Divoká banda

77%

Komentáře a recenze 8

29 898 bodů
8
Divoká jízda.. pořádně divoká. Jeden z nejakčnějších westernů, ve kterém se museli kaskadéři pořádně zapotit. Spousta velkých přestřelek a výživné akční scény však střídá ležérní oslavné a hlušší pasáže. Takových westernů jsem moc neviděl a tak jsem se nad míru bavil.
22 285 bodů
6
Kdybych si chtěl hrát na objektivního, musel bych dát minimálně čtyři hvězdy. Mě to ale v první řadě nebavilo. Abych byl úplně upřímný, naprosto jsem nedokázal filmu věnovat pozornost. Nevím, jestli je to chyba Peckinpaha, nebo má (uznávám, že spíš má), ale v tomto případě minul mě obloukem. Například v Patu Garretovi mě naopak strefil přímo do srdce, tak nevím...
8
Asi bych si uměl představit svižnější tempo, ale jinak paráda. Peckinpah se s tím posvém klasicky nemazal, přestřelky mají fakt sílu (nejen ten závěrečný masakr), líbí se mi i tady ten všudypřítomný pocit, že doba desperádů už pomalu odeznívá (samopaly, auta a hlavním hrdinům důchod klepe na dveře).
8
Je to unikát - v době, kdy se již westernový žánr primárně odvíjel od baladického, charakterově vystavěného a "Kubrickovsky" precizního Tenkrát na západě a kdy jednotvárné příběhy stále ustupovaly do pozadí oblíbeným scénickým perličkám (souboje muže proti muži, přepadení banky), přišel filmový násilník Peckinpah s obrazově otevřenou ódou na chlapství ve znamení strhujících přestřelek, napínavě vystavěných akčních scén, výborných herců a hlavně onoho šokujícího, oproti klasickým Wayneovským happyendům zcela nekonvenčního závěrečného masakru, v němž jsme se dlouho před Černými barony a navíc v praxi dozvěděli, že kulomet má kadenci TA-TA-TA-TA-TA-TA-TA... V některých chvílích možná lehce zdlouhavé a emocionálně překvapivě odtažité, ale když i já, rozený odpůrce westernů jdoucí maximálně ve stopách Sergia Leoneho, jsem se skvěle bavil a nechal se drsným mužským elementem tolik strhnout, musí to svědčit o enormní a neoddiskutovatelné kvalitě.
8 615 bodů
9
Já mám tak strašně rád kvalitní revizionistický westerny. Wild Bunch šlape v akci i dialozích, čehož mnozí tvůrci nedosáhnou ani 50 let později. Každý, kdo považuje za trapnou scénu s kulometem v Leoneho Pro Hrst Dolarů, by se měl podívat na toto, aby si spravil chuť. Násilí je zde vyobrazováno poměrně explicitně a ačkoliv se film nevyžívá v "nechutných detailech" typu vyhřzelá střeva, vylomené končetiny, koněm rozdupaná lebka, tak drží krok se současností a prskanců krve i mrtvol je zde požehnaně. Co však více - Peckinpah ukazuje i reakci okolí na ono násilí, takže když se bandité prostřílí z banky ven, děcka, která toho všeho byla účastna, se seběhnou nad mrtvoly a hrající si na pistolníky naznačují střelbu, zatímco dospělí se hádaj, kdo jakou mrtvolu obere o boty a hodinky. Peckinpah odmítl idealizovanou naleštěnost klasického westernu a v souladu s revizí žánru přišel s pojetím, které působí podstatně drsněji, špinavěji, věrohodněji... Tenhle jeho divokej západ, kterej už vzhledem k zasazení (rok 1912) přestával být tak divokej, je stále dost divokej na to, aby diváka fascinoval svou jinakostí: Doba, která není schopna zajistit lidem dobré podmínky k životu (klid a blahobyt), vede jistá individua na dráhu zločinu. Ta je sice riskantní, ale může se vyplatit, pokud na ni má člověk žaludek. Z dnešního hlediska postavy jednají nemorálně, ale také se nezaštiťují bojem za lepší svět, jako mnozí ti, které známe z historie. Jejich jednání je podmíněno lidsky (prostě chtějí peníze), nikoliv ideologicky. Minimálně jedna postava však po penězích nešla - mladej chlap šel do akce, prakticky na sebevražednou misi, aby