V 80. letech jej přirovnávali k Jacku Nicholsonovi, oženil se s Meg Ryan a skoro půl století náleží k nejvděčnějším představitelům hlavních rolí v dramatech podle skutečných událostí, v katastrofických sci-fi, hororech i komediích. Čerstvě sedmdesátiletý Dennis Quaid předčil staršího bratra a rovněž skvělého herce Randyho Quaida (Den nezávislosti), a byť nikdy nezískal žádné z nejprestižnějších ocenění a poslední dvě dekády ustoupil k televizním produkcím, pořád je možná největší hollywoodskou hvězdou, která se hvězdou vlastně nikdy nestala.
Články 79
Známý herec Jeff Goldblum se těší u diváků poměrně speciální popularitě. V 80. a 90. letech dával ve slavných filmech jako Moucha (The Fly) a Jurský park (Jurassic Park) na odiv své charisma, prostřednictvím Dne nezávislosti (Independence Day) se ovšem postupně začal transformovat do rolí nonšalantních či roztržitých hláškařů a troubů, což završila jeho úloha ve třetím Thorovi (Thor: Ragnarok) či spolupráce s Wesem Andersonem. V novém netflixovském seriálu Kaos však může velmi zajímavým způsobem skloubit obě tyto herecké polohy a navíc nám nabídnout netradiční pohled do světa antických bohů.
Britský držitel dvou Oscarů Anthony Hopkins ve svých 86 letech nadále ničí představy o poklidném důchodu a po sérii letošních projektů, z nichž vynikalo drama ze života Nicholase Wintona Jeden život (One Life), má v rozvrhu tucet dalších produkcí. Zahraje si císaře Vespasiána v historickém seriálu Those About to Die od Rolanda Emmericha (Den nezávislosti) a podle webu Deadline rovněž jako čtvrtý filmový herec zosobní šíleného doktora Moreaua v nové adaptaci prokleté literární klasiky H.G. Wellse Ostrov Dr. Moreau.
Když se někdo zmíní o sci-fi filmech, většina fanoušků má po ruce alespoň obecný kanonický přehled. Nejdůležitější je pravděpodobně Vesmírná odysea (2001: A Space Odyssey), nejslavnější Star Wars, nejfilosofičtější na západě Blade Runner a na východě Stalker. Ke sci-fi se minimálně jednou přikloní snad každá velká režisérská osobnost, neboť v nesnadné charakterizaci a ohraničení tohoto žánru spatřují možnosti pro nekonečně kreativní vyjadřování, ať už vizuální nebo příběhové. Ve většině případů sci-fi filmy vychází z jiných kulturních zdrojů včetně literatury a komiksu, v dnešní době často rozvíjí či remakují klasická díla a série. V tomto článku se ovšem zaměříme na osm finančně nejúspěšnějších sci-fi historie, jejichž námět pramení přímo z myslí filmařů a neopírá se o žádné přidružené médium nebo značku.
Jedná se o velké hollywoodské sci-fi, jaké opravdu nevzniká každý rok. Stvořitel od režiséra Garetha Edwardse (Godzilla, Rogue One: Star Wars Story) vypráví o blízké budoucnosti, kdy lidstvo pomocí odpalovací a špionážní satelitní technologie Nomád potírá zbytky robotické umělé inteligence v jihovýchodní Asii. Nabízí scénografii jako z Avatara či Spielbergových sci-fi, a přitom stál jen 80 milionů dolarů (Avatar 2 vyšel bezmála na půl miliardy). Měl být revolucí, jenže tuzemské publikum i kritická obec ho přijaly chladně. Málokdo se totiž pozastavil nad tím, že nejde ani o revoluci, ani o otrocké přepisování, ani o dílo aspirující na filosofické ceny. Stvořitel je působivé vyvrcholení žánrové etapy, které je v každé scéně tak zábavné, velikášské či dojemné, že by ho AI nikdy stvořit nedokázala.
Willard Carroll Smith II se narodil do skromných podmínek, ale krok za krokem si vybudoval pozici jedné z největších a nejlukrativnějších hvězd filmového průmyslu. Sebevědomý muž si zprvu zakládal na tom, že nikdy nezapomíná, odkud vzešel. Přesto se dopracoval ke kritice za to, že vlastní děti vychovává v bezbřehém luxusu a splní jim každý jejich rozmar. Poslední dobou lidem utkvěla v paměti hlavně jeho facka, kterou v živém přenosu uštědřil moderátorovi Oscarů Chrisi Rockovi, když zavtipkoval o jeho manželce Jadě Pinkett Smith. Na okamžik jsme zapomněli na to, že Smith chvíli nato dostal svého prvního Oscara. Slavný Afroameričan včera oslavil pětapadesáté narozeniny.
Máloco je tak fotogenické jako pořádná exploze. Ví to Michael Bay, Robert Rodriguez a nakonec i sofistikovaný autor Christopher Nolan. Jeho Oppenheimer je jednomu nechvalnému výbuchu zcela odevzdaný. Historie filmových explozí je bohatá na velikost, metodu i kontext ohnivých bouří. Pojďme si některé z nich připomenout.
Roland Emmerich, jenž rád ničí zemské památky v katastrofických sci-fi jako Den nezávislosti, 2012 nebo Moonfall, tentokrát směřuje do vzdáleného vesmíru. Sedmašedesátiletý německý režisér spojil síly s vývojáři hry World of Warcraft a vytváří novou multimediální sérii Space Nation, která obsáhne online hry, televizní sérii i krátkometrážní animáky.
Před pětadvaceti lety vznikly hned dva hollywoodské filmy, v nichž se lidská posádka snažila vychýlit asteroid z jeho kolizního kurzu. Země jen o chlup přežila v populárních a také u nás často reprízovaných hitech Armageddon a Drtivý dopad, které zpracovávají poněkud odlišné scénáře totožné hypotetické události. Magazín Yahoo Entertainment se u příležitosti výročí zeptal odborníků, jak moc se filmaři a filmařky drželi reality a vědeckých podkladů. A jak možná očekáváte, není to žádná sláva.
Pro spoustu herců a hereček je představa, že by jimi natočený film mohl vést k pokračování, případně rovnou k letité franšíze, v podstatě splněným snem. Jde o jisté peníze, budou pravidelně vidět a kdo by nechtěl mít ve filmografii další hit?