BANGER.

69%

Komentáře a recenze 42

29 702 bodů
7
Rozhodně zajímavý snímek z prostředí, které mi není blízké a kterým bez skrupulí pohrdám. Scénář není žádná bomba, snímek udělali hlavně Adam Mišík a Marsell Bendig, kterému jsem věřil na 100%, že byl celé natáčení sjetý :) Drsný závěr, film má spád.. dobrá práce.
8
Mno...nevěřil jsem. Ale Banger je fakt malá (r)evoluce v tom tuzemském smradlavém filmovém rybníčku. Žánrovka jako prase, úplně na mě dýchl raný Richie a ikdyž ten závěr byl možná too much (drogy jsou špatné, áno?), a těch prostřihů na různé gify a memy či jak se tomu říká, bylo taky až moc, tak ve mě ožila naděje na českou filmovou budoucnost. Btw Mišík touhle rolí pochcal všechny hejtry a Marsell Bendig je nejlepší český sidekick od Sagvana Tofiho. 8/10
9
Adam Sedlák je jedním z nejprogresivnějších a bezpochyby i nejtalentovanějších českých filmařů současnosti. Autor senzačního seriálu Semestr a také celovečerní debutant fyzicky nepříjemného a emocionálně silného Domestika, který jen sváděl k tomu, že by snadno chtěl divák od Sedláka víc. A to i když informace o jeho druhém celovečerním filmu BANGER. nepotěšili každého. Český rap, Adam Mišíka a snaha o nahlédnutí na současnou generaci, to je sama o sobě kombinace, kterou by těžce překousl i průměrný pravidelný návštěvník Festivalu otrlého diváka. Šikovnému tvůrci by se ovšem měla vkládat důvěra. A to především proto, že je menší šance, že ve finále šikovný tvůrce zklame. BANGER. tak ve finále nečpí jen ze samotného názvu, protože film samotný je jednoduše BANGER! Film pořízený za 6,9 milionů korun, který se natáčel dohromady 15 dní a byl kompletně točen iPhone je jedním z nejvýraznějších zářezů československé kinematografie posledních let, který Adamovi Sedlákovi ještě více naleští nálepku šikuly a stejně nadějného tvůrce jako byl na svých počátcích třeba Jan Svěrák. Jestli mají nějaké filmy posunout českou kinematografii o kus dál, budou to právě filmy jako BANGER., které od počátku působí dojmem, že by se na takových festivalech v Cannes nebo v Benátkách neztratili. Dvakrát nesejde na tom, zda člověku přijde moderní rap jako znásilnění hudby samotné a sledování filmu s Adamem Mišíkem jako ideální předehra k sebevraždě. BANGER. člověka snadno přiměje k milosti, protože tak silná a energická sonda do subkultury nevzniká každý den. Adam Sedlák má pochopitelně ve svých 33 letech výhodu v tom, že do nitra mladší populace vidí poněkud více jak jeho starší kolegové, přesto nikdo v současné kultuře nedokázal tak silně nahlédnout do generace, která vrchol zábavy vidí v konzumaci drog a často radši hledí do filtrů Instagramu či TikToku. Solidně napsán je protagonista Alex v podání Adama Mišíka, který by rád kráčel ve stopách Sergeie Barracudy, má ovšem problém v tom, že na to tak nemá. I přes prodávání drog a tahanice se zákonem má totiž svůj morální kodex, pod náporem nervů, obav o budoucnost a honem za svým životním snem ovšem přeci jen k jistému podlomování dochází. Po vzoru Dobrých časů a Drahokamu bratrů Safdieových se i zde představuje morálně komplikovaný antihrdina, který má ovšem daleko k opovrženíhodnosti Howarda Ratnera v podání Adama Sandlera, blíže má spíše právě ke Conniemu v podání Roberta Pattinsona z Dobrých časů. Právě při vzpomínání na Adama Sandlera se i zde Adam Mišík pod silným režijním vedením projevuje jako správná herecká volba, která v sobě očividně nějaké to herecké nadání přeci jen má. Právě i proto, že má Alex blíže k naivnímu mladíkovi než vyloženému parazitovi na neštěstí druhých se Mišík jeví jako ta správná volba, se