Aleksandr Chistyakov: Nejlepší filmy a seriály

7.1

Aleksandr Chistyakov: Filmy a seriály

  • Matka
    Matka (1926)
    FilmRole: Vlasov, the Father
    V Matce není žádná rozpačitost. Větší umění? Bezpečnější umělecká zkušenost. Není to jen bezesporné nadání mladého, čtyřiadvacetiletého režiséra Pudovkina, je to jednota světového názoru, která nedovoluje podobné úchylky. Ve filmu je prožitek lidu. Jen z tohoto prožitku může pocházet Pudovkinova znalost lidského materiálu a jeho ovládání. Hodně pracuje s jednotlivými typy. Jde v tom však daleko za naturalistické líčení prostředí. Za každým typem stojí společenská vrstva. Ať je to hráč na balalajku, ať je to dělník, ať je to dozorce, ať to jsou průmyslníci, ať to jsou vojáci a důstojníci, každý jednotlivec zastupuje skupinu, třídu, část společnosti. Z těchto tváří vyčteme ruský osud. Kameraman jako Dostojevskij. Pudovkin dává lidi snímat podle jejich významu v dějích normálně nebo zvětšené. To nejsou obvyklé ozřejmující detaily. To je druhý význam nad mimickým dorozuměním, symbolizování ne fantastickými alegoriemi, nýbrž realitou poslušnou filmové techniky. Tak je toto zdůrazňování zároveň skladebným tajemstvím. Těla rostou a smršťují se. I v nehybném tu je pohyb. Jak skvěle je to všecko hráno. Syn, který se poprvé zasměje, když mu matka ve vězení podstrčila dopis. Stařík, zrádce, hospodské typy. Podivuhodné je uvolňující a zase napínající včleňování krajiny. Skvělý film, snad první, v němž jsou kompozičně zvládnuty osud jednotlivce a osud masy.
    77%
    V Matce není žádná rozpačitost. Větší umění? Bezpečnější umělecká zkušenost. Není to jen bezesporné nadání mladého, čtyřiadvacetiletého režiséra Pudovkina, je to jednota světového názoru, která nedovoluje podobné úchylky. Ve filmu je prožitek lidu. Jen z tohoto prožitku může pocházet Pudovkinova znalost lidského materiálu a jeho ovládání. Hodně pracuje s jednotlivými typy. Jde v tom však daleko za naturalistické líčení prostředí. Za každým typem stojí společenská vrstva. Ať je to hráč na balalajku, ať je to dělník, ať je to dozorce, ať to jsou průmyslníci, ať to jsou vojáci a důstojníci, každý jednotlivec zastupuje skupinu, třídu, část společnosti. Z těchto tváří vyčteme ruský osud. Kameraman jako Dostojevskij. Pudovkin dává lidi snímat podle jejich významu v dějích normálně nebo zvětšené. To nejsou obvyklé ozřejmující detaily. To je druhý význam nad mimickým dorozuměním, symbolizování ne fantastickými alegoriemi, nýbrž realitou poslušnou filmové techniky. Tak je toto zdůrazňování zároveň skladebným tajemstvím. Těla rostou a smršťují se. I v nehybném tu je pohyb. Jak skvěle je to všecko hráno. Syn, který se poprvé zasměje, když mu matka ve vězení podstrčila dopis. Stařík, zrádce, hospodské typy. Podivuhodné je uvolňující a zase napínající včleňování krajiny. Skvělý film, snad první, v němž jsou kompozičně zvládnuty osud jednotlivce a osud masy.
    1
  • Prostoj sluchaj
    Prostoj sluchaj (1930)
    FilmRole: Uncle Sasha
    V reakci na kritiku údajné přílišné „masové přitažlivosti“ jeho dřívějšího velkofilmu Bouře nad Asií (1928) uvolnil Vsevolod Pudovkin svůj talent pro experimentování v díle, které mělo být režisérovým prvním zvukovým filmem. Všechno se pokazilo: technické problémy ho donutily dokončit film jako němý; diváci byli zmateni nedostatkem rozpoznatelné zápletky; a pak se změnilo ideologické klima Sovětského svazu. Byl obviňován z toho, že se podbízel buržoaznímu vkusu! Nastal čas uvést věci na pravou míru. Zde je lyrická kinematografie v té nejlepší podobě, záměrně operní, a přesto intimní, protože spojuje vnitřní život postav se slavnostními rytmy přírody a je zobrazena prostřednictvím dech beroucí černobílé fotografie. Pudovkinova dlouho zapomenutá labutí píseň umění montáže, která vyvolala senzaci na loňském festivalu v Pordenone, je vzkříšena emocionálně nabitou živou hudební produkcí Gabriela Thibaudeaua.
    Žánry:DramaRomantický
    71%
    V reakci na kritiku údajné přílišné „masové přitažlivosti“ jeho dřívějšího velkofilmu Bouře nad Asií (1928) uvolnil Vsevolod Pudovkin svůj talent pro experimentování v díle, které mělo být režisérovým prvním zvukovým filmem. Všechno se pokazilo: technické problémy ho donutily dokončit film jako němý; diváci byli zmateni nedostatkem rozpoznatelné zápletky; a pak se změnilo ideologické klima Sovětského svazu. Byl obviňován z toho, že se podbízel buržoaznímu vkusu! Nastal čas uvést věci na pravou míru. Zde je lyrická kinematografie v té nejlepší podobě, záměrně operní, a přesto intimní, protože spojuje vnitřní život postav se slavnostními rytmy přírody a je zobrazena prostřednictvím dech beroucí černobílé fotografie. Pudovkinova dlouho zapomenutá labutí píseň umění montáže, která vyvolala senzaci na loňském festivalu v Pordenone, je vzkříšena emocionálně nabitou živou hudební produkcí Gabriela Thibaudeaua.
