92%

Komentáře a recenze 110

JaraSlama
JaraSlama
2 062 bodů
10
Denis Villeneuve je synonymem pro kvalitní blockbusterové filmy, a Duna to potvrzuje. Jeho schopnost vytvářet hypnotické atmosféry a vizuální podívané je nepřekonatelná. Tento film přináší dechberoucí technickou stránku a vynikající herecké výkony. "Duna" není jen další megaprodukcí, ale skutečným uměleckým dílem, které posouvá možnosti žánru o kousek dál. Navzdory svému masivnímu rozsahu si udržuje pozornost diváků díky poutavému příběhu a hlubokým tématům. Villeneuve zde ukazuje svou lásku k Herbertově předloze a vytváří s famózním obsazením film, který osloví jak fanoušky sci-fi, tak i ty, kteří ocení kvalitní kinematografii a vyprávění. Duna je nezapomenutelný zážitek, který stojí za to vidět na velkém plátně a užít si jeho vizuální i emocionální sílu.
65David21
65David21
1 927 bodů
9
Duna: část druhá je výrazně akčnější, a dokonce i vtipnější než první díl. Konečně se tu rozvíjí nějaký příběh, který mi tak chyběl u první Duny a doufal jsem, že Villeneuve ví, co dělá a vše si jen připravuje pro pokračování. A jen přece je tomu do určité míry tak. Díky tomu je druhá Duna mnohem záživnější a uspokojující než první. Objevuje se nám tu několik nových postav, jenž rozvíjejí příběh zase o něco dále a je to ke prospěchu samotného díla. Konečně vidíme, jak vypadá Imperátor a hraje tu důležitější roli než v Duně, přestože na plátně zas tolik scén nemá. Ve výsledku pokračování si bere všechny klady s prvního dílu a vylepšuje je (především vizuál ještě lepší než v Duně), zatímco většinu záporů smazává. Pokud vám v první Duně vadilo málo dialogů, tak vás ani druhá Duna neuspokojí. Villeneuve dialogy nemá rád a radši všechno zaměřuje na vizuál a obrazové odpovědi. Doufám, že závěrečný díl trilogie přijde, co nejdříve a udrží nastolenou laťku, kterou bude, ale těžko překonávat.
KallEll
KallEll
1 587 bodů
9
Druhá Duna je nejepičtější divácký zážitek od Jacksonovy bitvy u Helmova žlebu. Villeneuve dokonale vyvažuje intenzitu vjemů, film je vizuálním skvostem. Avšak co mě trochu zklamalo - podotýkám, že jen trochu - je hudba od Hanse Zimmera. Zimmer je bezesporu jedním z nejlepších skladatelů filmové hudby, ale v tomto případě spíše v některých pasážích škodí. Zdá se, že ve snaze vytvořit něco dostatečně epického a důstojného pro tak významný spektákl, ztratil nad tím kontrolu a divoce naházel jeden osvědčený motiv za druhým. Nakonec to bylo zase super, ale některé přehlušující tóny skvílením nějaké ženy narušovaly film.
Marchikt
Marchikt
1 585 bodů
9
Velkolepost astronomických rozměrů. Blockbuster s artovými prvky, který nevede diváka za ručičku, vypráví skrze audiovizuální formu a filozofický rozměr díla nechává jako koření pro ty, jenž jej chtějí vidět. První díl je v kontextu druhého epilogem. Je to rozsáhlejší, akčnější, velkolepější a citelnější. Druhá Duna neztratila absolutně nic ze svého čara, ba naopak přidává na intenzitě. Denis Villeneuve se neutopil v audiovizuálním pozlátku, z herců vyždímal maximum a hollywoodské veřejnosti ukázal, že lze dělat autorské díla velkofilmového rozsahu. Drobností v téměř dokonalém eposu je jeho délka. 20 minut k dobru by nebylo na škodu, ale chápu, že i 166 minut je pro konzervativěji smýšlející publikum až moc. Dlouhou dobu jsem nezažil tak intenzivní kino zážitek.
