62%

Komentáře a recenze 57

TheSompeque
TheSompeque
1 554 bodů
4
Tak jsem se konečně dostal k Žižkovi. Na film jsem šel s očekáváním, že dostanu americkou patetickou slátaninu, kde se budou LARP bojovníci mlátit meči a občas zahlédnu nějakou tuzemskou lokalitu. No a musím říct, že se moje očekávání splnilo. Film se odehrává v roce 1402, tedy v době, kdy o Žižkovi víme max to, že byl žoldnéřem, takže měl režisér poměrně volnou ruku s tím, jak postavu husitského vojevůdce využije. Zápletka se točí kolem nějaké Kateřiny. (Snažil jsem se najít reálnou předlohu, prý šlo o příbuznou francouzského krále, což byl v té době Karel VI., ale žádnou Kateřinu, co by na to seděla, jsem nenašel. Tak hlavně, že měl Jákl odborníky na historii :) ) Kateřina je snoubenka Jindřicha z Rožmberka (historický spoiler: ne, nebyla) a Žižka je osloven, aby ji unesl, protože Rožmberk vydírá krále Václava IV., protože mu ten opilý bambula, co se koupe s lazebnicemi, dluží peníze. (Jo, je to krapet složitější, já sám jsem se v tom moc nevyznal a to jsem na Václava psal bakalářku.) Film je založený hlavně na soubojích, které jsou z většiny fakt povedené, hlavně ten první s vozovou hradbou. Naproti tomu finální bitva, která by asi jako měla být jó epická, tak je sestříhaná tak hloupě, co vteřina to střih, že se nevyznáte v tom, co se vlastně sakra děje. Nemluvě o trendu "haha, teď budu klepat s kamerou, to bude vypadat parádně." Ne, vypadá to, že kameraman má solidní klepavku. Takže ano, pro fanoušky akce vyloženě skvělá podívaná. Lítají šípy, sekají se ruce, probodávají se těla, věší se děti, hryžou se frňáky, sekají se hlavy. Vyloženě brutalitky, které v české produkci nemají obdoby. Na druhou stranu je docela s podivem vidět, že co se týče k velkoleposti, tak ty souboje působí mnohem komorněji než třeba ve Vávrově trilogii z 50. let. což není na škodu, o to lépe se dokážete soustředit na konkrétní duely. Brutalitou se rozhodně nešetřilo. Na čem se ale zatraceně šetřilo byl scénář. Jo, souboje parádní, ale samotný příběh je dost o ničem. Film se snaží místy o zpomalení a menší navození romance, ale moc se mu to nedaří. Když se snaží být film vážný, nefunguje to. Celou dobu očekáváte finále, kde dojde k nějakému velkému rozuzlení, kdy se konečně stane něco, na co čekáte celý film a nakonec dojde k tomu nejlínějšímu a nejvíc klišé konci, kdy si uvědomíte, že byl vlastně celý děj, veškeré události, k ničemu. Patetické finále, Kdož sú boží bojovníci a konec. Nic víc. To vždycky potěší po dvou hodinách sledování. Lokace byly v jádru čtyři. Les, lom Velká Amerika, Praha a náhodné hrady. Samozřejmě všude bláto, šedý medieval filtr, bez něho by to nešlo. Až na tu Ameriku, která měla představovat Itálii, to docela působilo věrohodně. Holt tvůrci měli štěstí, že byly kulisy už hotové a nemusí se projevit jejich odbornost při tvorbě autentického prostředí. Protože to se u kostýmů nestalo. Jákl byl tak svědomitý v tvorbě autentického středověku, že se ani nepodíval do hry svého kámoše Vávry, Kingdom Come Deliverance, kde by viděl, že v té době (a nejen té) se nosilo dost pestrobarevné oblečení. Ne, Jákl se drží hollywoodského středověku, takže místo barevných tunik nosí postavy ve filmu de facto špinavé pytle od brambor. Nemluvě o detailech, že třeba ta Kateřina nemá žádný účes, žádný drdol, nic. Prostě rozpuštěné vlasy, protože proč se držet