, a vojáky, kteří ho udržují. Švantnerův hrdina však nechce být na žádné straně - upřednostňuje klid, proto se i nakonec přidá na stranu pořádku. Televizní film Tvář v rose natočil v roce 1988 režisér Jozef Banyák a hlavní roli svěřil vynikajícímu Karlovi Machatovi.
    Žánry:DramaVálečný
    Režie:J. Banyák
    59%
    Novela Kněz Františka Švantnera se stala předlohou pro televizní film Tvář v rose. Je to příběh z dramatických válečných dob, který dokazuje, že nikdo nemůže zůstat stranou od zápasu mezi silami dobra a zla. Příběh kněze z konce 2. světové války v osadě Vlkolínec. Je to vlastně modelový text se silným existenciálním nábojem, s důrazem na epickou linii a psychologii postav. Dominantním znakem je zaujetí postoje člověka v krajní situaci, kdy se dostává mezi mlýnské kameny – povstalce, představující vzpouru proti pořádku, a vojáky, kteří ho udržují. Švantnerův hrdina však nechce být na žádné straně - upřednostňuje klid, proto se i nakonec přidá na stranu pořádku. Televizní film Tvář v rose natočil v roce 1988 režisér Jozef Banyák a hlavní roli svěřil vynikajícímu Karlovi Machatovi.
    Žánry:DramaVálečný
    Režie:J. Banyák
    4
  • Otec
    Otec (1981)
    FilmRole: šéf Jawy
    58%
    5
  • Zlaté časy
    Zlaté časy (1979)
    FilmRole: německý voják
    V daném kontextu ironicky zamýšlený název skrývá příběh, který se odehrává na samém sklonku druhé světové války. Složitou situaci, která tenkrát panovala, se však režisér Štefan Uher snaží ozvláštnit tím, že často nepřehledné události sleduje očima malých dětí, zejména pak osudy jejich velkého dospělého kamaráda, jehož všichni oslovují strýčku. Tragika válečného běsnění však dolehne i na zdánlivě poklidný venkov.
    Žánry:DramaVálečný
    56%
    V daném kontextu ironicky zamýšlený název skrývá příběh, který se odehrává na samém sklonku druhé světové války. Složitou situaci, která tenkrát panovala, se však režisér Štefan Uher snaží ozvláštnit tím, že často nepřehledné události sleduje očima malých dětí, zejména pak osudy jejich velkého dospělého kamaráda, jehož všichni oslovují strýčku. Tragika válečného běsnění však dolehne i na zdánlivě poklidný venkov.
    Žánry:DramaVálečný
    6
  • Na druhom brehu sloboda
    Na druhom brehu sloboda (1984)
    FilmRole: Hrabina
    V rámci většího sbratření lidu socialistických zemí nechybí ani koprodukční projekt Slovenska s Bulharskem. Vztahuje se k válečné minulosti a zachycuje, jak se na Slovensku v posledních měsících druhé světové války účastnili partyzánských bojů také Bulhaři. Film zachycuje, jak po boku sovětských vojáků i slovenských partyzánů překračovali řeku Hron. Ukazuje, jak překonávali ztížené přírodní podmínky, jak těžké zážitky stmelily přátelství všech zúčastněných. Výsledkem je popisný válečný plakátek, zbavený jakékoli osobitosti.
    Žánry:DramaVálečný
    48%
    V rámci většího sbratření lidu socialistických zemí nechybí ani koprodukční projekt Slovenska s Bulharskem. Vztahuje se k válečné minulosti a zachycuje, jak se na Slovensku v posledních měsících druhé světové války účastnili partyzánských bojů také Bulhaři. Film zachycuje, jak po boku sovětských vojáků i slovenských partyzánů překračovali řeku Hron. Ukazuje, jak překonávali ztížené přírodní podmínky, jak těžké zážitky stmelily přátelství všech zúčastněných. Výsledkem je popisný válečný plakátek, zbavený jakékoli osobitosti.
    Žánry:DramaVálečný
    7
  • Poéma o svedomí I, II
    Poéma o svedomí I, II (1978)
    FilmRole: lesník

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jakési zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    41%

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jakési zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    8

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.