samotným Alexem je poté sice se na plno ztotožnit, protože se při honbě za snem přeci jen dopouští pár zvěrstev, právě přítomnost jeho morálního kodexu to ovšem celé drží na uzdě. Marsell Bendig je poté jako Alexův sidekick Láďa neskutečnou castingovou trefou, který si po vzoru Tomáše Magnuska ihned žádá o nominaci za nejlepší herecký výkon na Cenách české filmové kritiky. Člověk mu snadno uvěří chlapíka, který sebe v rámci 24 hodin neskutečnou várkou omamných látek, je plný nevysvětlitelné energie a přitom zvládá uhrát i vážnější momenty. Bravurní castingová trefa. Při sledování prostě jen stačí koukat, jak málo peněz Adam Sedlák potřebuje, aby dokázal předvést strhující jízdu. Natáčení na iPhone by kdekdo snadno mohl brát jako handicap, roztěkaná kamera ovšem k celému pojetí filmu bravurně sedí a natáčení na iPhone navíc nezahodilo potenciál vynikajícího vizuálního pojetí. Ještě hravější je střih, kdy již dvornímu Sedlákovu střihači Šimonu Hájkovi pomohl Jakub Jelínek a oba pánové jsou zodpovědní za neskutečně hravý střih, který svou hravostí dokáže překvapovat. Jeden příklad za všechny - nikdo doposud nedokázal využít odkaz Josefa Čapka tak fantasticky jako právě BANGER. BANGER. dokáže jít pod kůži, kdyby se poté někdo z nějakého důvodu rozhodl vzít na projekci BANGERU. svou matku, pro ní by šlo o neskutečný horor a zděšení nad současnou generací. BANGER. nepostrádá humor (který nutně nesedne každému), pod onou hravou honbou za snem a rádoby duhou stezkou se ovšem objevují nepříjemné vývoji a když dojde na zmíněné využití tvorby Josefa Čapka, člověk se už v ten moment tak nějak snadno dovtípí, jak to celé skončí. BANGER. přesto zůstává v mnoha svých momentech nevyzpytatelný a zamrzí jen, že film ve finále ztratí doposud fantastické tempo i rytmus. Vše na jednu stranu nevyhnutelně eskaluje, dojde i k nějakému morálnímu vývoji a po vzoru právě filmů bratrů Safdieových není závěrečná cesta vyloženě zalitá sluncem, paradoxně ovšem v závěru po všem doposud předvedeném působí krapet jako po detoxu. Na druhou stranu ovšem právě tato eskalace celého příběhu vlastně působí ideálně, kdy definitivně dochází k sundání růžových brýlí. I v závěru má poté postava Sáry v podání Anny Fialové nějakou hlubší pointu, člověk už ovšem v ten moment jen doufá, že se Bendigův Láďa časem dočká spin-offu. BANGER. především předvádí, že pár omamných látek sice neuškodí, nic se ovšem nemá předvádět. BANGER. působí autenticky v zobrazování stavu z omamných látek či předávkování, především je ovšem v jistých momentech i správně nepříjemná a ostrá, v jistých momentech i hraničí s černým humorem. Když i navíc Sergei Barracuda dokáže působit poměrně herecky přesvědčivě (i v poloze takového dědečka Hříbečka po krk ve fetu) a někdo konečně dá šanci Stacy Cruz i v normálním filmu (pochopitelně bez absence jejích předností), jen to dokazuje, že se filmu chopil šikovný chlapec, který přesně věděl, co dělá a jen mohl v závěru tak trochu přidat na plynu a být ještě krutější. Přesto by byl člověk automaticky v českém filmovém rybníčku rád za tucet filmařů jako Adam Sedlák, tudy totiž vede cesta. Film, který by měl automaticky dostat alespoň 5 nominací na Českého lva.... jen, aby fanoušci dobrých českých filmů za pár měsíců zplakali nad výdělkem (i když propracovaný zvuk má přeci jen šanci). Ti, kteří ovšem volají po změně ovšem mohou Adamu Sedlákovi do budoucna přát jen to nejlepší a doufat, že v kvalitách svých filmů jen tak neklesne. V jeho šikovných rukách by člověk totiž rázem klidně rád viděl i jím vysněné pokračování Mandragory....
