Indiana Jones a chrám zkázy

83%

Komentáře a recenze 30

9 364 bodů
9
Bylo by pošetilé po úspěších prvního filmu nenavázat pokračováním a nedodat divákům další díl rýsující se dobrodružné klasiky.. A netrvalo to moc dlouho a po třech letech dorazil další Indiana Jones, ovšem kdo by čekal jen další navazující pokračování obsahující další dobrodružné hledání bájných předmětů, ten měl od tvůrců slabá očekávání.. Obnovila se spolupráce kamarádů Lucase a Spielberga, kde tentokrát George Lucas dokázal svému kolegovi odprezentovat svůj plán, co a jak si se svým hrdinou Indiana Jonesem představuje. Okamžitě bylo vidět, jak má Lucas všechno vymyšlené. Ale můžeme každým dnem děkovat, že na sérii dělal Spielberg a dodal svoje tradiční srdíčko.. Jak Spielberg toužil přenést do Indiana Jonese svoje neukojené představy pro vlastní sérii s Jamesem Bondem, nebyly pro něj hranice a chtěl s každým dalším dílem značku posouvat.. Druhý díl s podtitulem Chrám zkázy je patrně takový, na který si z původní trilogie vzpomenete možná až jako poslední a já bych nakonec i souhlasil, že jde o nejslabší kousek, ale pořád platí, že i nejslabší Indiana Jones je naprosto parádní titul, který nesmí chybět při výčtu nejlepších dobrodružných filmů kinematografie.. Jak si jde všimnout, už nejde o díl série psaný Spielbergovi tolik na tělo, jako jediný z původní trojice nepracuje s nacistickým tématem a je daleko funkčnější při postavení nad časovou osou.. To ale neznamená, že by to nemělo v sobě hlubší myšlenku odkazující na reálné světové problémy. Jelikož Chám zkázy je filmovou procházkou po Indii, kde může se jednak může divák kochat krásami bývalé britské kolonie a jejího mimocivilizačního světa, ale především jde o kritiku západních mocností a jejich představ o Indii, i když jde o Zemi jejíž zásady jsou navždy prorostlé britskými standardy, a tak i zdejší představy o ní jsou nanejvýše vyhrocené a zkreslené, přesně tak jak by si to tehdejší obyvatel západních mocností představoval. Jde tak o film, který se zdá poměrně zvláštní vypouštět v 80. letech a divák se může ptát, co tím chtěl Lucas říct a především i to, proč nejprve tvůrci nepředstavili Chrám zkázy a až poté Dobyvatele... Je to vlastně úplně jedno, jelikož svým způsobem je Chrám zkázy nadčasový a podobné představy o asijském venkově by se našli v řadě západních představách i dodnes.. Především hlavním rozdílem Chrámu zkázy je jeho příběh, který je výrazně odlišných od zbytkové struktury v rámci celé série. Centrem dění totiž není nějaký jeden magický předmět, navíc často obohacený skutečnou historickou mytologií. Ne, druhý Indiana Jones má příběh postavený na náhodném pádu letadla spolu s hlavními hrdiny, kteří se následně při návratu domů setkávají s vesničany, kteří byli z příčiny utlačovatelů z řad aristokracie okradeni o svoje duchovní bohatství.. A poprvé a jedinkrát za dob filmové značky Indiana Jonese vidíme hlavního hrdinu nesobecky pomáhat někomu jinému a fungovat jako jakýsi mesiáš. Je to tím, že se příběh odehrává v minulosti, a tak jde o jiného Indiho než ho známe z předchozího filmu, který by se měl odehrávat rok po ději s Chrámem zkázy.. I když jak jsem říkal jde o nejslabší kousek v rámci trilogie, je Chrám zkázy pořád jasně zapamatovatelný pro několik