Známý herec Jeff Goldblum se těší u diváků poměrně speciální popularitě. V 80. a 90. letech dával ve slavných filmech jako Moucha (The Fly) a Jurský park (Jurassic Park) na odiv své charisma, prostřednictvím Dne nezávislosti (Independence Day) se ovšem postupně začal transformovat do rolí nonšalantních či roztržitých hláškařů a troubů, což završila jeho úloha ve třetím Thorovi (Thor: Ragnarok) či spolupráce s Wesem Andersonem. V novém netflixovském seriálu Kaos však může velmi zajímavým způsobem skloubit obě tyto herecké polohy a navíc nám nabídnout netradiční pohled do světa antických bohů.
Články 76
Kamery nového Jurského světa, který pod dohledem Garetha Edwardse (Godzilla) a Davida Koeppa (Jurský park) restartuje oblíbenou dinosauří sérii, se rozběhnou už v létě. Směle stanovená premiéra na červenec 2025 si po odstoupení původně zvažovaného režiséra Davida Leitche (Kaskadér) žádá rychlý vývoj a podle webu The Insneider se produkce sešla s herečkou Scarlett Johansson ohledně nabídky na hlavní roli. Představitelka Black Widow a držitelka oscarových nominací za Manželskou historii (Marriage Story) a Králíčka Jojo (Jojo Rabbit) zatím nepodepsala, ale její angažování by ambicióznímu projektu prospělo a postavilo ji před novou blockbusterovou výzvu.
Když se někdo zmíní o sci-fi filmech, většina fanoušků má po ruce alespoň obecný kanonický přehled. Nejdůležitější je pravděpodobně Vesmírná odysea (2001: A Space Odyssey), nejslavnější Star Wars, nejfilosofičtější na západě Blade Runner a na východě Stalker. Ke sci-fi se minimálně jednou přikloní snad každá velká režisérská osobnost, neboť v nesnadné charakterizaci a ohraničení tohoto žánru spatřují možnosti pro nekonečně kreativní vyjadřování, ať už vizuální nebo příběhové. Ve většině případů sci-fi filmy vychází z jiných kulturních zdrojů včetně literatury a komiksu, v dnešní době často rozvíjí či remakují klasická díla a série. V tomto článku se ovšem zaměříme na osm finančně nejúspěšnějších sci-fi historie, jejichž námět pramení přímo z myslí filmařů a neopírá se o žádné přidružené médium nebo značku.
Do premiéry Jokera: Folie à deux chybí ještě půl roku, přičemž už za sebou máme pět let čekání. (Ne, rok 2019 nebyl předloni.) Jednička svého času strhla celou popkulturu a připsala si pro věkově nepřístupný film neuvěřitelnou miliardovou sumu na tržbách. Část publika snímek milovala, část nenáviděla, rozhodně se ale bylo o čem bavit. Může se totéž podařit dvojce? Režisér Todd Phillips si tu možnost pojistil podle reportů nečekaně vysokým rozpočtem.
Mezi množstvím trailerů představených v rámci letošního Super Bowlu zaujalo i minutové představení pohádkového příběhu s názvem Wicked. Jde o převyprávění příběhu ze světa Čaroděje ze země Oz (The Wizard of Oz), který v zámoří stále patří mezi nejmilovanější díla a televizní trvalky.
Výroba pokračování se stává standardem i v případě sebeméně úspěšných titulů, avšak se silným a odlišným konceptem mohou mít sequely nepopiratelné kouzlo. U sérií aplikujících polonávazné vyprávění, kdy každá další část rozvíjí kompletně jiný příběh a klade před hrdiny nové cíle, se nezřídka jede podle rovnice „čím větší, tím lepší“. Tvůrci však čas od času vsadí na moment překvapení a na etablovanou látku naváží stylem, který zcela převrací žánrovou polohu a někdy i explicitně komentuje charakter předchozích dílů. To se týká i následujících deseti filmů, jež pokračovaly v konkrétně škatulkovaném příběhu velmi neotřele – ať už v ryze pozitivním, nebo spíš záporném smyslu.
Když v roce 1993 natočil Steven Spielberg Jurský park (Jurassic Park) vytvořil trikovou a blockbusterovou evoluci, z níž těží Hollywood dodnes. Na „první“ trilogii navázal v roce 2015 režisér Colin Trevorrow megaúspěšným Jurským světem (Jurassic World), z něhož vznikla další trilogie. A nyní se producenti chystají na další dinosauří dobrodružství a vsadí u toho na jednoho z nejprověřenějších lidí.
