Kristína Martanovičová, známá také pod uměleckým jménem Kristína Tukan, je slovenská tanečnice, choreografka, herečka a absolventka oboru psychologie. Jako všestranná umělkyně se prosadila nejen v tanečním světě, ale postupně i ve filmové a televizní tvorbě.
Taneční kariéra
Kristína Martanovičová se tanci věnuje od útlého věku, ale jak sama uvádí, teprve kolem osmnácti let začala navštěvovat mezinárodní workshopy, kde objevila svou vášeň pro tanec. Specializuje se především na contemporary dance, kde využívá svůj jedinečný přístup k pohybu a tělu. Jako tanečnice a choreografka spolupracovala na projektech známých značek a významných umělců. V roce 2019 natočila spolu s kolegyněmi Eliškou Bolečkovou a Zuzanou "Zizoe" Veselou videoklip Apple Tree s norskou zpěvačkou Aurorou, s níž následně absolvovala i společné turné včetně vystoupení na prestižních festivalech jako Glastonbury a Colours of Ostrava. Působí také jako lektorka tance a vede workshopy, kde propojuje své znalosti z psychologie s tanečním uměním.
Herecká kariéra
Vedle taneční dráhy se Kristína Martanovičová postupně prosazuje i jako herečka. Její filmografie zahrnuje několik českých a slovenských filmů a seriálů. V roce 2021 se objevila v české komedii Prvok, Šampón, Tečka a Karel režiséra Patrika Hartla, kde si zahrála po boku Martina Pechláta, Davida Švehlíka, Hynka Čermáka a Martina Hofmanna. V roce 2023 účinkovala hned ve třech projektech - v romantickém dramatu Dunaj, k vašim službám, kde ztvárnila postavu Markéty v příběhu odehrávajícím se v roce 1939 v novém obchodním domě v Bratislavě, dále v českém filmu Cool Girl! režiséra Jeremyho Tichého a v mezinárodním hororu The Cello režiséra Darrena Lynna Bousmana, který se natáčel v několika zemích včetně Prahy. V roce 2024 se objevila v seriálu Adikts režiséra Adama Sedláka, který vypráví příběh pětice studentů adiktologie experimentujících s drogami.
Vzdělání a další aktivity
Kromě umělecké kariéry je Kristína Martanovičová také absolventkou oboru psychologie, což jí umožňuje jedinečný pohled na propojení pohybu, těla a psychiky. Toto propojení využívá jak ve své taneční tvorbě, tak při vedení workshopů. Její přezdívka "Tukan" vznikla v dětství jako forma sebeironie, kterou si později ponechala jako součást své umělecké identity. V rozhovorech často zdůrazňuje důležitost procesu tvorby a investování času a energie do činností, které člověka naplňují.
Umělecký přístup
Kristína Martanovičová ve své práci propojuje různé umělecké disciplíny a přístupy. Jako tanečnice a choreografka klade důraz na autenticitu pohybu a propojení s vlastním tělem. V herectví pak využívá svou fyzickou přítomnost a schopnost vyjádřit emoce prostřednictvím těla. Její multidisciplinární přístup jí umožňuje neustále se rozvíjet a hledat nové způsoby uměleckého vyjádření.