Byl jsem při tom

79%

Komentáře a recenze 11

Dle počtu bodů
Pete69
Pete69
29 898 bodů
8
Parádní film.. takový předchůdce Forresta Gumpa. člověk, který neví nic o světě náhodou málem ovlivní dění v U.S.A. Skvělý Peter Sellers, který v naprosto jiné poloze, než u Růžového pantera přesto zazářil. Zdatně mu sekundovali všichni jeho blízcí. Velmi lidský snímek i když přitažený za vlasy. Abych jen nechválil, závěr mohl být lepší.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 285 bodů
10
Mírně pomalé tempo, ale jinak bez chyby. Další příběh o hlupáčkovi, co se omylem zapletl do mocenské hry. Výborný Sellers, vtipná a zároveň zajímavá pointa a hlavně atmosféra. Velmi zdařilý film 4 a 1/2 hvězdy.
hanys_
hanys_
18 771 bodů
8
Výtečný Sellers, který sype z rukávů jednu zahradnickou hlášku za druhou a díky (ne)pochopení jejich pravého významu je považován za geniálního politika a ekonoma. Trošku moje nadšení zazdívá ta stopáž, ale možná to bylo jen únavou a v budoucnu už to na 5 hvězd vystoupá. 8/10
Sheldon
Sheldon
16 059 bodů
10
Film má mimořádně krásnou podzimní kameru jednoho z nejlepších současných světových kameramanů Caleba Deschanela (Abraham Lincoln: Lovec upírů, Umučení Krista). Nejvíc se ale samozřejmě v souvislosti s filmem zmiňují herecké výkony. Hlavní roli Chance Zahradníka ztvárnil Peter Sellers a jak jsem uvodil na začátku, byla to jeho vysněná role. Sellers byl mezinárodně uznávaný komik zejména díky inspektoru Clouseauovi, který mu sice vydělal jmění, ale on ho nenáviděl. Když se k tomu přidala těžká závislost na drogách a alkoholu a zejména vleklé psychické potíže, kdy měl pocit, že nemůže existovat bez scénáře a připadal si jako prázdná nádoba, byl pro něj Chance osobním vysvobozením. Zkrátka se ve svou oblíbenou postavu proměnil i v soukromém životě a jeho okolí z toho šílelo. Film byl uveden v kinech a získal celkem příznivé kritiky a Peter Sellers byl považován za favorita oskarového klání. Když zlatou sošku nezískal, jen velmi těžko skrýval své rozčarování. Jeho soustředěný, chameleonský, minimalistický a přitom brilantní herecký výkon zkrátka u akademiků neuspěl. Zřejmě ho měli pořád zafixovaného jako komika nebo jim vadil jeho bouřlivácký soukromý život. Peter Sellers natočil ještě jednu komedii a pak zemřel na masivní infarkt. Snímek Byl jsem při tom se tak stal jeho labutí písní, kterou jeho fanoušci dodnes přijímají, ale stále zůstává nemalá skupina, která Sellerse dodnes neuznává.
lamps
lamps
15 156 bodů
9
Tradičně precizní Ashby. Kdo vidí v památných 70. letech i rozvoj politické satiry a velmi kousavých narážek na mocenskou společenskou smetánku, neměl by si tenhle nenápadný film o přímém předchůdci Forresta Gumpa nechat ujít. Nejenže totiž nabízí další hereckou exhibici velikána Petera Sellerse, ale především je z pohledu svých myšlenek minimálně stejně nadčasový, jako stejně starý Vetřelec z perspektivy vizuální. Za prvé tu máme jasný odkaz na drtivý a falešný vliv televize, která si již od nepaměti vše upravuje dle vlastních potřeb - když Chance vyleze na stará kolena poprvé ze svého domu vybavený pouze každodenním sledováním "bedny", připadá si ostatně jako v mimozemském světě plném zvláštních, rychle mluvících stvoření (a určitě není náhoda, že mu k tomu hraje upravená verze Also Sprach Zarathustra, která představuje hymnu pro neznámý a ohromný vesmír). No a potom je tu ona drtivá nálož na hlavy politických a mediálních papalášů, kteří berou smrtelně vážně zasněná slova mentálně zaostalého a emocionálně chladného zahradníka, který dostane možnost promluvit jen čirou náhodou. A já jsem to Ashbymu všechno sežral i s navijákem, neboť on opět dokázal zabalit celý příběh do tak neotřelé, zábavné a neskutečně ironické formy, že jsem si celou dobu připadal jako v krásné, pohodové a cizím vlivem nepošpiněné pohádce. Něco takového již dnes nikdo nenatočí...
avenis
avenis
8 151 bodů
7
Ani po 44 letech neztratil tento film na své aktuálnosti. Stále platí, že lidé slyší to, co chtějí slyšet a málokdo umí doopravdy naslouchat s porozuměním. Sice je to poměrně zdlouhavé a plné očekávání nějaké větší akce (která nepřichází), ale když film skončí, v tom doznívání se v mysli objevují takové detaily, jako kontrast interiéru se zahradou, kterou obklopuje vysoká zeď a okolím, které se objeví, když Chance vyjde ven. Další kontrast - jeho staroanglický vzhled a Amerika let osmdesátých. Pak ta hrobka ve stylu Svobodných zednářů, která může znamenat souvislost s čímkoliv...
Poněkud strašidelně může působit skutečnost, že Sellersova postava je ve filmu dvakrát konfrontována se smrtí a on sám do roka zemřel také.
Ale ten fascinující The Biltmore Mansion, to je pastva pro oči.
Arthur Logoff
Arthur Logoff
7 771 bodů
8
Poslední film Petera Sellerse - a zároveň ten nejlepší. Idiota lze ideálně použít v politice a zároveň lze jeho dobrotu, naivitu a bezelstnost prezentovat jako spasitele. Sellers celou dobu vypadá i jedná jako gentleman, Shirley MacLaine je zde ještě velmi krásná. Film pobaví.
Petrson
Petrson
4 166 bodů
10
Vynikající nápad, scénář, vynikající Peter Sellers, film, který mě dostal před mnoha lety...i v němčině :).
lukas
lukas
1 523 bodů
8.5
Film natočený podle novely Jerzyho Kosinskiho. Téma, kdy se hvězdou stane téměř kdokoli díky těm "správným" kontaktům a televizi, je poplatné i nynější době. Peter Seller je opět skvělý. Velmi zdařilá adaptace knihy. Tak jsem zvědav, jak si Václav Marhoul poradí s Nabarveným ptáčetem, taktéž dílem J. Kosinskiho.
martin2560
martin2560
633 bodů
9
Moc pěkný film.Clovek který za celý život poznal jen televizi a zahradu se souhrou okolností dostane do světa vysoké politiky a byznysu.Kazdy si jeho názory vykládá jinak a ve směs optimisticky.Je to smutný snímek zároveň plný naděje že ještě existují dobrosrdeční a čistí lidé... Nejlepší je postelová scéna zahradníka Jonese a Evy .Jones se u televize učí Jógu a mezitím se zdá že Eva dosáhne svého...aniž by se sami sebe dotýkali.Je to komické 😀. Herecký výkon Petera Sellerse byl famózní.Naprosto dokonale zahrál naivního člověka nepoznamenaného dobou.