svých prvků, které ho odlišují od dalších dílů.. Jde především o chemii postav, kterou Spielberg vzal poprvé v rámci série jiným stylem. Ve všech ostatních dílech jsou ústřední kladné postavy vázány rodinným poutem, což utváří svoji vlastní dynamiku, kde vidíme jejich specifické ukřičené projevy nákloností.. Namísto toho, ale Chrám zkázy představuje postavičku dětského hrdiny Kraťase v podání dětského (ne)herce Ke Huy Quana, jehož životní příběh by stál za svůj vlastní věnovaný čas, který vyhrál roli náhodou jen jako doprovod bratra na casting, ovšem ta chemie s Fordem byla okamžitá, a tak tvůrci měli jasno.. Postavička Kraťase je skvělý tah tvůrců, který z samotného filmu dělá ještě větší rodinnou zábavu a možnost mladým divákům sžít se s tímhle hrdinou a současně s celou sérií Indiana Jonese.. Není proto na škodu, uznat, že Kraťas tu je zkrátka vynikající. Jeho lehce latentně otrocký vztah k hlavnímu hrdinovi pominu, už jen při samotné vzpomínce na ikonickou karetní scénu.. Kraťas je výjimečný třeba tím, že stojí hlavní postavě naprosto rovnocenným způsobem a i když díle nenese jeho jméno, má nemalý podíl na celkovém kouzlu celého filmu.. Takže není nouze třeba o vlastní akční scénu v rámci finále, anebo taky o fakt, že nebýt jeho snahy a činů by celý příběh nevygradoval ke šťastnému konci.. A ústřední trojlístek pak uzavírá ženský protějšek Indimu, tedy zpěvačka Willie Scott, která ani z poloviny nemá charizma Marion z prvního dílu a funguje spíše jako klasická ustrašená hrdinka, tedy bohužel i filmové klišé v podobě ženy nepatřící do podobných dobrodružství, které musí ústřední hrdina neustále zachraňovat. Možná by postava fungovala lépe, kdyby jí propůjčila tvář s rolí skloňovaná Sharon Stone, kterou bych ostatně viděl kdekoli moc rád, ale faktem zůstává, už dobré dva roky byla manželkou režiséra Stevena Spielberga, což byl bohužel asi největší argument, proč samotnou roli získala.. Především první polovina filmu není úplně vyvážená, i když obsahuje skvělou akční scénu ve spojitosti s letadlem, samotné "posbírání" postav a přenesení je na zvolený prostor dá následek nejslabší rozjezd v rámci trilogie.. Stěžejní je, ale všechno poté.. Magické místo chrámu, z něhož "Indiho tým" musí zachránit všechny nebohoucí děti a splnit příslib pomoci vesničanům. Výsledkem je kvalitativní zlepšení a perfektní kombinace žánrů, a možná tou vůbec nejlepší akcí jakou Indiana Jones předvedl. Prostředí chrámu dokáže skvěle balancovat s horovějšími prvky, které navíc podpoří schizofrenie postav.. A i když by asi stálo za to si pamatovat i něco více, než pojídaní srdcí anebo vrchol v podobě parádního závodění na důlních vozících, nabývám dojmu, že druhý Indiana Jones si uměl na divákovu spojenost počkat a nakonec mu ji předložit, aby zase odcházel spokojený.. Asi by mělo být na zvážení zda nejít s hodnocením o ten stupínek níže, přece jen Chrám zkázy působí, že za zbytkem původní trilogie nestíhá, ale především s odstupem času funguje výborně.. 85%
9 035 bodů
8.5
Problém filmu má nevýhodu, že se odehrává rok před tím, tudíž o hrdinu nemám takový strach, jako v prvním díle. Akce je trochu minimalistická, ale závěr to perfektně nahradil. Navíc jednička nastavila laťku dosti vysoko, takže jí dvojka těžko překonává.
