Viera Čákanyová

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Viera Čákanyová
Viera Čákanyová se narodila 8. dubna 1980 v Bratislavě a je slovenskou režisérkou, scenáristkou a editorkou dokumentárních filmů. Vystudovala scenáristiku na VŠMU v Bratislavě a dokumentární tvorbu na FAMU v Prahe, kde se již během studií profilovala jako výrazná autorka experimentálních dokumentů. Počátky kariéry a studentské úspěchy Během studií na FAMU byla oceněna na festivalu FAMUfest za své studentské snímky Piraňa (2007) a Alda (2009). Film Alda získal cenu Regard Neuf na festivalu Visions du Réel v Nyonu a Zlatý klíč na festivalu v Kasselu. Navazující dokument Olda (2010) se věnoval paní Oldřišce postižené Alzheimerovou chorobou, která i po dvou mrtvicích zaznamenávala na digitální kameru svůj den. Tyto rané práce již naznačovaly Čákanyové zájem o témata paměti, identity a hranice mezi realitou a virtualitou. Experimentální trilogie o post-humanismu Vrcholem Čákanyové tvorby se stala experimentální trilogie zabývající se umělou inteligencí a post-humanistickým myšlením. Experimentálny dokument FREM o umelej inteligencii v pozícii vedomej subjektívnej entity měl svetovú premiéru na MFDF Ji.hlava 2019, po ktorej nasledovala medzinárodná premiéra na Berlinale 2020. Film FREM, který se změnil z původního dokumentárního konceptu na dystopickou science fiction, se odehrává v nepřátelských bílých pláních Antarktidy a je prvním česko-slovenským celovečerním filmem natočeným na tomto kontinentu. Její následující film White on White získal hlavní cenu na MFDF Ji.hlava 2020, cenu GreenDox na Dokufeste v Kosove a byl vybrán do hlavních soutěží na prestižních festivalech Sheffield DocFest a ZagrebDox. White on White je videodenník režisérky z jejího pobytu na polské antarktické stanici, kde v roce 2017 natáčela film FREM, během kterého vedla konverzace s umělými inteligencemi o povaze filmu, umění a smyslu života. Trilogii uzavírá Notes from Eremocene, který Čákanyová nazývá prologem k FREM. Tento experimentální videoesej, který zkoumá potenciál blockchainové technologie a umělé inteligence, měl světovou premiéru v sekci Forum na Berlinale 2023. Film zkoumá potenciál umělé inteligence a blockchainových technologií při řešení komplexních globálních problémů jako je klimatická změna a krize parlamentní demokracie, přičemž zpochybňuje ideální techno-optimistický model budoucnosti. Další významné projekty Čákanyová se podílela na povídkových filmech Gottland (2014) a Slovakia 2.0 (2014), přičemž film Flying Horse byl inspirován povídkou z bestselleru Gottland polského novináře Mariusze Szczygiela. Kromě vlastní dokumentární tvorby se věnuje také dramaturgii a často spolupracuje na filmových projektech s televizí či neziskovými organizacemi. Ve svých filmech se často a ráda pohybuje na hranici mezi žánry, což z ní činí jednu z nejvýraznějších osobností současné slovenské a české dokumentární kinematografie.



Viera Čákanyová: Filmy a pořady 43




Dodatečné informace

Narození:
8. 4. 1980
Bratislava, Československo

Další články

  1. Necháte se zmanipulovat? Elbe Dock láká na mladé filmařské talenty
    8. 8. 2020
    Necháte se zmanipulovat? Elbe Dock láká na mladé filmařské talenty

    Manipulace ve filmu, reklamě, politice, s obrazem, střihem nebo i se samotným divákem. Tomu se letos bude věnovat třetí ročník festivalu ELBE DOCK, který se uskuteční od 1. do 6. září v Ústí nad Labem a 5. až 6. září v Drážďanech.

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.