75%

Komentáře a recenze 29

CrazyMarty
CrazyMarty
3 255 bodů
8
Český režisér a scénárista David Ondříček, jenž je zaslouženým držitelem 7 cen Českého lva, z toho 3 jsou právě za tento životopisný sportovní celovečerák, si pro nás připravil jeden z nejlepších českých filmů roku 2021. Děj pokrývá 40. - 60. léta o našem olympijském běžci Emilu Zátopkovi, který by nejraději, jako režisér samotný, stále jen vyhrával. Sledujeme cestu Zátopka (Václav Neužil ml.) od začátků jeho běžecké kariéry až do nejvyššího bodu jeho sportovní kariéry. Snímek je vyprávěn velice poutavě a to sice převážně retrospektivně, kdy vidíme jak začátek už téměř plešatého závodníka, jak se snaží předat své letité zkušenosti jeho příteli, mladému a nadějnému Australanovi Ronu Clarkovi. Vedle Václava Neužila také zazáří v roli jeho životní lásky Dany Zátopkové charismatická Martha Issová. Oba spolu mají během celého filmu skvělou chemii a sledovat jejich překonávání rekordů mnohdy na úkor manželského štěstí bylo mnohdy až dech beroucí. To vše jen podtrhuje skvělá kamera a skutečně povedená hudba a její střih. Jak říká sama hlavní postava, tak v životě nejsou jen výhry, ale také prohry, které ale naopak člověka dělají silnějším. A skutečně tu je mnoho momentů, kdy člověk v životě prohrává a to nejen na trati. Jen je trochu škoda, že jsou určité pasáže příběhu docela rychle přesunuty a netrvají trochu déle. Ať už scény ohledně příprav nebo cestování. Sice chápu, že by to asi film brzdilo, ale připadá mi, že se hlavní postava dostala téměř na vrchol šampionů hned po 15 minutách. Film si zaslouží 8/10.
marie-kolarova
marie-kolarova
2 829 bodů
8
Uvěřitelná sonda do duše krásného cvoka, který se zamiloval do běhu. Trochu český Forrest Gump. Mimoň, od kterého nemůžete očekávat zásadové hrdinství, ani podrazy. Pro milovaný běh slevuje hodně, na druhou stranu se dokáže vehementně postavit za parťáka. Nechápe touhu po dětech, protože během si vystačíme. Chemie mezi Neužilem a Issovou funguje bezvadně včetně solidně vyobrazených okamžiků, kdy to zase taková idylka nebyla. Po necelé první hodince, která uběhla rychle, se trochu flákal střih, ale pak už to zase ubíhalo příjemně. Helsinky jsou natočeny skvěle, až mrazivý zážitek onoho pohybu na hraně a skryté hrozby, co by se stalo, kdyby nevyhrál. Film necílí na představení Zátopka jako hrdiny, na druhé straně mu fandí a taktně zakrývá tu údernickou část jeho života.
65David21
65David21
1 846 bodů
8
Jeden z těch lepších českých filmů poslední doby. Snímek natočen o jednom našem nejlepším sportovci vůbec. Hlavní zápletkou tu jsou především politické poměry a právě politické názory samotného Zátopka. Neužil ukazuje, že je jedním z nejlepších našich herců aktuálně.
jirikzaboj
jirikzaboj
1 628 bodů
6
Zátopek je určitě highlight a jakýsi bod naši kinematografie, na který určitě budeme vzpomínat dobře, protože nejen že krásně vypadá, má skvělé zahrané postavy, ale zároveň se snaží přijít s nápaditostí vyprávění příběhu tak, aby to bylo celé příjemné a zapamatovatelné. Nápady tam jsou, ALE … je to celé tak nějak nedotažené. Ty polohy , různé situace a životní kapitoly. Vše je jen nějak načrtnuté , podané na talíři a vy se musíte smířit s tím, že dezertem to dnes nezakončíte a to je největší problém toho filmu. Samozřejmě se to neobejde ani bez tehdejší politiky a tohle rozhodnutí chápu, protože se Emila do jisté míry dotýkalo. Ale ta filmovost a přísná zkroucenost jde na těchto pasážích znát a tak působí chabě, jako ve většině filmech po svých jmenovatelech za socialismu. Na závěr bych ještě zmínil střih, který působil chaoticky, zrychleně a na můj vkus se až moc skákalo. Abych nebyl jen negativní, tak ta dobová atmosféra, masky, oblečení a olympiáda se fakt vydařila:)
Marchikt
Marchikt
1 585 bodů
8
Český film světového ražení o české sportovní legendě světového formátu. Zátopek je kvalitní podívaná, které se nedá mnoho vytýkat. Ondříček, režisér a scénárista filmu, přirozeně a nevyumělkovaně vypráví příběh slavného sportovce. Nejvíce to však stojí na Neužilově herectví, který do toho dal maximum. 8/10
Azrael93
Azrael93
1 476 bodů
8
Skvělý životopisný snímek o jednom z největších sportovců všech dob. Precizně zrežírovaný, scénáristicky přesný, ale obzvlášť herecky dokonalý. Žádný herec mě nezklamal, všichni téměř bezchybně odvádějí svou práci, ale všechny je také o několik úrovní převyšuje naprosto famózní Václav Neužil, který ne že Zátopka hrál, on se jím skutečně stal. Fenomenální výkon. Nebýt poněkud rozvleklejší osobní linky s Ronem Clarkem (která rozhodně nebyla zlá, jen se jí za mě věnovalo trochu moc času na úkor podstatnějších věcí), asi by to bylo na plné hodnocení. Takto "jen" nějakých 85%.