  • režie
  • herci
  • hudba
  • audiovizuál
  • příběh
Pedro24
Pedro24
1 504 bodů
9
Jeden z mála pokračování, kde jsem se ani trochu nebál zklamání. Pokračuje to ve stejném megalomanství jako 1. část s tím, že se nám děj sune masivně dopředu a otevírá nové možnosti do dalšího pokračování. Pro mě jen trochu škoda nevyužitého potencionálu Stellana Skarsgårda, kterého si pěkně připravili v 1. části, kde působil jako docela hrozivý záporák. Ovšem Austin Butler zase naopak příjemně překvapil tím, jak vlastně působil jako takový odraz Chalameta na druhé straně.
Jto_rating
Jto_rating
1 418 bodů
9
Proč je tato "recenze" dlouhá jak týden? "Účel recenze je pomoci rozhodnout se potenciálnímu divákovi, jestli je snímek pro něj vhodný na sledování. To moje je jen textová podoba žvástání, které sepisuji 3 hodiny - kdo to čte celé díky moc :D. Někdy jsou filmy, které mě prostě donutí se rozepsat a jsou inspirativní a mají tolik věcí, o kterých se dá mluvit a teď jsem moc o ničem dlouho nepsal, i když nyní jen omezeně - bez spoilerů. . CO JE DUNA? 🌌 . O čem vlastně Duna je? Duna je příběh o rodech, které nějakým způsobem ovlivňují dění na planetě Arrakis (místním jazykem Dune). Na písečné planetě, se mimo obří červíky, vyskytuje "koření", které je extrémně ceněný matroš ve vesmíru, nejenže má nějaký psychotrofní účinky, ale hlavně je důležitý pro mezigalaktické cestování. Asi už tušíte, že to je vědecká fikce a pěkně vzdálená od nynější podoby světa. (Btw všichni jsou lidi, i když by někdo řekl "Co to je za obludu" 😧 a pak se pokřižoval, ale Země je i v knihách zmíněna jen mírně). A zároveň politické drama co vyústí ve válečný film. A ve druhé ČÁSTI se ještě rozvinou náboženské prvky. (ne druhý díl, protože to není jen zdařbůch pokračování na vydělaní peněz, ale dokončení adaptace první knihy "Dune" od Franka Herberta) . NÁBOŽENSKÉ TÉMATA 🌏 . A konečně jsme se teda dostali k té druhé části. [MOŽNÉ SPOILERY NA PRVNÍ DÍL!] Na rovinu řeknu: první část byla slovy, dalo by se říct, jen základní slovní zásoba. Druhá je rodilý mluvčí - toho co tento opus dokázal. (btw pokud by první díl dostatečně nevydělal, tak by projekt Warneři zatrhli a měli bychom první část knihy, která je k ničemu) Tady se doslova Paul (Chalamet - Wonka {8/10}, K zemi hleď {8/10}) stal doslova Ježíšem (Mesiášem), nebudu nic vyzrazovat, ale některé motivy jsou takové prvky, co se vyskytují i u našich náboženstvích + taková věc za příběhem k zamyšlení se nad tím, co náboženství je a jak funguje, a slouží to i jako zdroj humoru (pravděpodobně záměr?). Náboženství, víra a mytologie (prosím nespojujte to nějak, aby to nevyznělo jako urážka) mi přišli vždy extrémně zajímavé, proto si studuji - čtu mytologie, Bibli atd. Aneb kulturně odlišné vysvětlení věcí, co lidi nechápali. Tady to je pro mě úplně zajímavé na sledování - máme tu například i spiritulistické věci jako posvátné věci, předpovědi budoucnosti, kulty, obřady, tradice, které jsou provázány celou naší historií a kontinenty. Celkově je svět nádherně promyšlený, hlavně ta adaptace lidí na planetu. . POSTAVY 👥 . A dále tu je matka Paula (Rebecca Ferguson), která je členkou zajímavého společenství, které stimuluje rody, aby se chovali, jak je potřeba a různě manipuluje politikou. Takový ilumináti. Z herců bych ještě vyzdvihl Zendayu (MCU Spider-man {7,5/10}, Euforie), Florence Pugh (Slunovrat {7/10}, Oppenheimer {8/10}), Dava Bautistu (Strážci Galaxie {8,3/10}) - i když ten neměl moc co hrát, jeho role se točila pořád v kruhu. Zatímco v jedničce byl zajímavý a čekal jsem, že tady se jeho osobnost rozvine. A ještě za zmínku stojí psychopatická role Austina Butlera. . REŽISÉR A DIALOGY 💬 . Nesmím opomenout na režiséra - Denis Villeneuve (Blade runner 2049 {8/10}, Příchozí {9/10}) NESNÁŠÍ DIALOGY (zdroj Kinobox), a proto tak ty filmy od něho, jak už jsme zvyklý, tak vypadají. Důsledkem je, že pak někdo u toho usíná či checkuje čas. Já podivín s jeho přístupem souhlasím, stejnak