Profilový obrázek

jirikzaboj

Jiří Záboj
1 628

Jsem filmový nadšenec. Svou vášeň jsem přetavil ve psaní recenzí a doporučování skvostů pro lidi, kteří hledají nové nápady na filmy a případně se o nich něco i rádi dozví. Moc rád se samozřejmě vracím k filmovým klasikám, ale taky se snažím jít s proudem a objevovat všechny novinky.

https://filmotopie.cz
Uživatel nevyplnil svou lokalitu.



    Blízká setkání třetího druhu
    Blízká setkání třetího druhu (1977)
    9
    Zděšení, fascinace, frustrace, posedlost, obdivuhodnost, osamocení, navázaní kontaktu a mír. Tyhle všechny pocity se mi jeví při představě kontaktu s mimozemskou rasou a tyhle pocity dokážu procítit nejlépe skrze tenhle skvost, který má z vizuálního hlediska dodnes tisíc kroků napřed před jakýmkoliv sci-fi. Je neuvěřitelné, co Spielberg dokázal vytvořit s omezením technologií doby ve finální půlhodině, ve které se ani nemusí mluvit a mistrovské kamerové záběry to společně s jedním z nejlepších soundtracků všech dob vysloví za vás.
    Sugarlandský expres
    Sugarlandský expres (1974)
    6
    Silné 3 hvězdy. Uvědomuji si, jak povrchní látku dokázal roztahat Spielberg do komediálního road-trip movie, který ale sahá hlouběji, než se na první pohled zdá. Ten osobitý trademark věčného dítěte jde cítit už tady a nejlépe zrovna přes Goldie a její cíl, za kterým si jde přes všechny absurdity. V pozadí militární, politická, silná Amerika, která stojí na tradicích a samotná by se na ten Sugerland mohla přejmenovat. Jen mi to nedosedlo asi úplně a nedokážu popsat, co to přesně bylo. Kamera je perfektní, všeříkající. Stylizace trochu do westernu je také chytlavá. Možná jen ta stopáž? Hlušší místa jsem vnímal především, když se stálo na místě. Ale i tak jde o povedený start Spielberga, který si vypůjčil svůj osobitý koncept už z předchozího Duelu.
    Goyovy přízraky
    Goyovy přízraky (2006)
    6
    Nejvíc mi na Goyovi vadí jeho vykalkulovaná a umělá vypočítavost. Má to své produkční values a storytelling je odvedený opět mistrovsky, tedy Formanovsky. Scénář ale v půli hrozně moc drhne a ten přechod o 15 let je až obtížně neuvěřitelný a jeho atmosféra kolísá z temnoty do absurdna. Pomocníkem není ani výprava, která působí jako navoněná bída. Kdyby to byla jen bída, tak by to bylo o dost lepší. Takhle se tam leští šaty, tvářičky a make-upy i u vězňů inkvizice a to ubírá na autentičnosti ještě více. Polemizování nad úmysly autora můžou být nekonečné, protože film nabízí několik filosofií. Od nechutné aristokratické vlády, přes geniální a klidnou mysl Francisca, či velký zákulisní pohled na počátek Francouzské revoluce. Konečný problém je ten, že dostanete jen od každého trochu a z filmu se stane průměrný historický film s citem pro vyprávění, které ani tu trochu smysluplnosti nezachrání.
    Čelisti IV : Pomsta
    Čelisti IV : Pomsta (1987)
    3
    Pomineme-li, že se jedná o absolutně nelogický příběh aneb msticího žraloka a přímo to przní odkaz původního filmu, tak to je o jeden level méně hloupé, jako díl třetí. Má to alespoň trochu zajímavé herce. Nic víc, nic míň.
    Bastardi: Reparát
    Bastardi: Reparát (2023)
    1
    Nic tak hrozného jsem dlouho neviděl. Nejde jen o nudu, ale o absolutní dno něčeho, co nemá obdoby. Slyšel jsem s Magnuskem nějaké podcasty a o to víc šokující je pro mě fakt, že celá tetralogie Bastardů je jeho práce a jakási osobní alma mater, která ho proslavila a on z ní hodlá po 10 letech těžit nadále. Myslel jsem si, že už to nikoho zajímat nebude. Po zhlédnutí tržeb v kině jsem zůstal v šoku, protože tahle vymývačka má skoro jednou tolik, než takový Babylon od Chazella. Lidi, proberte se. A začněte zase podporovat kvalitní filmaře. Pan Magnusek se mi jeví jako sympatický pán, ale s poněkud pokřiveným, či nulovým morálním kompasem, který toxicky přenáší do českého umění a tam to prostě nepatří. Nedivím se, že to Cinestar nechtěl hrát.

    Oblíbená díla

    Oblíbení tvůrci