8 627 bodů
0
Indyho jsem viděl jako malej v televizi. bavilo mě to, ale nikdy jsem si k němu nevytvořil vztah. Bylo to pěkné natočené, dobrodružné a vůbec, ale ona postava IJ mi nepřijde tak zajímavá či působivá, abych se k jejímu kouzlu rád vracel. Proto dávám rewatch až nyní. Jedničku jsem docenil podstatně více. V mnohém totiž překonává současné filmy, které se nesou v podobném duchu (viz. šíleně odfláklý Red Notice), ačkoliv je to stále jednoduchý film. Dvojku jsem si vybavoval jako slabší díl série a poněkud temnější záležitost. Jsem proto konsternován, jak špatný film to je a jak pohádkově infantilně působí. Archeolog na začátku uniká ze země s nějakou random afektovanou bonckou a čínským dítětem, kteréžto postavy mě jenom rozčilovaly. Piloti vezmou padáky a vyskočí z letadla, Indy létat neumí a tak všichni tři vlezou do člunu, v němž vyskočí z letadla na úpatí hory a sklouznou se až do řeky přímo do nějaké vesnice v Indii, kde jim nějaký šaman dá úkol jako v nějaké hře a oni se tak vydávají na misi, protože "sláva a bohatství". Celé to působí tak hloupě a neuvěřitelně, že výsledek dělal jenom špatný dojem. Nejen že scéna s člunem je svým obsahem hloupá, ale formálně se ani neděje. Je to prostě špatnej green screen. Celá scéna působí prázdně, protože je umělá a já si jen říkal: "Do jaký grotesky se to posunulo?" V tomto duchu se film drží i v dalším průběhu. Když se postavy vydají na misi, tak humor má pramenit z kontrastu mezi schopným Indiana Jonesem a trampoty v džungli té blonďaté zpěvačky, která se dožaduje telefonu ve vesnici, kde místní nemaj ani příbory, která na sebe stříká parfém uprostřed pralesa, která děsem se zvířat ječí a utíká z místa na místo, zatímco Indi s hláškujícím malým Číňanem sedí klidně u ohně. Jsem ve 35 minutách a zatím to působí jako brak. Teď už jsem skoro na konci a furt je to mrdka. To, že mě to tak šíleně nudí, je způsobeno tím, jak moc je ten film bezpředmětný, umělý a otavný (špatnej příběh, plot armor, přepálená akce popírající fyzikální zákony, která se hodí k F&F, ale ne k IJ, neustále pištící bloncka). Chrám Zkázy není v každém jednom ohledu zlej film, ale jako celek nefungoval, protože se posunul z jednoduchosti do vyumělkovanosti. Vlastně si říkám, že tentokrát mi Indy tu mrdku Red Notice docela i přípomínal.
VitvarJane
VitvarJane
4 487 bodů
8.5
Tento díl celé série se mi asi líbí nejméně. Není to způsobeno špatnou kvalitou filmu či špatnou zápletkou, spíš osobnímu přístupu k tomuto tématu. I přesto vyzdvihuji výkon Harrisona Forda, který opět ukázal, jak mu role učitele dějepisu a zároveň hledače pokladů sedí.
8
Asi nejslabší Indiana Jones ( dokonce i horší než mnohými kritizovana čtyřka) přesto je to pořád "ten" Indiana Jones.
saboter
saboter
3 564 bodů
9
Trochu slabší než ostatní díly ale jinak stejně úspěch.
TARANTlNO
TARANTlNO
3 345 bodů
8.5
Musím podoknout vynikající pokračování s nastavající strhující jízdou na horské dráze,která je odpálena stylově s špičkovou akční jízdou v níž se nafukovacím člun změní v padák,sáně v člun.V tomhle ohledu byli Spielberg s Lucasem vždycky výjimeční.Ty nejdramatičtější a nejvypjatější scény, do nichž vehnali hláškujícího muže s kloboukem, si zvládli udržet svůj drive i po x letech, v době, kdy musí nůžky střihačů kmitat několikanásobně větší rychlostí.A nezapomenutelný Herison Ford v hlavní roli je opravdovým gustem.
Petr Kocfelda
Petr Kocfelda
2 919 bodů