78%
Dva papežové

Za zdmi Vatikánu hledají konzervativní papež Benedikt a jeho nástupce František společné řešení, kterak vyšlapat novou cestu pro katolickou víru.

Recenze: Dva papežové

Kinobox.cz
85%

Mimoto je příběh ukázkovým příkladem různých porozumění, jež jsou mnohdy jádry tragického neporozumění, jak při teologických rozmíškách, tak v jakýchkoliv jiných oblastech života. Stejně jako pro uvozující vypravování platí i pro celek, že hranice církve dalece přesahuje a funguje všeplatně. Dva papežové tedy pomyslně „boří zdi a staví mosty.“

47 083 bodů
8
Dva papežové splňují vše co od nich divák čeká. Jedná se o kvalitní konverzačku ve které zazní spousta zajímavých dialogů nad kterýma musí divák přemýšlet i po shlédnutí. Duo papežů výborné, ale já chci vyzvednout práci maskéru, protože Jonathan Pryce vypadal naprosto přesně jako papež František.
29 308 bodů
8.5
Skvělý film. Dostat se pod kůži dvou novodobým papežům, to je "maistrštik". Nevím, jak důvěryhodný film je, ale působí velmi důvěryhodně... Jonathan Pryce, jakožto papež František svým bezprostředním a civilním výkonem dokonce předšil Anthonyho Hopkinse ( papeže Benedikta XVI. ) a to je druhý "maistrštik". Film je velmi sugestivní, výpravný a působí přirozeně, až jsem měl jakožto zapřísáhlý ateista chuť přidat se k církvi a dělat něco "ušlechtilého", což považuji za třetí a největší "majstštik" .. pár minut po shlédnutí mě myšlenka přešla :D Přesto ve mě film zanechal opravdu hluboký dojem... krásné zpracování - 85%.
22 268 bodů
6
Nejsem úplně nadšený tím propadnutím kultu "cool papeže" Františka. Františkovo papežství je založeno na charitě, starosti o neprivilegované, přírodu a důraz na osobní skromnost, což je jistě chvályhodné (a nějak se mi zdá, že by to mělo být v církvi automatické), nicméně to je zaměňováno rovnou za politickou progresivitu - přitom jeho aktivita v důsledku spíš oddaluje nutnost církve se změnit, není začátkem těchto změn. Naivní progresivní katolíci si do jeho slov projektují přísliby do budoucna, které on přitom popírá a označuje za vytrhávání z kontextu. Je vlastně trochu legrační, jak vehementně je tlačen do pozice bojovníka za novou církev, kterou přitom nechce zastávat. Ale to moc odbíhám od filmu - který je produktem tohohle klišé, ale to neznamená, že ho musím automaticky shodit ze stolu. Jen je třeba říct, že je vhodnější vnímat ho odděleně od reality a zkraje přijmout, že nijak nereprezentuje žádný existující předobraz. A na tenhle posun mají filmaři jistě právo. Dva papežové jsou v této podobě zajímaví a místy strhující. I když bych ocenil větší vyrovnanost. Benedikt dopadl přesně opačně oproti Františkovi. Ratzinger je už půl století vnímaný jako přední konzervativní intelektuál v církvi a je tu zde tak i představován, jistě tedy nesmírně informačně vybavený člověk (který mimochodem stál jako jeden z prvních za odkrýváním sexuálních skandálů - což film podává přesně opačně). Sir Anthony ale neustále lape po dechu a neví, jak na úžasná hluboká Františkova prohlášení reagovat. Je to takový starý dědek, který dělá věci postaru a nepřemýšlí o nich. Jediná jeho možnost vykoupení je poznat svou omezenost. Ve filmu, který chce představit názorový střet formou vybroušených dialogů, považuju za problém, když jedna ze stran (i strana, se kterou z větší části nesouhlasím) je viditelně uměle oslabena. Dva papeže je tak třeba vnímat v jejich efektivitě - v tom, jak dobře jsou Hopkinsova unavená agresivita a Františkova dobrota záběrovaná, jak umí strhnout dramatickým okamžikem. Je to o tragice Ratzingerovy zbytečnosti a očistnosti Františkova dobra - ostatní je jen omáčka. Nejde to vnímat jako diskuzi, jako střet argumentů. Jak vyplývá z mého hodnocení, pořád mi to stačilo, ale vlastně ten film k mojí spokojenosti dost prokličkoval a doceňuju ho i navzdory tomu, že proti tolika jeho kvalitám, které se tu zmiňují, bych protestoval. Zážitek tu pramení ze vzrušení a z emocionálního konfliktu dvou notorických stereotypů, ne z hlubokých myšlenek a hodnot. Pořád mi to stačí, jen teda doufám, že lidi po zhlédnutí nemyslí, že to je film o člověku, který je nyní papežem, a jeho názorech. Po zamyšlení se nakonec spokojím se třemi hvězdami - hlavně pro zdržující a nefunkční flashbacky, které jsem k ničemu nepotřeboval, i tak ale pořád převažují pozitivní dojmy ze zábavného slovního fotbalu. 70 %

Dodatečné informace

Původní název:
The Two Popes (více)