Cid

72%

Komentáře a recenze 4

29 978 bodů
7
Ukázkový velkofilm, takové se natáčely hlavně v padesátých a začátkem šedesátých let. Tvůrci chtěli dát divákovi dokonalé dobové zpracování, obrovskou armádu, dobové interiéry, ale také velkou porci minut a to je za mě ten problém. Cid trpí tím stejným, co většina podobných filmů a to velkou porcí slabých pasáží a natažených záběrů na "nic". Jinak je to dílko, u kterého se zastavuje dech a spíše než příběh samotný, jsem sledoval okolí, kostýmy, ohromné množství nastrojených lidí... pěkné.
28 442 bodů
9
Dva roky po vzniku již zvukového filmu „Ben-Hur“ (1959) se Charlton Heston ujal role další historické postavy, tentokrát známé jako El Cid Campeador neboli El Cid, španělský vojevůdce a národní hrdina, pod jménem Rodrigo Diaz de Vivar. A jak už to ve své době bývalo, i tento další filmový epos je natočen v tradičním stylu historických velkofilmů s velkolepými scénami, vcelku dramatickým příběhem a hvězdným obsazením. Diváckou výtkou však není ani tak délka stopáže, jako spíše relativní nedostatek intrik v ději, jak už to u podobných filmů bývá. Přesto je zde lidská touha po moci poměrně dobře podrobena zkoumání a vyzdviženo agresivně manipulativní náboženství. Z technického hlediska je zajímavé, jak tvůrci zohlednili stísněné interiéry pro vizuální rozšíření opulence a honosné stavby. To se týká i válečných scén, v nichž jsou krveprolití a celková brutalita války zastoupeny rychlými střihy a brilantními zvukovými efekty. Dnes už to tak ani nevypadá, ale na počátku šedesátých let šlo z diváckého hlediska ještě o realistické bitvy. Filmová hudba Miklóse Rózsy už dotáhla k dokonalosti, zejména co se týče celkové atmosféry, ten zbytek. Technicky je tedy film zvládnutý na jedničku, o čemž svědčí i jeho nominace na sedm cen Oscarů, z nichž nakonec dva vyšly. Ať tak či onak, tento historický epos je zkrátka i více než šedesát let po svém vzniku i nadále působivým filmovým zážitkem.
muzz
muzz
18 035 bodů
7.5
Krásný velkofilm, špičkové herecké výkony, scéna, všechno opravdovější než je dnes možné. Film, který by měl vidět každý (třeba i pan režisér Troška, aby viděl, jak se to dělá). Navíc film je historicky téměř věrný. Kdyby bylo víc takových jako El Cid, problémy by bydleli někde dál na jihu.
cerfik
cerfik
7 890 bodů
9
El Cid je jedním z mistrovský děl amerického velkofilmu počátku 60-tých let jako je Ben Hur, Spartakus nebo Kleopatra a je to i vzpomínka na klasický film, obrovkou výpravu s davem komparsistů a jak je vidět počítačové efekty tuto atmosféru již nevybudují. Navíc je to krásný příběh legendy, přímo pohádkový s výborným hereckým obsazením. Zasloužených 90%.