si je nepamatuji. Kdo mě zná, ví že, upřednostňuji diskurz před příběhem, což znamená, že mě tolik nezajímá o co jde, proto jsem otevřený všem žánrům. Ale o to, jak je to vyprávěný - styl a zpracování. To možná ovlivňuje můj přístup. Naproti tomu zase mám rád i komornější snímky např. Velrybu, Outfit, které jsou spíše divadelní a stojí na dialozích, logicky když se skoro celé odehrávají jen v jedné místnosti. Já jsem tak nějak všemu nakloněnej :D. . VIZUÁL 🎨 . Co mě na filmu bavilo je vizuál. Ať už kvalitní CGI, střídání širokoúhlých a mega velkých celků např. scenérii, bitev, planety v kontrastu s extra close-upama na pohyb písku, detaily obličejů, mechanika strojů a tarbíka 🥺 (nemyslím tebe Wonko). A každá akční scéna je jinak natočená a podobně. Ať už duel, velká bitva, plížení či boje v aréně. Proto doporučuji zajít na co největší plátno v okolí. V Jihlavě, kde jsem byl já, tak 1. sál se zaobleným plátnem. . PŘÍBĚH, MOC MAINSTREAM? 📖 . První 2h jsou stejné tempo jak v roce 2021. Poté už je to rychlejší, sice zajímavější, ale též ukvapenější. Pořádně není nechán čas pro diváky nechat si projít všechny důležité události a plotwisty, co se stanou. Všechno tam hodí jak obrázky v krvavém leporelu. Problém také je, že je to moc přehypený a lidé čekají blockbuster, jenže tady může přijít zklamání a nuda. Taky to takhle vypadalo ve vyprodaném sále, kde jsem byl. PS: Koukání na to, kolik je, je jako zývání. Jeden týpek koukne kolik je rozsvítí mobil, všichni se kouknou, co se děje 😮 najednou světlo! A pak si řeknou "Hmm... kolik vlastně je 💀? 💯% pokud vás nebavila první část, nechoďte na druhou. To můžu říct narovinu. A jako nevím co děti, ne jestli si mají kde hrát, ale jestli to je pro ně. Film je PG13 (12+) takže si rodiče řeknou "Hej rodinný film o pouštních lidech". Ale film má spoustu dospělých témat a rozhodnutí, co nemůžou moc probrat. Schválně zkuste jim vysvětlit manipulaci náboženstvím, fanatismus, skrytou sex scénu, psychopata, co si užívá bolest a pořád kolem sebe zabíjí (I když bez krve), války a hlavně je to velká politika. Narozdíl od LOTRa, tady není svět vykreslen černobíle a pohádkově...radši přestanu. Každé druhé fantasy takové je, to je věc žánru a LOTR byl základní stavební kámen. A mne to přijde strašně klišé věc a líné kreativní rozhodnutí, jak vytvořit protipóly. (srry musel jsem). Většina věcí je jen kvůli politice/moci/slávě a není to osobní. Různá rozhodnutí pro vyšší cíle. . MOJE POCITY 👤 . Film vyždímal totálně sci-fi, i když měl pár chyb. Po filmu jsem měl pocit, že jsem viděl něco epicky velikého a utekl jsem daleko od svých bezvýznamných problémů. Pocit, že jsem zažil nějakou historickou událost z venku, jako objektivní divák spíš než pohledem Paula. Knihu jsem zatím nečetl (I když plánuji), takže mi závěrečné odchylky nevadí. Asi třetí nejlepší zážitek, co jsem měl v kině a to hlavně kvůli tomu, že to je přímo natočené pro kina. Film pak může být na obrazovkách příliš tmavý (a zase budou otázky: Proč jsou filmy čím dál tmavší - bráško máme na to technologie tak proč ne, když je to autorské rozhodnutí a chce si hrát se světlem (tmou)) a *neznám superlativa na hudbu* hudba která je správně dunivá a načasovaná mým oblíbeným tvůrcem Hansem Zimmerem pak nemusí mít na nekvalitních přehrávačích správný vibe a dialogy a jemné zvuky se budou ztrácet. Film měl epický závěr asi jedna z nejlepších katarzí, co jsem kdy měl. (Ne)obsáhlost druhé části uspěchal, ale nejsem si jistý, jestli by to větší stopáž zachránila či spíš měl do první části dát více momentů. . Konečný verdikt: 9,3/10 (zatím, potřebuji rwtch)
king-kurt
king-kurt
1 280 bodů
5
Oslava války, fašismu, násilí, temna, zla a ke všemu se jde dostat jen skrz zabíjení. Všichni hrdinové touží jen po krvi. Odraz dnešní doby. Co se líbí na plátně, asi vzbuzuje vzrušení i ve skutečnosti. Jinak by se to nemohlo asi líbit. Dnešní doba na plátně a ta mě vůbec nebaví. Násilí přebijeme násilím. Jen masakr, nic víc.

