Anthony Minghella (6. ledna 1954 – 18. března 2008) byl britský režisér, scenárista a dramatik narozený v Ryde na ostrově Wight ve Velké Británii. Pocházel z rodiny italských přistěhovalců, jeho otec Edoardo Minghella byl italský imigrant a matka Gloria Alberta (rozená Arcari) pocházela z Leedsu.
Vzdělání a rané začátky
Minghella navštěvoval St. Mary's Catholic Primary School, Sandown Grammar School a St John's College v Portsmouthu. V mládí se věnoval hudbě, hrál na klávesy v lokálních kapelách Earthlight a Dancer. Vystudoval drama na University of Hull, kde později také vyučoval, zaměřoval se především na dílo Samuela Becketta a středověké divadlo. Původně zamýšlel dokončit doktorát, ale nakonec tuto dráhu opustil a začal pracovat pro BBC.
Televizní a rozhlasová tvorba
Svou profesionální kariéru zahájil jako scenárista a editor scénářů pro britskou televizi. Pracoval na dětském seriálu Grange Hill, napsal tři epizody populárního detektivního seriálu Inspector Morse a podílel se na seriálu The StoryTeller pro Jima Hensona. Úspěch zaznamenal i v rozhlase, kde získal ocenění Giles Cooper Award za rozhlasovou hru Cigarettes and Chocolate (1988).
Divadelní tvorba
Minghella se prosadil i jako dramatik. Jeho divadelní debut byl adaptací díla Gabriela Josipoviciho Mobius the Stripper (1975). Skutečnou pozornost však získal až hrou Whale Music (1985). V roce 1984 byl londýnskými divadelními kritiky označen za nejslibnějšího dramatika roku a o dva roky později jeho hra Made in Bangkok získala cenu londýnských divadelních kritiků za nejlepší hru.
Filmová kariéra
Minghellovým režijním debutem ve filmu byla romantická komedie Truly, Madly, Deeply (1990) s Alanem Rickmanem a Juliet Stevensonovou v hlavních rolích. Film, původně určený pro televizní vysílání, byl nakonec uveden v kinech a získal cenu BAFTA za nejlepší scénář. Následovala komedie Mr. Wonderful (1993) s Mattem Dillonem v hlavní roli.
Skutečný průlom v jeho kariéře přišel s filmem The English Patient (1996), adaptací románu Michaela Ondaatjeho. Tento epický romantický válečný film s Ralphem Fiennesem, Kristin Scott Thomasovou a Juliette Binocheovou získal devět Oscarů, včetně ocenění za nejlepší film a nejlepší režii pro Minghellu. Film byl také oceněn šesti cenami BAFTA a dvěma Zlatými glóby.
V roce 1999 Minghella režíroval psychologický thriller The Talented Mr. Ripley podle románu Patricie Highsmithové. Film s Mattem Damonem, Judem Lawem a Gwyneth Paltrowovou v hlavních rolích byl kriticky i komerčně úspěšný a získal pět nominací na Oscara, včetně nominace za nejlepší adaptovaný scénář pro Minghellu.
Dalším významným dílem byl film Cold Mountain (2003), adaptace románu Charlese Fraziera, v hlavních rolích s Judem Lawem, Nicole Kidmanovou a Renée Zellwegerovou, která za svůj výkon získala Oscara za nejlepší vedlejší roli. Film byl nominován na sedm Oscarů.
Pozdější kariéra a další projekty
V roce 2006 Minghella režíroval film Breaking and Entering (v české distribuci uváděný jako Vloupání) s Judem Lawem a Juliette Binocheovou. Kromě filmové režie se věnoval i opeře, kdy v roce 2005 režíroval Pucciniho Madama Butterfly.
Od roku 2003 do roku 2007 byl předsedou správní rady Britského filmového institutu. V roce 2001 byl jmenován komandérem Řádu britského impéria (CBE). Spolu se Sydney Pollackem vlastnil produkční společnost Mirage Enterprises, která produkovala filmy jako Iris (2001) a The Quiet American (2002).
Osobní život a odkaz
Minghella byl dvakrát ženatý. S první manželkou Yvonne Millarovou měl dceru. V roce 1985 se oženil s choreografkou a tanečnicí Carolyn Jane Choa, se kterou měl syna Maxe, který se později stal hercem.
Anthony Minghella zemřel 18. března 2008 ve věku 54 let na následky krvácení po operaci rakoviny krku a mandlí. Jeho posledním dokončeným dílem byl scénář k filmové adaptaci muzikálu Nine (2009), který byl věnován jeho památce. Na jeho počest byl pojmenován The Anthony Minghella Theatre na ostrově Wight a katedra filmu, divadla a televize na University of Reading.
Minghella byl uznáván pro svou schopnost vytvářet emocionálně působivé filmy s propracovanými scénáři, vynikajícími hereckými výkony a prvotřídní produkcí. Jeho adaptace literárních děl jsou považovány za mistrovské a jeho filmy zůstávají důležitou součástí britské i světové kinematografie.