7.1

Lillian Nicholson: Filmy a seriály

  • Občan Kane
    Občan Kane (1941)
    FilmRole: Woman at Opera (uncredited)
    • iTunes
    • Rakuten
    Neposlušné dítě Hollywoodu Orson Welles natáčel toto legendární drama, které se stalo milníkem ve vývoji filmové řeči i vypravěčských postupů, již ve svých pětadvaceti letech. Welles svou režijní prvotinu pojal jako rekonstrukci osudů fiktivního magnáta Kanea, sestavovanou novinářem - využívá k tomu filmové týdeníky, rozmluvy s pamětníky atd. Postupně upřesňovaný obraz titulního hrdiny ztrácí svou původní gloriolu - ukazuje se, že peníze a moc ještě nezaručují štěstí. Občan Kane vzbudil v době svého uvedení skandál, protože tiskový magnát miliardář William Randolph Hearst vztáhl vyprávěný příběh na sebe... Z devíti nominací na Oscara v roce 1941 získal film sice jen jednu (za scénář, na němž spolupracoval sám Welles s Hermanem J. Mankiewiczem), ale od té doby suverénně vítězí v mnoha prestižních anketách nejrespektovanějších světových kritiků.
    82%
    Neposlušné dítě Hollywoodu Orson Welles natáčel toto legendární drama, které se stalo milníkem ve vývoji filmové řeči i vypravěčských postupů, již ve svých pětadvaceti letech. Welles svou režijní prvotinu pojal jako rekonstrukci osudů fiktivního magnáta Kanea, sestavovanou novinářem - využívá k tomu filmové týdeníky, rozmluvy s pamětníky atd. Postupně upřesňovaný obraz titulního hrdiny ztrácí svou původní gloriolu - ukazuje se, že peníze a moc ještě nezaručují štěstí. Občan Kane vzbudil v době svého uvedení skandál, protože tiskový magnát miliardář William Randolph Hearst vztáhl vyprávěný příběh na sebe... Z devíti nominací na Oscara v roce 1941 získal film sice jen jednu (za scénář, na němž spolupracoval sám Welles s Hermanem J. Mankiewiczem), ale od té doby suverénně vítězí v mnoha prestižních anketách nejrespektovanějších světových kritiků.
    1
  • Skvělí Ambersonové
    Skvělí Ambersonové (1942)
    Film
    Vzápětí po natočení Občana Kanea se Orson Welles ve studiu RKO pustil do filmové adaptace románu Boothe Tarkingtona Skvělí Ambersonové. Film líčí osudy vysoce postavené rodiny z amerického středozápadu, která během počátku 20. století zažije strmý pád a přijde o majetek, společenský vliv a veškerá privilegia. Ústřední postavou je jediný dědic Ambersonových, sebestředný George, jenž se snaží zničit vztah své čerstvě ovdovělé matky a jejího bývalého nápadníka Eugena Morgana. Obětuje kvůli tomu i lásku k Morganově dceři Lucy. Orson Welles natočil film s obdobnou technickou a uměleckou brilancí, jako své předchozí dílo Občan Kane. K velké škodě věci však němel plnou kontrolu nad konečnou verzí svého díla. Vytvořil sestřih o délce 131 minut a poté odjel natáčet další film do Jižní Ameriky. Představitelé RKO shledali film příliš dlouhým a depresivním a v režisérově nepřítomnosti se rozhodli pro drastické úpravy. Svou roli patrně sehrála i averze, kterou si Welles získal kvůli svému egocentrismu. Po zkrácení filmu na 89 minut nechal producent George Schaefer zničit vyřazený materiál, čímž znemožnil rekonstrukci původní verze a spáchal tak svým způsobem kulturní zločin. Zachoval se alespoň Wellesův scénář, podle kterého vznikl v roce 2002 televizní remake filmu. Film byl nominován na Oscara ve čtyřech kategoriích: nejlepší film, černobílá kamera, herečka ve vedlejší roli (Agnes Mooreheadová) a nejlepší výprava v černobílém filmu. Autor předlohy Booth Tarkington (1869-1946) je držitelem Pulitzerovy ceny za román Alice Adams.
    Žánry:DramaRomantický
    76%
    Vzápětí po natočení Občana Kanea se Orson Welles ve studiu RKO pustil do filmové adaptace románu Boothe Tarkingtona Skvělí Ambersonové. Film líčí osudy vysoce postavené rodiny z amerického středozápadu, která během počátku 20. století zažije strmý pád a přijde o majetek, společenský vliv a veškerá privilegia. Ústřední postavou je jediný dědic Ambersonových, sebestředný George, jenž se snaží zničit vztah své čerstvě ovdovělé matky a jejího bývalého nápadníka Eugena Morgana. Obětuje kvůli tomu i lásku k Morganově dceři Lucy. Orson Welles natočil film s obdobnou technickou a uměleckou brilancí, jako své předchozí dílo Občan Kane. K velké škodě věci však němel plnou