+ kamera, hudba, zvuk, herecké výkony

- scénář, všechny postavy jsou záporné
HNTR
HNTR
1 037 bodů
10
Druhá Duna je grandiózním cinematografickým zážitkem. Ve vsěch ohledech překonává a o míle předbíhá první díl. Sequel mě přikoval k sedačce hned od začátku a rozebírají se tu zajímavější věci. Zvyky a tradice Fremenů jsou jedno ze zajímavých témat (je tu hodně cítit inspirace Araby) Temné a zvrácené tradice Harkonennů dodávají filmu sympatickou zvrácenost. Nástup Austina Butlera je povedený, avšak v druhé půlce filmu nedostává tolik prostoru, který by si rozhodně zasloužil. Přerod Chalameta (Paula) v leadera působí uvěřitelně a pokaždé když se objeví s větším proslovem, jedná se pro epický zážitek. Vztah se Zendayou (Shani) provází celý film a má emoční vyvrcholení. Závěrečná bitva sice mohla být delší, ale je uspokojivá, choreografie je o poznání lepší než prvním díle. Duně jsem propadl až na podruhé, ale o to víc jsem si film zamiloval. Každou minutu filmu jsem s úžasem a obdivem hltal a upřímně doufám, že se dočkám minimálně stejně epického třetího dílu.
RadimH
RadimH
1 013 bodů
10
Režisér Denis Villeneuve nám místo filmu servíruje umělecké dílo. Jeden z mála filmů, na který si zajdu do kina ještě jednou.
  • hudba
  • kamera
  • herecké výkony
  • atmosféra
Dory28
Dory28
713 bodů
10
Na Dunu jsem šla s kamarádkou, a jelikož jsme tam byli dřív, tak jsme si v době reklam povídaly. Nastali první dvě minuty a my ztichly - naprosto fenomenální film, nevím co víc bych k tomu měla dodat, já už byla naprosto unešená z jedničky ale dvojka, to je úplně něco jiného. Lidé často říkají že dvojka je vždy horší než jednička, a ano často to tak bývá, ale tady to opravdu neplatí.
Asi nejsem jediná co to tu napsala ale stejně jako, Star wars, Matrix, Pán prstenů... ve své době byli úplně na špičce a jsou do dnes, stejně tak to je a bude i s Duno.
Spory Avatar vs Duna jsou asi na místě, mám v oblibě oboje, každý má svoje a každý je jiný - no nevím na kterou stranu se postavím.
Můj dotaz zní : můžu tomu dát 11 z 10?
Pravd asi to není pro všechny, tempo je pomalejší, emocionální to je ale dost skrytě, trošku na pochopení, ale i mé kamarádce která nemá tak v oblibě sci-fi, a celkově filmy jako já (nebaví ji je rozebírat pomalu na atomy) se to líbilo.
Rozhodně doporučuji na to zajít do kina, u prvního dílu Duny jsem udělala chybu, že jsem si to pustila až doma, a nebyl to takoví zážitek jako v kině.
  • Kamera
  • Hudba