9 284 bodů
8
S Adamem Sedlákem jsem se setkal poprvé až letos a to při sledování minisérie Semestr, což je geniální předzvěst budoucnosti, ale se studiem na VŠ to zase tolik společného nemá. Nicméně u tohohle kraťoučkého seriálu ukázal, že je schopen do českého filmového rybníčku přispět něčím neokoukaným, něčím moderním. Tentokrát to zkouší už plnohodnotně rozbalit do kinosálů zase s něčím novým, kde jasně potvrzuje, že v něm něco je a je schopen nejen přispět, ale i celou filmotvorbu v ČR posunout. Hlavní hrdina Alex, kurýr a dealer v jedné osobě, chce překopat život a splnit si sny proražením na rapové scéně, ale toho talentu zase tolik nemá, sice to od něj někdy zní docela dobře, ale jasně mu chybí, že úplně nemá co světu sdělit. Tudíž ve výsledku jsou jeho texty spíš k smíchu.. Ale všechno může změnit jeden "feat", stačí dostat do videoklipu velké jméno z branže Sergeie Barracudu, nicméně Alex je hodně naivní a nějak mu nedochází, že každý větší zpěvák chce za feat dobře zaplatit. A jelikož se Alex živí i dealováním, tak tohle se zdá jako nejrychlejší cesta k penězům. Všechno je jasný, ale nebyl by to život, aby se plán nekomplikoval. Kamarád Láďa, který drogám hojně holduje (zahraný geniálním Marsellem Bendigem, který si to několikrát krade úplně pro sebe), ví přesně, co dělat, prášek se musí naředit. A tak kluci poberou všechno, co v bytě najdou - mouku, sodu, ale i omítku a spousty léků. Je asi všem už jasný, že z toho bude prostě průšvih.. Jen najít toho chudáka, který vysolí ty velký prachy za čistotu jak ze Staromáku. Při cestě za vytouženým kšeftem je nám naplno ukázáno celé zakoutí všech párty a ta nejčernější stránka moderní mládeže. Tvůrci se nestydí ničeho a správně pochopili, že i připostraný český filmy postradají tu drsnou realitu, a tak o zvratky a kompletně nahý holky není žádná nouze. Je to hnusnej film, který má neuvěřitelný tempo a v závěru nakonec i docela ctnostné morální rozhřešení. Že to je celý natočený iPhonem nejen dodává na jakési přiroznosti, ale o to větší kouzlo to místy má. Na české poměry mimořádně svěží snímek, který sice převážně oslovuje mládež, jež z toho bude mít spíše prdel, ale jednou snad prozřou a jako my starší se nebudou stačit divit, jak odporná realita dnešní "zábavy" to bohužel je. /viděno v kině/ 80%
9 025 bodů
7
Na začátek je třeba říct, že neberu drogy, nepiju alkohol, neposlouchám rap a hlavně jsem už tenkrát nebyl (a kdo ví, jak bych na tom byl teď) odvařenej z prvního Dealera z šestadevadesátého. Proto byl celkem oříšek, abych do tohoto prostředí pronikl, pochopil jej, nebo se v něm aspoň částečně orientoval. S tímhle handicapem jsem aspoň pronikl za svou bublinu a zkoušel co nejvíc pochopit ty lidi, o kterých doteď nic nevím a pravděpodobně je stejně nikdy nepochopím. Pravda, mohl jsem na tohle filozofování vykašlat a jít čistě po příběhu, ale to by celé story dealera, co chce dělat hudbu, nesměl být vyloženě předvídatelně průměrný a postavy by mohly být aspoň trochu sympatičtí (třeba Alex v podání Mišíka, by si jako postava měla uvědomit, co vlastně chce). Zachraňuje to nejlepší casting za posledních pár let, vizuální nápady a autenticita díky točení celého filmu na mobil. Ke konci už je na mě těch detailů ksichtů ale asi trochu moc a vyhrocené finále už vyloženě volá po konci filmu. Sedlák je však bezesporu vizuální inovátor a je úplně někde jinde, než zbytek české produkce.
8 589 bodů
7
Dal bych 4/5, kdyby byla postava Alexe ještě větší mrdka a na konci neřekla lidem, že si koupili řízlý matro a můžou umřít. Namísto toho by jim ze stage zajebal Banger o tom, jak by je všechny pochcal, zatímco by nějací lidi padali k zemi kvůli tý sračce, co jim střelil. Místo toho se Alex přizná, oni ho vypískaj a pak na konci zajebe jinej Banger (Mišíkův song Prach), kterej je ale napíču. Do té doby to ale byla dost dobrá podívaná. Postavy bavily (tudíž mě i zajímaly), protože mluví (slang, slovní obraty i celé fráze) a jednaj jako lidi, co takhle opravdu žijou. Dovedu si představit, že starší lidi by občas vůbec nerozuměly tomu, o čem ty postavy vlastně mluví. Míra autenticity je tedy vysoká a nejde z toho cítit nějaké křečovité pozérství - paradoxně, protože všechny ty postavy pozéři jsou. Formálně je to ale skvělá podívaná. Vizuálně, kamerově i střihově to šlape. Výsledkem je poměrně energetická a působivá podívaná. Prostřihy na vaření pejska s kočičkou během toho, co dealeři řežou kokalero, fungovaly, ale prostřihy na Svartu mi už přišly trochu neoriginální a "na sílu". Chápu, že Svartův jump je fenomén a že tvůrci chtěli ve filmu vykreslit životní styl i trendy mladých lidí, ale každej mladej člověk viděl, jak se Svarta rozjebe, už nejmíň 100x a zrovna zde, kde je Svarta prostřihán do scény, v níž Bendig ozkouší čáru řízlýho matra, mi přišlo trošku nucený a nefungovalo to tak, jak by si tvůrci přáli.