kontrolu nad konečnou verzí svého díla. Vytvořil sestřih o délce 131 minut a poté odjel natáčet další film do Jižní Ameriky. Představitelé RKO shledali film příliš dlouhým a depresivním a v režisérově nepřítomnosti se rozhodli pro drastické úpravy. Svou roli patrně sehrála i averze, kterou si Welles získal kvůli svému egocentrismu. Po zkrácení filmu na 89 minut nechal producent George Schaefer zničit vyřazený materiál, čímž znemožnil rekonstrukci původní verze a spáchal tak svým způsobem kulturní zločin. Zachoval se alespoň Wellesův scénář, podle kterého vznikl v roce 2002 televizní remake filmu. Film byl nominován na Oscara ve čtyřech kategoriích: nejlepší film, černobílá kamera, herečka ve vedlejší roli (Agnes Mooreheadová) a nejlepší výprava v černobílém filmu. Autor předlohy Booth Tarkington (1869-1946) je držitelem Pulitzerovy ceny za román Alice Adams.
    Žánry:DramaRomantický
    2
  • Zvoník od Matky boží
    Zvoník od Matky boží (1939)
    FilmRole: Fleur's Servant (uncredited)
    74%
    3
  • Plášť a dýka
    Plášť a dýka (1946)
    Film
    Ke konci druhé světové války spojenecké tajné služby zjistily, že Němci pracují na výrobě atomové bomby. Nevědí, jak jsou daleko, ale rozhodně je chtějí předejít. Uznávaný profesor Alvah Jesper (Gary Cooper) je proto kontaktován OSS (Office of Strategic Services) s žádostí o spolupráci. Má za úkol navázat ve Švýcarsku kontakt s doktorkou Katerine Lodor (Helene Thimig), která uprchla z Německa, a přesvědčit ji ke spolupráci se Spojenci. Když je ale Němci zabita, je jeho poslední nadějí italský doktor Polda (Vladimir Sokoloff), taktéž pracující na výrobě bomby. Další cesta Jespera proto vede do Itálie, kde jeho život zkříží krásná Gina (Lilli Palmer).
    Režie:Fritz Lang
    66%
    Ke konci druhé světové války spojenecké tajné služby zjistily, že Němci pracují na výrobě atomové bomby. Nevědí, jak jsou daleko, ale rozhodně je chtějí předejít. Uznávaný profesor Alvah Jesper (Gary Cooper) je proto kontaktován OSS (Office of Strategic Services) s žádostí o spolupráci. Má za úkol navázat ve Švýcarsku kontakt s doktorkou Katerine Lodor (Helene Thimig), která uprchla z Německa, a přesvědčit ji ke spolupráci se Spojenci. Když je ale Němci zabita, je jeho poslední nadějí italský doktor Polda (Vladimir Sokoloff), taktéž pracující na výrobě bomby. Další cesta Jespera proto vede do Itálie, kde jeho život zkříží krásná Gina (Lilli Palmer).
    Režie:Fritz Lang
    4
  • I Take This Woman
    I Take This Woman (1940)
    Film
    64%
    5
  • Big City
    Big City (1937)
    Film
    63%
    6
  • The Wild Man of Borneo
    The Wild Man of Borneo (1941)
    Film
    61%
    7
  • Falcon in Mexico, The
    Falcon in Mexico, The (1944)
    Film
    60%
    8
  • Ramona
    Ramona (1936)
    Film
    59%
    9
  • Yolanda and the Thief
    Yolanda and the Thief (1945)
    Film
    Johnny Riggs, podvodník na útěku, se ocitne v latinskoamerické zemi jménem Patria. Tam zaslechne bohatou dívku, vychovanou v klášteře, jak se modlí ke svému andělu strážnému o pomoc se zamotanými obchodními záležitostmi. Riggs se rozhodne zhmotnit jako dívčin "anděl", získá si její bezmeznou důvěru a pomůže si k milionům naivní dívky. Ve chvíli, kdy se s partnerem chystají uprchnout z Patrie s kořistí, Riggs si uvědomí, že se do dívky zamiloval, a peníze vrátí spolu s dopisem, který je zčásti vyznáním a zčásti milostným dopisem. Ale útěk zlodějského dua z Patrie se ukáže být obtížnější, než si kdy dokázali představit.
    57%
    Johnny Riggs, podvodník na útěku, se ocitne v latinskoamerické zemi jménem Patria. Tam zaslechne bohatou dívku, vychovanou v klášteře, jak se modlí ke svému andělu strážnému o pomoc se zamotanými obchodními záležitostmi. Riggs se rozhodne zhmotnit jako dívčin "anděl", získá si její bezmeznou důvěru a pomůže si k milionům naivní dívky. Ve chvíli, kdy se s partnerem chystají uprchnout z Patrie s kořistí, Riggs si uvědomí, že se do dívky zamiloval, a peníze vrátí spolu s dopisem, který je zčásti vyznáním a zčásti milostným dopisem. Ale útěk zlodějského dua z Patrie se ukáže být obtížnější, než si kdy dokázali představit.
    10

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.