iluminací z té doby, když už je máme, že jo. A to, že Žižka ve filmu používá takovou zubatou dýku ze 17. století, kterou se lámaly čepele, to ani nekomentuju. Prý se Jáklovi líbila, tak jí tam dal. Ale abych jenom nekřivdil, Kumáni, Zikmund a Václav měli docela dobře udělané kostýmy. Ale to je tak všechno. Jsem z toho všeho takový rozpačitý. Akce byla sice parádní, občas vidět známé tváře z dějin nebo lokality bylo fajn, ale to je tak všechno. Film je propadák v Americe, skoro nikdo na něj nechodí, v Česku diváky ničím nepřekvapí a znalejší historie možná tak namíchne. Jde vidět, že tenhle film byl dělaný pro Američany, aby poznali, že nějaká malá zemička v Evropě má daleko zajímavější historii než oni, (což máme, trhni si, Ameriko) ale jelikož je to absolutně nezajímá, tak se nic nezmění. Ani se nedivím, protože v angličtině se tenhle film jmenuje Medieval, což moc pozornosti nepřiláká. To se bude skvěle googlit. To musel vymyslet opravdový koumák. Jak jsem už zmínil, film má vážně dobrou akci, ničím jiným nepřekvapí. Herecké výkony to nezachraňují, zahraniční hvězdy krom představitele Žižky mockrát neuvidíte a Roden, který hrál Václava a na kterého jsem se těšil nejvíc, má tak 8 minut screentime. Film mě nezklamal, nenadchnul a nepřekvapil. Vážně nevím, kde je ten 450 milionový budget. Asi šel na plat cizích herců a CGI lva, fakt netuším.
Pedro24
Pedro24
1 504 bodů
8
Na České poměry velice slušné a vidět tu všechny ty hollywoodské herce vedle našich českých bylo pěkné. Nicméně je nutno dodat že to mělo fakt veliký potenciál, který kdyby byl dotažený do konce, tak se tím můžeme chlubit po celým světě. Kamera byla (zejména v první bojové scéně) docela chaotická a roztříštěná, že toho nebylo moc vidět. Bojových scén jsem upřímně čekal víc a ta konečná mohla být epičtější. Hlavním postavám nemám co vytknout, tam není o čem, ale vedlejší mohli být o něco lepší a mohli nám je víc přiblížit. Na druhou stranou je pravda, že dobu to atmosfericky vychátává fakt dobře a je to silný plusový bod, Ben Foster samozřejmě též.
SirAduard
SirAduard
1 425 bodů
6
Začnu prvně pozitivy. Film má dobře udělané scenérie a lokace plné špíny, krve a historie, která na mě sršela nepřetržitě. Všichni herci hrají dost úctyhodně. Některé souboje a bitvy jsou slušně udělané, ale prostě ten scénář i obecně storytelling ve mnoha scénách skřípe. Nejsem si jistý, zda je vina pouze u scénáře nebo částečně i u režie, avšak těžce to filmu podkopává nohy. Třeba prvních 30 minut jsem byl úplně zmatený, co se děje, proč postavy dělají, co dělají a kam ten příběh směřuje. Naštěstí jsem se později chytnul, ale poté se tam začaly objevovat divné situace, až dokonce scénáristické hlouposti, které mě vytrhávaly z děje do konce filmu. Jsem z toho smutný, protože takový to celovečerák o české historii, s hollywoodským hvězdami a nadprůměrným rozpočtem, už asi neuvidíme. [60%]
Steven47
Steven47
1 361 bodů
8