Space opera Zacka Snydera si odnesla ještě horší první reakce, než jsme u něj zvyklí. Svérázný filmař však vždy rozděloval publikum, proto byla taková katastrofa, když měl v DC generovat komiksové filmy pro každého. A ať se o Rebel Moon: První část – Zrozená z ohně řekne cokoli, jeden fakt platí. Tenhle bizarní, stranou stojící film, v němž Snyder může dávat průchod svým testosteronovým múzám, mu sedne o kus víc. Sem patří a je šance, že z toho jednou začas vzejde něco zajímavého. Ne že by to dělalo výsledek jeho aktuální snahy o moc snesitelnější.
Pokud jste to náhodou nevěděli, na 19. listopad připadá od roku 2013 Světový den toalet. Nepostradatelná součást našich životů byla v kinematografii dlouhou dobu tabu a ukazovat prostředníka natolik intimních činností se neslušelo až do roku 1960. Snímek, na který v textu dojde řada, odstartoval podstatně méně diskrétní tvůrčí svobodu, která filmařům dovoluje nad i do záchodových mís situovat nejrůznější situace, které šimrají naše bránice, znechucují i napínají. Seznámíte-li se s následujícími patnácti příklady záchodových filmových scén, které doprovází mírné i pokročilejší riziko spoilerů, návštěva koupelny už pro vás možná nebude tak standardní jako doposud.
Čtyřiapadesátiletý Wes Anderson patří k nejznámějším osobnostem filmové režie, předně díky jeho na první pohled rozpoznatelnému vizuálnímu stylu. Nyní uvedl svůj jedenáctý celovečerní počin Asteroid City, jenž publikum rozděluje na spokojené a nespokojené. Člověk je kvůli tomu dokonce schopný pohádat se sám se sebou. Pokusme se o nemožné a seřaďme jeho jedenáct filmů od nejhoršího po nejlepší.
Očekávaný nový film Wese Andersona s hvězdným hereckým obsazením, který se odehrává v roce 1955 ve fiktivním americkém pouštním městečku Asteroid City, vstoupí do českých kin příští čtvrtek.
V českých kinech od čtvrtka loví dinosaury Adam Driver ve sci-fi 65, která z upoutávek vypadá jako akčnější verze Planety opic. Prehistoričtí tvorové jsou pro filmaře vděčným námětem a jejich zpodobnění často odráželo vývoj a možnosti speciálních efektů. K dinosaurům chová mnoho lidí bázeň a zejména jejich zasazení do současnosti skýtá příběhové možnosti, jež zdaleka nekončí u Jurského parku.
Čtvrtá fáze Marvelu se nesla ve znamení kocoviny z posledních Avengers a studio během ní uvedlo hned několik rozporuplných titulů. Zatímco Shang-Chi a Black Panther se setkaly s úspěchem, Eternals, Doctor Strange a čtvrtý Thor publikum rozpoltily. Nový Ant-Man, jenž zahajuje fázi číslo pět, věnuje veškerou energii tomu, aby se celý kolos vrátil do správných, tedy předvídatelně spolehlivých kolejí. Opravdu ale chceme právě to?
Sam Neill, jedna z hlavních tváří blockbusterové série Jurský park a všestranný představitel vážných i komediálních úloh, dnes slaví 75. narozeniny. Jako herec prorazil až na prahu třicítky, váží si každé profesní zkušenosti i spolupráce s talentovanými umělci a nejraději tráví čas na své farmě na Novém Zélandu, daleko od hektického prostředí showbyznysu.
Zvládnout režii celovečerních filmů či seriálů, tedy profesi nesmírně komplexní, vyžadující vůdčí, rozhodnou a komunikativní osobnost, je schopnost často připisovaná lidem s lehce či silně rozvinutým egoismem a diktátorstvím. Pro spoustu filmařů to samozřejmě neplatí, ale o opravdu legendárních hollywoodských režisérech se často dočteme spíše nelichotivé morální verdikty. Následujících šest slavných osobností s oscarovými vavříny a miliony (i miliardami) dolarů na kontě ale podle dostupných informací platí za vlídné lidi s nohama na zemi, kteří se v zákulisí nad nikoho nepovyšují.