Keisuke Noro (野呂圭介), narozen 3. dubna 1933 v Kagošimě (prefektura Kagošima, Japonsko), byl japonský herec, který se významně zapsal do historie japonské kinematografie především svými rolemi v žánrových filmech 50. a 60. let.
Počátky kariéry
Keisuke Noro zahájil svou hereckou dráhu v 50. letech, kdy japonská kinematografie procházela obdobím poválečné transformace. Jeho první výraznější role přišla ve filmu Red Pier (Akai hatoba, 1958) režiséra Tošio Masudy. V tomto noir snímku, který se odehrává v přístavním městě Kóbe, ztvárnil postavu ve filmu, kde hlavní roli hrála tehdejší japonská filmová hvězda Jūjirō Ishihara. Film se stal jedním z významných děl tzv. Nikkatsu noir stylu, který kombinoval prvky amerického filmu noir s japonskou kulturní estetikou.
Spolupráce se studiem Nikkatsu
Keisuke Noro se stal pravidelným hercem produkční společnosti Nikkatsu, která v té době patřila mezi nejvýznamnější japonská filmová studia. Specializovala se na žánrové filmy, především kriminální dramata, gangsterky a akční snímky. Noro se v těchto filmech často objevoval v rolích gangsterů, policistů nebo vedlejších postav, které však byly pro vývoj příběhu důležité.
Klíčové filmy 60. let
V 60. letech se Keisuke Noro objevil v několika významných filmech, které dnes patří mezi klasická díla japonské kinematografie. V roce 1962 hrál ve filmu Danger Pays, který patřil mezi populární kriminální thrillery té doby. Jeho herecký rejstřík se rozšířil o spolupráci s režisérem Seijunem Suzukim, jedním z nejvýraznějších a nejexperimentálnějších japonských filmařů.
V roce 1964 se objevil ve filmu Gate of Flesh (Nikutai no mon), kde ztvárnil postavu Ishiiho. Tento kontroverzní snímek, který se odehrává v poválečném Tokiu, sleduje skupinu prostitutek přežívajících v rozpadajícím se městě. Film je považován za první část Suzukiho "trilogie těla" a dodnes je ceněn pro svou vizuální odvahu a společenskou kritiku.
O rok později, v roce 1965, si Noro zahrál v dalším Suzukiho filmu Tattooed Life (Irezumi ichidai), kde ztvárnil postavu Kiyogimiho. Tento film vypráví příběh jakuzy a jeho mladšího bratra, kteří jsou na útěku před zákonem i konkurenčním gangem. Snímek je typickou ukázkou Suzukiho stylu, který kombinuje žánrové konvence s vizuálně odvážnými postupy.
Vrchol kariéry
Jedním z vrcholů Norovy kariéry byla role ve filmu A Colt Is My Passport (Koruto wa ore no pasupōto) z roku 1967, režírovaném Takashim Nomurou. Tento film, který kombinuje prvky westernu a japonského gangsterského filmu, je dnes považován za klasické dílo žánru. Noro zde hrál po boku hvězdy japonských akčních filmů Jō Shishida, který ztvárnil hlavní roli nájemného vraha.
V témže roce se objevil také ve filmu Fighting Elegy, kde ztvárnil postavu Kanedy, a v několika dalších žánrových filmech, které upevnily jeho pozici jako spolehlivého charakterního herce.
Pozdější kariéra
V roce 1974 si Keisuke Noro zahrál ve filmu The Assassination of Ryoma (Ryoma ansatsu), historickém dramatu o posledních dnech života Ryomy Sakamota, významné postavy japonské historie. Noro zde ztvárnil postavu Tokichiho, což ukazuje na jeho schopnost přizpůsobit se různým žánrům a historickým obdobím.
Během 70. let pokračoval v herecké kariéře a objevoval se jak ve filmech, tak v televizních seriálech. Podle dostupných informací jeho filmografie čítá více než 80 hereckých rolí, což svědčí o jeho mimořádné produktivitě a všestrannosti.
Odkaz
Keisuke Noro patří mezi ty japonské herce, kteří sice nezískali status mezinárodních hvězd, ale svou konzistentní prací a účastí v mnoha významných filmech se nesmazatelně zapsali do historie japonské kinematografie. Jeho spolupráce s režiséry jako Seijun Suzuki nebo Takashi Nomura mu zajistila místo v dějinách japonského filmu, především v žánrech jako jsou gangsterky (yakuza eiga) a kriminální thrillery.
Filmy, ve kterých Keisuke Noro účinkoval, jsou dnes ceněny filmovými historiky a milovníky japonské kinematografie po celém světě a mnohé z nich byly vydány v prestižních edicích, jako je například Criterion Collection.