    Žánry:DramaRomantický
    2
  • Konec Petrohradu
    Konec Petrohradu (1927)
    FilmRole: Rabočij
    71%
    3
  • Bouře nad Asií
    Bouře nad Asií (1928)
    FilmRole: The Russian Rebel Leader
    V roce 1918 je mladý a prostý mongolský pastevec a lovec podveden evropským kapitalistickým obchodníkem s kožešinami o cennou liščí kožešinu. Poté, co je vyloučen z obchodní stanice, prchá do hor po potyčce s obchodníkem, který ho podvedl. V roce 1920 se stává sovětským partyzánem a pomáhá partyzánům bojovat za Sověty proti okupační britské armádě. Je však zajat Brity, když se pokoušejí rekvírovat dobytek od pastevců ve stejné době, kdy se velitel setkává s reinkarnovaným Velkým lámou. Poté, co je lovec zastřelen, armáda objeví amulet, který naznačuje, že je přímým potomkem Čingischána. Najdou ho stále naživu, takže mu armáda obnoví zdraví a plánuje ho využít jako hlavu loutkového režimu. Lovec je tak vtažen do popředí, když je postaven do čela loutkové vlády. Na konci se však "loutka" ve výbuchu zuřivosti obrací proti svým pánům.
    68%
    V roce 1918 je mladý a prostý mongolský pastevec a lovec podveden evropským kapitalistickým obchodníkem s kožešinami o cennou liščí kožešinu. Poté, co je vyloučen z obchodní stanice, prchá do hor po potyčce s obchodníkem, který ho podvedl. V roce 1920 se stává sovětským partyzánem a pomáhá partyzánům bojovat za Sověty proti okupační britské armádě. Je však zajat Brity, když se pokoušejí rekvírovat dobytek od pastevců ve stejné době, kdy se velitel setkává s reinkarnovaným Velkým lámou. Poté, co je lovec zastřelen, armáda objeví amulet, který naznačuje, že je přímým potomkem Čingischána. Najdou ho stále naživu, takže mu armáda obnoví zdraví a plánuje ho využít jako hlavu loutkového režimu. Lovec je tak vtažen do popředí, když je postaven do čela loutkové vlády. Na konci se však "loutka" ve výbuchu zuřivosti obrací proti svým pánům.
    4
  • Chlib
    Chlib (1929)
    FilmRole: Peasant
    Ukrajinský agitační film z roku 1929, který byl zakázán a dlouho zapomenut, dokud nebyl znovu objeven v 70. letech. Byl nápaditě natočen nadaným kameramanem Oleksijem Pankratievem, jehož panoramatické dlouhé záběry se vyznačují dynamickou kompozicí. Pozadí, pusté pole a holé nebe, povyšují zemědělské téma na úroveň epické básně. Špykovskyj pomocí inovativního střihu proměnil neuvěřitelně jednoduchou zápletku v avantgardní dílo. Film, vytvořený ve stejném roce jako Země, tvoří paradoxně konceptuální, ideologický a estetický pár s Dovženkovým filmem.
    Žánry:Drama
    67%
    Ukrajinský agitační film z roku 1929, který byl zakázán a dlouho zapomenut, dokud nebyl znovu objeven v 70. letech. Byl nápaditě natočen nadaným kameramanem Oleksijem Pankratievem, jehož panoramatické dlouhé záběry se vyznačují dynamickou kompozicí. Pozadí, pusté pole a holé nebe, povyšují zemědělské téma na úroveň epické básně. Špykovskyj pomocí inovativního střihu proměnil neuvěřitelně jednoduchou zápletku v avantgardní dílo. Film, vytvořený ve stejném roce jako Země, tvoří paradoxně konceptuální, ideologický a estetický pár s Dovženkovým filmem.
    Žánry:Drama
    5
  • Dezertir
    Dezertir (1933)
    FilmRole: Fritz Muller
    66%
    6
  • Vozvraščenije Maxima
    Vozvraščenije Maxima (1937)
    FilmRole: Mishchenko, white-wooly mustached worker
    64%
    7
  • Minin i Pozharskij
    Minin i Pozharskij (1939)
    FilmRole: Prokopiy Lyapunov
    Historický film o invazi Poláků do Moskevské říše (1611), o vytvoření lidové milice Minina a Požarského. Začátek 17. století. Už šestým rokem je moskevská země pod jhem intervence. Na podzim roku 1610 polští páni lstivě obsadili Kreml a pokusili se prorazit na sever. Všude vypukly vzpoury, ale dobře vyzbrojení intervenční vojáci rozbíjeli roztříštěné selské oddíly. Osvobozenecké hnutí vedl nižněnovgorodský kupec Kuzma a kníže Dmitrij Požarskij.
    Žánry:Drama
    62%
    Historický film o invazi Poláků do Moskevské říše (1611), o vytvoření lidové milice Minina a Požarského. Začátek 17. století. Už šestým rokem je moskevská země pod jhem intervence. Na podzim roku 1610 polští páni lstivě obsadili Kreml a pokusili se prorazit na sever. Všude vypukly vzpoury, ale dobře vyzbrojení intervenční vojáci rozbíjeli roztříštěné selské oddíly. Osvobozenecké hnutí vedl nižněnovgorodský kupec Kuzma a kníže Dmitrij Požarskij.
    Žánry:Drama
    8
  • Hlídka v poušti
    Hlídka v poušti (1937)
    FilmRole: Aleksandr Petrovich Postnikov, geologist (as A. Chistyakov)
    58%
    9

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.