Indiana Jones a dobyvatelé ztracené archy

88%

Komentáře a recenze 45

9 352 bodů
10
Steven Spielberg celý svůj život točil všelijaké filmy.. Střídal žánry a neměl obavu okusit i něco tematicky silnějšího viz. Schindlerův seznam, ale pokaždé nesilnější byl v případech, kdy ukazoval divákům takovou čistou filmovou zábavu, jako je právě Indiana Jones.. Nápad George Lucase, který přehodil svého dvorního herce ze Star Wars kamarádovi Spielbergovi.. Tenhle židovský režisér celý život filmy obdivoval a na začátku 80. let byl po dvou úspěšných kouscích na jednom ze svých kariérních vrcholů a měl možnost upsat se téměř čemukoli. Tohle bývá období v kariéře velkých režisérů, kdy si plní sny, kdy dostávají od producentů velké peníze na vlastní ideální projekty, které by komerčně neměly takovou šanci. A Steven Spielberg byl obrovský fanda britské série s agentem 007 Jamesem Bondem, kdy právě Conneryho základy značky patří k těm jeho vůbec nejoblíbenějším filmům. Spielberg měl požehnání od Rogera Moorea, který se měl stát budoucí tváří britského agenta, ale problémem byl producent série Albert Broccoli, který si Spielberga u série nepřál.. Oficiálně kvůli jeho velké dosavadní úspěšnosti, že už celou značku přerostl a tohle není práce pro něj. Sen byl každopádně na nějakou dobu pryč, minimálně dokud byl u značky Broccoli, takže dnes třeba Spielberg dostane požehnání si na závěr natočit toho vysněného Bonda, ale jak čas plyne tenhle cíl už se zdá téměř nereálný... Nicméně právě vliv Bonda a obtisky, jakými ho třeba chtěl Spielberg, můžeme nalézt právě v postavě Indiana Jonese.. Prototyp postavy archeologa, který ve dne učí na univerzitě a ve volném čase brouzdá v přírodě za hledáním toho o čem učí, tím chtěl Lucas zlepšit kamarádovi náladu a ukázat, že se to dá dělat jinak a především bez Bonda.. A díky za to, jelikož společně tak započali filmovou sérii, která navždy dělá Spielberga nesmrtelného (Lucas už to zvládl dříve) a z Indiana Jonese nejlepší dobrodružnou sérii všech dob, bez ohledu na to, kolik pokračování ještě v 21. století dostane.. Hlavní kouzlo Indiho čiší především z titulního hrdiny v podání dnes zcela signifikantního Harrisona Forda, kterého si ale Lucas nepřál, jelikož si od něj chtěl dát po Hvězdných válkách na chvíli pauzu a představa, že by dělal obě jeho sérii mu přišla poněkud svazující.. Takže nechybělo moc a tváří nejslavnějšího dobrodruha byl málem Tom Selleck, ale když pak i Lucas viděl Forda v kostýmu, byl si jistý, že takhle by měl jeho Indi vypadat.. Úvodní díl Dobyvatelů ztracené archy je jiný než zbytek série, na to že je první mám z něj takový nejosudovější dojem a především pokaždé, co je na scéně Ford je to jedna ikonická scéna za druhou.. Je otázka, do jaké míry je tahle postava nějakým odrazem Spielbergových názorů a znamením, jaké na něm nechal židovský původ, ale tohle propojování s nacisty je daleko více než jen nabubřelé posilování vlastního přesvědčení. Jelikož samotní nacisté v čele s Adolfem Hitlerem investovali nespočet financí a lidí do hledání podobných mýtických předmětů a zatímco Hitler vyhrožoval Evropě, jeho vybraní důstojníci pročesávali všelijaké pouště a kobky, aby našli všemožné mýtické předměty, o kterých si Vůdce usmyslel, že je prostě musí mít, a pokud třeba bude německá armáda vlastnit podobné bájné artefakty, jen to přidá na jejím nadlidském obraze.. Není tak divu, že objekt, do nějž Mojžíš dal kameny s desatero přikázáními musela skončit v jeho sbírce. Navíc jak ve filmu párkrát zazní "armáda, která nese před sebou archu je NEPORAZITELNÁ", takže představa, jak Hitler v roce 1936 napochoduje bez odporu třeba do Prahy (ehm Paříže), byla jistě vzrušující.. Naštěstí se do všeho dokáže přimotat Indiana Jones a celý plán zmaří.. Počkat? Není náhodou pravda, že tím Indiana Jones mohl ukončit celou válku.. Jelikož jak ve filmu vidíme, kdyby nacisté archu otevřeli, tak