Joseph MacDonald

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Joseph Patrick MacDonald se narodil 15. prosince 1906 v Mexico City americkým rodičům a zemřel 26. května 1968. Byl významným americkým kameramanem, který se stal jedním z nejrespektovanějších filmových fotografů své doby. Počátky kariéry MacDonald původně studoval důlní inženýrství na University of Southern California, ale svou filmovou kariéru začal jako asistent kameramana ve společnosti First National na počátku 20. let. Postupně se vypracoval na prvního kameramana na začátku následující dekády. Plnohodnotným šéfkameramanem se stal až po nástupu do 20th Century Fox v roce 1941, kde zůstal až do roku 1959. Průlom ve 40. letech Jeho první vrcholný rok byl 1946, kdy natočil Henry Hathawayho The Dark Corner a především John Fordův My Darling Clementine. My Darling Clementine je považován za jeden z největších filmů všech dob, což je částečně díky kráse kinematografie. Film má hloubku, charakter, lidskost a smutek, všechny obvyklé Fordovy prvky, ale vzhled je i podle Fordových standardů výjimečný. MacDonaldova černobílá fotografie v My Darling Clementine je skutečně ohromující a připomína velké expresionistické mistry jako Lang, Pabst, Murnau a Sternberg. Mistrovství film noir The Dark Corner byl typičtější pro typ filmů, které MacDonald natáčel následujících 10 let, kdy primárně fotografoval filmy kombinující městský realismus a film noir. Mezi nejreprezentativnější díla jeho práce patří drsné filmy noir Call Northside 777 (1948) a Panic in the Streets (1950). Jeho výrazné použití černé a tmy lze vidět ve skvělém dokudrama Henry Hathawaye Call Northside 777 a ve filmech Panic in the Streets a Pickup on South Street. Spolupráce s významnými režiséry MacDonald dlouhodobě pracoval pro 20th Century Fox a spolupracoval s velkými režiséry jako John Ford, Henry Hathaway, William Wellman, Elia Kazan, Samuel Fuller a Nicholas Ray. Natočil také jeden z nejvisuálně působivých westernů té doby, John Fordův My Darling Clementine (1946) a Elia Kazanův rozsáhlý venkovní životopis Viva Zapata! (1952), částečně natáčený na lokacích v Durangu v Mexiku. Fuller vždy utrácel velké částky za kameramany, v tomto případě Joe MacDonalda. Fuller a MacDonald postavili film na dvou extrémech: těsné detaily osvětlené pro ostré modelování obličeje a volný, někdy okázalý pohyb kamery. Průkopník CinemaScope V 50. letech se MacDonald obrátil k barvě, ve které byl stejně brilantní. Jeden z nejmagičtějších Technicolor filmů, Hathawayho Niagara (1953), natočil s téměř surreálním dotykem. Natočil také dva z nejpůsobivějších filmů s Marilyn Monroe na vrcholu její kariéry: Niagara (1953) a How to Marry a Millionaire (1953). How to Marry a Millionaire byl prvním filmem studia natočeným v novém širokoúhlém procesu CinemaScope, ačkoli byl druhým CinemaScope filmem vydaným Fox po biblickém eposu The Robe. The Robe byl prvním CinemaScope filmem, který se dostal do distribuce, ale How to Marry a Millionaire byl natáčen současně a dokončen dříve. Pozdní kariéra a ocenění MacDonald také natočil John Hustonův excentrický thriller The List of Adrian Messenger (1963) a velmi kvalitní film Roberta Wise The Sand Pebbles (1966), alegorii války ve Vietnamu zasazenou do Číny 20. let. Joseph MacDonald byl nominován na tři Oscary za filmy The Young Lions (1958), Pepe (1960) a The Sand Pebbles (1966), ale nikdy Akademickou cenu nevyhrál. Jeho posledním filmem bylo Mackenna's Gold (J. Lee Thompson 1969), vydané po jeho smrti. MacDonald byl členem A.S.C. (American Society of Cinematographers).


Joseph MacDonald: Filmy a pořady 64


Dodatečné informace

Narození:
15. 12. 1906
Úmrtí:
26. 5. 1968

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.