Narozena 12. 5. 1970 (55 let) Manhattan, New York, USA
6.4
Samantha Mathis, narozená 12. května 1970 v Brooklynu v New Yorku, je americká herečka a odborová funkcionářka. Jako dcera herečky Bibi Besch a vnučka rakouské herečky Gusti Huber byla Samantha již od útlého věku vystavena filmovému prostředí. Po rozvodu rodičů, když jí byly pouhé tři roky, vyrůstala s matkou, která ji v pěti letech přestěhovala do Los Angeles.
Počátky kariéry
Navzdory počátečnímu odrazování ze strany matky se Samantha ve dvanácti letech rozhodla stát herečkou. Profesionálně začala hrát v šestnácti letech, kdy se objevila v reklamě na hygienické potřeby. Její televizní debut přišel v letech 1988-1989, kdy ztvárnila role v seriálech Aaron's Way a Knightwatch. Skutečný průlom v její kariéře nastal v roce 1990 s filmem Pump Up the Volume, kde hrála po boku Christiana Slatera, s nímž v té době krátce chodila. Pro tuto roli si obarvila své přirozeně blond vlasy na černo, aby změnila svůj image ze sladké a nevinné dívky na silnou osobnost.
Vzestup v 90. letech
V roce 1992 propůjčila svůj hlas postavě Krysty v animovaném filmu FernGully: The Last Rainforest, opět po boku Christiana Slatera. Téhož roku se objevila v komedii This Is My Life režisérky Nory Ephron, kde ztvárnila nejistou teenagerku. V roce 1993 následovala role princezny Daisy ve filmu Super Mario Bros., adaptaci populární videohry Nintendo. Ačkoliv film komerčně propadl, postupem času získal kultovní status.
V témže roce si zahrála po boku Rivera Phoenixe ve filmu The Thing Called Love. V roce 1994 se objevila ve filmové adaptaci Little Women a následně v roce 1995 ve snímku How to Make an American Quilt, v obou případech po boku Winony Ryder. Téhož roku ztvárnila asistentku prezidenta Spojených států ve filmu The American President. V roce 1996 opět spolupracovala s Christianem Slaterem a také s Johnem Travoltou v akčním thrilleru Johna Woo Broken Arrow. O této spolupráci později vtipně poznamenala, že líbání s bývalým přítelem Slaterem bylo "jako líbat vlastního bratra".
Osobní tragédie a návrat
Po smrti své matky, která v roce 1996 podlehla rakovině prsu, si Mathis vzala více než roční pauzu od herectví. Její osobní život byl poznamenán také tragickou smrtí jejího tehdejšího přítele Rivera Phoenixe, který zemřel na předávkování drogami 31. října 1993. Mathis byla s Phoenixem v osudnou noc, kdy zkolaboval před klubem The Viper Room v Hollywoodu.
Kariéra po roce 2000
Po návratu k herectví se Mathis objevila v American Psycho (2000), filmové adaptaci románu Breta Eastona Ellise z roku 1991. Následovaly role ve filmech Attraction (2000) a The Simian Line (2001), stejně jako účinkování v televizním miniseriálu The Mists of Avalon (2001) pro stanici TNT. V roce 2004 ztvárnila Marii Castle, manželku hlavního hrdiny ve filmu The Punisher po boku Thomase Janea, což je považováno za jednu z jejích nejznámějších rolí.
Televizní projekty a současná kariéra
V roce 2013 ztvárnila psychiatričku Alice Calvert v televizním seriálu Under the Dome stanice CBS, založeném na románu Stephena Kinga. O rok později se připojila k obsazení hororového dramatického seriálu The Strain na stanici FX, kde hrála Justine Feraldo, newyorskou radní za Staten Island. V posledních letech se objevila také v seriálu Billions jako Sara Hammon, provozní ředitelka Taylor Mason Capital.
Kromě herecké kariéry se Mathis angažuje i v odborové činnosti. V říjnu 2015 byla zvolena národní viceprezidentkou herců/výkonných umělců organizace SAG-AFTRA (Screen Actors Guild‐American Federation of Television and Radio Artists), v této funkci byla znovu zvolena v roce 2017 a působila až do roku 2019. V roce 2019 se objevila v off-broadwayské inscenaci v roli Kate Conlee ve hře Make Believe od Bess Wohl, uvedené v Second Stage Theater pod režijním vedením Michaela Greifa.
Za svou kariéru byla Mathis nominována na několik ocenění, včetně Young Artist Award za roli ve filmu This Is My Life a Saturn Award za televizní miniseriál Salem's Lot. Během své více než třicetileté kariéry prokázala Samantha Mathis svůj všestranný talent v široké škále filmových a televizních projektů, od komerčních hitů až po nezávislé snímky, a zůstává respektovanou osobností amerického filmového průmyslu.