by stejně dopadli tak jak dopadli, anebo ji mohli otevřít až před Fuhrerem a to by teprve byl zvrat.. Proto jak se dozvíte v jedné populární teorii, Indiho účast v příběhu malinko rozporuplná a podle téhle teorie docela zbytečná (i když kluci z TBBT se snažili, co šlo, aby se přesvědčili o opaku). Jenže právě účast Indiana Jonese dělá z filmu takovou zábavu! Když třeba svým mrzoutským způsobem jedná s ostatními postavami, anebo odmítne jednoho hošíka při férovém souboji na meče.. A nic z toho by nefungovalo právě bez fantastického Harrisona Forda v hlavní roli a bez skladatelského génia, jehož titulní skladba je taktéž jednou z nejikoničtějších soundtracků v dějinách filmu. Indiana Jones je možná je obyčejný učitel a všední hrdina, kterým se při trošce snahy mohl stát kterýkoli divák, ale paralelně s tím je dokonalým obrazem té dětské (inu i dospělé) touhy po tajemnu po dobrodružství, kterou si v něm divák pokaždé najde.. Ultimátní klasika, která nepřestává nikdy bavit a za mě i naprostý vrchol celé série, i když třeba novější díly přidávaly na lepší akci, či propracovanějším příběhu, jsou to právě Dobyvatelé ztracené archy, které si mi vybaví při vzpomínce na nejslavnějšího archeologa všech dob.. Fantastický kousek, který ani po 40ti letech neztrácí nic a pořád vrchovatě baví a není šance, že by už kdykoli cokoli překonalo.. 100%
M3lios
M3lios
9 141 bodů
10
Klasika.
9 035 bodů
9
Jednoznačně nejlepší díl série. Funguje zde vše, příběh, akce, herci i hlášky. Hrdina není nesmrtelný Arnold, ale obyčejný smrtelník. Tak to má vypadat.
8 627 bodů
8
Indyho jsem viděl jako malej v televizi. Bavilo mě to, ale nikdy jsem si k němu nevytvořil silnější vazbu. Bylo to pěkné natočené, dobrodružné a vůbec, ale ona postava IJ mi nepřišla tak zajímavá či působivá, abych se k jejímu kouzlu rád vracel. Ford mi obecně nikdy nepřišel tak výraznej. Proto dávám rewatch celé trilogie až nyní, který zkalibruje mé názory. Jedničku jsem docenil. V mnohém totiž překonává současné filmy, které se nesou v podobném duchu (viz. šíleně odfláklý Red Notice), ačkoliv je to stále jednoduchý film, který mi nijak podmětný nepřišel. Na druhou stranu je funkční a já se po celou dobu bavil. Ta zábava ale plyne z takových nižších propriet, kterými jsou třeba akce, náckové, exotické prostření... Nyní doceňuji, že se film skutečně točil na místech, kde se příběh odehrává. Spousta současných dobrodružných filmů to exotické prostředí vyhotoví pomocí počítače. Pro mě osobně je to spíš 3,5/5, ale přikláním se výš. Je to poctivý film. Současně ale znám celou řadu jiných funkčních a jednoduchých filmů, které ve mě dokázali vzbudit intenzivnější pocity napětí. Ty hlavy se těm náckům ale na konci roztekly pěkně. Skvělé masky.
jirka26
6 288 bodů
9
Nejlepší Indy.
Pas
Pas
6 225 bodů
9
První díl volné trilogie , velký dobrodružný film a nebýt Poslední křížové výpravy, zůstal by také tím největším. Spielberg má vzacný talent skloubit napínavý příběh, mysticky mrazivou atmosféru, skvěle vykreslené postavy a vypravěčský odpich ve výbušný celek, který je – vtipný, strašidelný, napínavý a emotivní. Doktor Jones, muž dvou tváří, versus Hitlerova říše zla v prostředí tajemných a prastarých sil. Kultovní od první do poslední vteřiny, báječně natočené, sehrané, nazvučené, natrikované... Je to tak trochu pohádka, tak trochu horror a každým coulem dobrodružná jízda, která z dospělých mužů dělá malé kluky .
VitvarJane
VitvarJane
4 487 bodů
8.5
Nádherný indy, který nikdy nezklame...
Floridsky
4 376 bodů
10
Indy, film mého dětství, který mne nikdy nepřestane bavit. Pokud jste neviděli, rychle napravte, protože tento film je klasika.
10
Ikdyž jsem velký milovník původní trilogie Star Wars a jedna z mých nejoblíbenějších postav je Han Solo, tak pro mě osobně Ford navždi zůstane hlavně Indym. Nezapomenutelný film i hrdina a hlavně klasika jako řemen.
B3n
4 060 bodů
6