Enon
Enon
1 096 bodů
8
Na české poměry se jedná o dost zajímavý kousek, který vás dost dobře provede kariérou jednoho z našich nejúspěšnějších běžců. Je to celé zpracované překvapivě dobře, není to líné a tupé. Neužil odvedl dobrou práci v této roli, to rozhodně a tento výkon velmi vyčnívá nad jeho ostatními. Místy mi vadil střihy a kamera, které mě v určitých momentech vytrhávali ze zážitku. Chtěl bych ovšem vypíchnout moment, kdy se běží v dešti, ta scéna je naprosto brilantně natočená, to se musí nechat. Asi k tomu nemám moc, co říct. Dost povedený český film. 80%
Marcos22
Marcos22
994 bodů
10
Nejlepší český a jeden z nejlepších celosvětových sportovních filmů, vyprávějící o největší české běžecké legendě, Emilu Zátopkovi, a částečně i jeho ženě Daně. Atmosféricky, inspirativně a velmi citlivě natočený snímek s oscarovými ambicemi, z něhož čiší velká úcta a pokora ke zpracovávané látce a lidem, o nichž příběh vypráví. Film Zátopek svou soutěživostí a celkovým vjemem velmi připomíná Howardovi Rivaly, kdy Emil Zátopek je paralelou Nikiho Laudy a Alain Mimoun odlehčenou verzí Jamese Hunta. Příběh se věnuje výhradně nejúspěšnějšímu období legendárního sportovce, které graduje OH 1952 v Helsinkách a pro své tempo a dynamiku využívá prostřihy na období z roku 1966, kdy světově uznávaný australský desítkář, Ron Clarke, zavítal na návštěvu za Zátopkem při jeho evropském turné. Krásný životopisný dramatický film s nádhernou dobovou atmosférou. 5 z 5. 👌 (KVIFF 22.8.2021)
filmovy.guru
filmovy.guru
903 bodů
8
Biografické filmy Čechům prostě jdou! Právě Zátopek nebo třeba Šarlatán jsou tomu zářnými příklady. Bližší pohled do Zátopkova osobního života i na jeho těžce vydřený úspěch nepůsobí vůbec jednoduše a člověk si uvědomí, že v tomhle světě nic není zadarmo a nemělo by se brát za samozřejmost. Václav Neužil byl skvěle obsazen do hlavní role a úctihodně poctil Zátopkovu památku+jeho angličtina byla geniální :Dd. Ron byl fakt zábavná postava a retrospektivní vyprávění Zátopkovi sedlo, ale kdyby byl film o kapánek kratší, hned bych si ho užil víc. Nevím jak vy, ale scény s během nebo z tréninku za mě byly náramně zpracovaný. Celkově vskutku povedený kousek.
malkel
malkel
452 bodů
7
Velmi dobře zkonstruovaný film, ale hlavně - skvělý lidský příběh. Nejedná se totiž jen o přehnanou ódu Emilu Zátopkovi, ale o skutečnou poctu, které nevadí se na tehdejšího národního hrdinu podívat z různých úhlů a to nejen z toho nejvíce očividného. Občas se sice ukáže lehký náznak patosu, ale tento pocit je po chvíli shozen nějakým uzemněným realistickým momentem a zde vyniká skutečná síla filmu. Našel totiž mezi dvěmi propastmi velmi těžce nalezitelný balanc. A my mů/óžeme být jen rádi, že u nás vznikají kvalitní filmy i pro širší divácké publikum. Zátopkovi to totiž fakt šlape. Ty vole, za tu poslední větu bych si lisknul. ****