se mohl utrhnout ze řetězu, před svou smrtí se pobavit a vzít jich s sebou co možná nejvíc. To (i mnohé jiné výjevy) mě vedou k tomu, že v těchto dobách neměl lidský život mnoho hodnoty - A kde hodnotu nemá život, tam jí nese smrt. Mám za to, že lidé, kteří to spolu táhli na dráze zločinu, musí zaujímat dosti úzký mravní kodex k sobě navzájem, jinak by jejich způsob života nebyl vůbec možný, páč by se postříleli mezi sebou. I tihle k tomu mají občas blízko, ale mají dobrého vůdce, kterej dokáže udržet integritu skupiny, navzdory divokým povahám jejích členů - kupříkladu vyžaduje, aby se kořist dělila vždy rovným dílem bez ohledu na to, kdo nese jaké riziko. Výchozí pozice příběhu je taková: Pike je starej bandita, kterej se stále zvládne vyhoupnout na koně, kterej nikdy nebyl dopaden, ale nikdy nenakradl dost, aby tohoto života mohl zanechat. Logistika právního státu a technologie však čím dál tím méně umožňují tento typ života - okno se tedy zavírá a divoká banda v čele s Pikem chce zbývajícího prostoru využít. Vše ale nevyjde podle plánu. Prachy ukořistí, ale jeden člen zůstane vězněn a mučen mexickým generálem. Zbývající členové mohou odejít a konečně tak nalézt domov a klid, avšak jak už jsem psal - "kde lidé hodnotu nenachází ve svém životě, tam se jí rozhodnou najít ve vlastní smrti" - a postavy se tak stávají tragickými hrdiny, kteří touží po domově, ale nikdy ho nenaleznou. Je zřejmé, že Wild Bunch není pouze dravé, formálně vybroušené akční béčko, nýbrž je i intelektuálně hodnotné, protože vede k zamyšlení. Jedinou výtku mám k tomu, že film ideálně neprokreslil vztahovost mezi postavami divoké bandy vzhledem k jejich rozhodnutí závěru filmu. Nevykreslil onu pevnou čest mezi zloději navzdory tomu, že se členii jsou ve své divokosti občas schopni postřílet kvůli banalitám. Pak bych postavám více žral, že se pro svého kumpána rozhodnou vrátit. Do té doby film naznačuje, že by se někteří členové i postříleli, kdyby se jim to vyplatilo anebo že by jeden druhého nechali napospas smrti, kdyby záchranná akce nesla příliš velké riziko. Pro rozhodnutí těch čtyř členů tedy není dostatečný build up, přijde to trošku out of nowhere, ale lze si to intelektuálně obhájit a tak jako tak to funguje více než dobře. Mohlo to však fungovat ještě o něco lépe.
p.a.douch
p.a.douch
8 362 bodů
9.5
William Holden, Ernest Borgine, Ben Johnson, Warren Oates a Jaime Sánchez - ano, těm chlapum jsem věřil, že dokážou bejt nebezpečný. Perfektní westerm, žádný naleštěný kovbojové, ale skutečně "Divoká banda"! Nebylo radno si s nima zahrávat a zjistili to nakonec všichni. Rober Ryan si taky uhrál svoje a Emilio Fernández byl slušně zápornej. Závěrečná bitka - tak to je něco. Sam Peckinpah doopravdy dokázal stvořit geniální dílo. Lucien Ballard byl dobrej kameraman a tady zůročil všechny zkušenosti. Myslím že k tomuto filmu není moc co dodávat.
Matli
Matli
8 300 bodů
4
Další western, kde se vystřílí spousta nábojů a tváří se velmi profesionálně, ale ve světě Sedmi statečných, Tenkrát na západě a dolarové trilogie nemá pro mě šanci :-) 37%
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 011 bodů
7
Zajímavý western! Tak mě napadá, když vidím ty všelijaké americké romantické komedie, jestli v těch Američanech někde přece jenom nezůstalo něco z těch obyvatel slavného Divokého západu!!! :-) Nicméně mě tento western nezaujal až tak jako westerny jiné, třeba i méně slavné. Nejednou mi postavy splývaly dohromady, jeden špinavec vedle druhého, a jejich případné osudy mi zůstaly bohužel zcela ukradeny. I celý tento film prošel kolem mě tak nějak bez výraznějšího zážitku.