slord
slord
3 832 bodů
8
Zručne a s dravosťou natočený film, ktorý z českej tvorby príjemne vybočuje, či už svojim originálnym pojatím alebo témou. Adam Sedlák odviedol skvelú prácu, svoju víziu previedol na plátno veľmi zdarilo, postavy sú výborne zahrané, duo Mišík a Bendig nemá chybu a ich dialógové výmeny som si užíval. Na kameru som si chvíľu zvykal, no po čase ma to vtiahlo a vlastne do konca ma to nepustilo. Aj keď smerovanie toho filmu som tak nejako odhadol, tak napriek tomu ma dokázal párkrát prekvapiť, vyznenie bolo možno trošku doslovnejšie, ale nevidím v tom nejaký veľký problém. Naspeedovaná podívaná, ktorá je vtipná, úderná a má mnoho nápadov, a ktorá je sviežim vetrom v českých vodách. 8/10
blackkocour
blackkocour
3 745 bodů
8
Tohle asi není pražská kavárnička MekŘehoře, a ansáblem skotských fetkách na piku, že? Tak jinak, nevím co si šňupal, v podstatě celý štáb, aby dokázal natočit, ještě k tomu jen na mobil, výpovědní hodnotu, a klinickou realitu celého českého repu degešů, vagabundů a hašlerek, protože pokud existuje všelijaký sport na světe, který mi je cizí, tak je tu ještě zvláštní sorta jako je právě český rap. Až na pár guilty pleasure umělců jako je gleb, nik tento, dollar prynce, Albánec 616, a určitě se najde desetiletý děcko, které mi je všechny zandá i podle abecedy, úplně bez problému. Šel bych i patro výš, nejlépe s plnou palbou, ale chybí tu klasické morální poselství, a kvůli přeslazenému endingu tu chybí něco jako čínsko-lidová cenzura, a závěrečná poučka, že Alex a brácha od toho chánovského Žigulika Bendiga, se na káry zfučeli kokešem a dětským sirupem na kašel do skapání, aby jen nechyběl poučný slogan na konci "brát drogy se nevyplácí, a šmelit už vůbec ne..", proto nedám pět hvězd. Ne, dělám si kozy, more. Šel bych i výš, ale tenhle svět mi navždy zůstane neprozkouman [naštěstí], a potkat třeba takového Sergeje Stokurova, někde venku zevlit u Kauflandu, tak moc dobrý pocit nemám, jestli mi rozumíte. Tranzpoting se snažil nezávadně moralizovat, že není fajn si píchat nemocniční močku, nebo šňupat čedar z načosek, a pro nikoho to skoro nedopadlo dobře, zatímco Banger je až moc sofistikovaná sonda do mladých lidí Generace Z, kde už se posty na Twitteru bere jako česká literatura, a vulgární mluva jako verše do básní. Pochválím musím i lunetika Adama Mišíka, velký bravo, protože si konečně zahrál “něco ze života”, protože pokud mu nevyjde dráha zpěváka, už moc možností hezounek nemá, a čestná zmínka Sedlákovi, a doufám že Banger nebude to první ani poslední, co naše národní akvaristika potřebuje, a přesně tyhle žánrovky v Česku chybí. A už se moc těším, jak bude Barracuda chálovat Mattonku při spotech na české lvy. Dám ti Pele, Pele, žádný Gucci, Gucci. Dám ti Pele, Pele, žádný Gucci, Gucci. Dám ti Pele, Pele, žádný Gucci, Gucci..
Hroty Algernona
Hroty Algernona
3 321 bodů
8
Silně autentické dílo, natočené handheldem na iphone, plné hlášek ze života, přirozených výkonů a silné vize. Tahle jednodenní naháněčka za snem udělat Banger se Sergeiem Barracudou, který všem ukáže a vše vyřeší si nakonec může vybrat těžkou daň. Silné témata, silná vize, silné provedení. Opět jen menší problém s tempem a jasnou předvidatelnosí lehce průhledného scénáře, jinak totální autentická jízda! Více ZDE!
Edward
Edward
2 481 bodů