Po úspěšném restartování série Vřískot (Scream) pátým dílem v roce 2022 se zdálo, že všechno je na dobré cestě. Relativní kritické, především však kasovní spokojenosti se dočkala i šestka, jež měla premiéru loni v březnu. Přípravy sedmého dílu oddálily hollywoodské stávky, během posledních měsících se však vršil jeden problém za druhým. Nyní však fanoušci série dostali aspoň určitou dávku naděje.
Články 62
David Fincher si v devadesátkách udělal jméno především kultovními generačními thrillery Sedm (Seven) a Klub rváčů (Fight Club). Na jejich úkor neprávem zapadla tajuplná Hra (The Game), v níž Michael Douglas jako znuděný milionář dostává od mladšího bratra (Sean Penn) narozeninový dárek, na jaký nikdy nezapomene. Rafinovaně vystavěný snímek se dočká televizního remaku od Kevina Williamsona, jednoho z otců série Vřískot (Scream) a tvůrce seriálu Stoupenci zla (The Following)
Hororový Vřískot (Scream) se nám po celkem nadějném restartu rozpadl pod rukama v důsledku série více či méně spojených událostí. Naposledy sérii opustil nový režisér Christopher Landon s tím, že „práce jeho snů se změnila v noční můru“. Před ním zařadila zpátečku největší hvězda projektu Jenna Ortega, oficiálně kvůli přeplněnému harmonogramu a povinnostem vůči druhé Wednesday. Kostky domina se však začaly řítit, když dostala padáka Melissa Barrera za svá slova podpory civilistům v Palestině a kritiku Izraele. Nad tímto drastickým rozhodnutím studia nejeden člověk z branže nevěřícně kroutí hlavou dodnes.
Hororový žánr, v němž maskovaný zabiják vraždí pitomé teenagery (neboli slasher), je vděčná filmová atrakce, kterou si s chutí dopřává již několikátá generace diváků a divaček. S tím jde však samozřejmě ruku v ruce to, že podobných příběhů už byly na velkém plátně odvyprávěné stovky.
Padesátiletá herečka, modelka a aktivistka Rose McGowan, kterou si můžete pamatovat z filmů jako Vřískot či Planeta Teror, má neuvěřitelný život. Podle vlastních slov nezažila dětství, narodila se do kultu Children of God a následně prchla do USA, které rovněž popisuje jako mocenský a lidská práva potlačující kult. Hollywood, v němž se angažovala jen proto, aby předešla bezdomovectví, jí namísto lukrativního přístřeší poskytl celoživotní trauma. Roku 1997 ji znásilnil producent Harvey Weinstein, proti němuž o dvacet let později jako první veřejně vystoupila.
Produkční společnost Radio Silence už nepočítá s režiséry Mattem Bettinelli-Olpinem a Tylerem Gillettem (Krvavá nevěsta) pro další film ze série Vřískot. Jejich místo zaujme scenárista a režisér Christopher Landon (série Všechno nejhorší), jak uvedl magazín The Hollywood Reporter.
Vřískot 6 se nedávno objevil v nabídce Netflixu a již druhý týden se drží v desítce nejsledovanějších pořadů streamovacího giganta v Česku. Podruhé se vrací bez Wese Cravena a poprvé bez Neve Campbell či Davida Arquetta. Zato však s miláčkem současnosti Jennou Ortegou, která se po Wednesday stala hvězdou první velikosti. V rámci loňského restartu si další titul série vystačil s názvem Vřískot. Tentokrát si však filmaři uvědomili, že sebereflexivní hororová sága může těžko ignorovat vlastní minulost, a nový díl má v názvu číslici 6.
Řada dnes slavných herců začala svou kariéru v hororech. V 80. a 90. letech to téměř patřilo k profesi. Pokud jste se chtěli prosadit, museli jste se nejprve objevit v nějaké vyvražďovačce. Jennifer Aniston hrála před Přáteli (1994) hlavní roli ve filmu Skřet (1993), Kevina Bacona sejmula paní Voorheesová v Pátku třináctého (1980), Johnnyho Deppa si podal Freddy Krueger v Noční můře v Elm Street (1984), Brad Pitt čelil vrahovi v Cutting Class (1989), George Clooney padl ve Vyšší škole strachu (1987) a Leonardo DiCaprio ve svých 16 letech utíkal před nestvůrami ve filmu Critters 3 (1991).
Robert Englund toho během své kariéry udělal hodně. Je nejen aktivním filmovým a televizním hercem, ale také režisérem. Už za týden v USA odpremiéruje jeho více než dvouhodinový portrét Hollywood Dreams & Nightmares: The Robert Englund Story, jenž nám připomene celou jeho historii. Přesto je jasné, že v povědomí publika bude vždy nejvíc zapsaný jako Freddy Krueger. A právě o budoucnosti vraha z Elm Street tento tvůrce nyní promluvil.
Třetí Strážci Galaxie míří do kin a v Marvelu si od nich slibují velký návrat fanoušků a fanynek do kin. Ti totiž v poslední době začínají být, pokud budeme soudit ze slabších tržeb, komiksy již přejedeni. Patříte tak k těm, který současná komiksová vlna nebaví a chcete si takzvaně doplnit vzdělání? Přinášíme desítku netradičních tipů na komiksové filmy, na které už si dnes vzpomene málokdo.
Vřískot patří mezi nejpamátnější hororové série devadesátých let. Encyklopedie amerického slasheru v režii kultovního Wese Cravena zaujala odkazy a poctami na jiné slavné série. Tím ale promyšlenost a hodnota řádění šíleného Ghostface nekončí. Těsně před premiérou Vřískotu VI si připomeňme, jak Vřískot začal a co znamená v kontextu svého žánru.
Scenárista Kevin Williamson se nesmazatelně zapsal do filmové historie prvním Vřískotem, v němž hravě updatoval základní zásady slasher filmů, takže postavy znají hororová pravidla, není patrný hlavní hrdina a odhalování vraha má detektivní nádech.
Děsivé filmy se vždy těšily velké oblibě. Není se proto čemu divit, že jim studia věnují nemalou péči. Ani v roce 2022 nechyběla řada zajímavých zástupců hororového žánru. Do našeho malého speciálu jsme se pokusili vybrat ty nejpamátnější.
Před třiceti lety, 8. ledna 1993, se v kinech poprvé objevil irský skřítek Leprikón, který rozpoutal vražedné řádění, protože mu někdo ukradl hrnec zlaťáků ukrytý na konci duhy. I když horor Skřítek pracoval s hodně bizarním nápadem, byl to spíš pořádně zmatečný slepenec než opravdu dobrá hororová komedie. Přesto se mu v následujících třech dekádách podařilo nastartovat sérii, která to dotáhla až k úctyhodným sedmi pokračováním a rebootům, v nichž se Leprikón podíval do Las Vegas, vesmíru nebo třeba mezi hiphopery.
Většinou spíláme samotnému Hollywoodu za to, že dokola opakuje stejné formule a odmítá přijít s něčím novým. Předělávky, napodobeniny či parodie úspěšných filmů ale mají ve světě takovou popularitu, že si vyčlenily vlastní žánr, který se mimo jiné vyznačuje naprostou neúctou k původní látce či autorským právům. Podívejme se na několik děl z alternativních filmových regionů, která bez ostychu vykradla hollywoodské blockbustery, potažmo jim vtiskla vlastní kulturní a národní identitu.