Snímek Jan Žižka má své problémy, ale i přesto jsem z kina odcházel spokojený. Každopádně musím uznat, že očekávání byla ještě o malinko větší. Před premiérou se hojně řešila historická (ne)přesnost, nicméně jsem neměl pocit, že by došlo k nějaké zásadní úpravě našich dějin, jen to prostě není dokument, což se vědělo. K samotnému filmu – jedním z taháků bylo na české poměry hvězdné obsazení, které rozhodně nezklamalo. Ben Foster jako Žižka je skvělý a mile mě překvapil Til Schweiger. Naopak třeba Michael Caine mohl klidně dostat více prostoru. Hodně rozporuplné pocity mám z bitev, které jsou mnohdy chaoticky sestříhané, ale na druhou stranu působí dost věrně svojí syrovostí a vlastně mě bavily. Když pak v průběhu jedné z nich zazní poprvé „Ktož jsú boží bojovníci“, tak jsem měl regulérně husinu. Hudbu bych celkově určitě pochválil. V čem naopak film selhává je prokreslení postav. Většina z nich jsou pouhé figurky na šachovnici, jelikož se film snaží soustředit především na Žižku a jeho linku s Kateřinou, což dlouho není moc zajímavé koukání. Další slabinou je příběh, který působí jednoduše divně. Veškeré dějové posuny vychází z toho, že se každých 15 minut nějaká postava rozhodne zradit jinou, a tak je to pořád dokola. Na dvouhodinovou stopáž je to opravdu málo a snímek se hlavně kolem poloviny strašně táhne. Vše zachrání finále, které je skvělé a funguje i emočně. U Žižkova proslovu jsem měl zase husinu a po skončení jsem si řekl, že tomuhle projektu budu milerád lehce nadržovat. 7/10
Enon
Enon
1 096 bodů
2
Kdyby ty peníze Petr Jákl spláchl do záchodu, udělal by líp. Absolutně zbytečné 2 hodinové nic, které vám předá nulové emoce. Jsou zde velmi špatné postavy, které nedostávají dostatečný prostor na to aby vám na nich záleželo, nebo abyste si k nim vůbec vytvořili jakýkoliv vztah. Jediný snesitelný je tu Lorak, který aspoň trochu působí hrozivě. Romance mezi Kateřinou a Žižkou je hrozně na sílu a vůbec tu nemusela být, stejně tak s ní spojené půl hodinové pobíhání po lese. Střih je KATASTROFÁLNÍ, akční scény jsou nepřehledné a tento střih a hektická kamera pouze zakrývá špatnou choreografii. Střihá se i ve scénách kdy prakticky vůbec žádný střih není zapotřebí, nebo jsou zde scény, kde si dvě postavy povídají a jakmile si řeknou 3 slova, hned se přemístíme někam úplně jinam. Tudíž ty postavy potom působí ploše a jejich rozhovory a vzájemné interakce působí nuceně a máte pocit, že žádná nemá žádný charakter. Vizuál není špatný, na můj vkus je to ale až příliš šedivé, není potřeba si hrát na to jak je to hrozně temný film tím, že tam střelíte 50 odstínů šedi. Pak jsou zde scény, které působí jako by vám autoři říkali:„Vidíte jak je to temný?” A úplně vám to cpou, že abyste to prostě viděli (scéna dítěte na kůlu), nepůsobí to vůbec přirozeně, opět jenom tak, že to chce scénář. Hudba byla docela v pohodě, ale také žádný zázrak. Takže, Žižka velké zklamání. 25%
Senkys57
Senkys57
973 bodů
5
Několik mil. za běhání v lese, myslel jsem, že to bude kapánek lepší, ale ehhh
FiVe
FiVe
915 bodů
8
jako jooo
filmovy.guru
filmovy.guru
903 bodů
8
Jan Žižka ukazuje, že česká filmařina ještě není v kopru. Samozřejmě má k dokonalosti daleko, ale vydal se správným směrem, kterým doufám, že se budeme posouvat dále. Nemůžu si pomoct, ale pro životopisné české filmy (v tomhle případě pouze lehce životopisný) mám jednoduše slabost. Historické nepřesnosti zmiňovat nemusím, jelikož si film na nějaký historický dokument ani nehraje, ale když se podívám na ty kladné stránky, tak nesmím opomenout nádherné záběry českých krajin a hradů, samozřejmě i středověká Praha byla dechberoucí. Celkový colorgrading určitě působil středověce, ale pro obyčejného diváka nezajímavě, což některé může odradit. Upřímně akce a veškeré drsné a krvavé záběry byly za mě perfektní, mou jedinou výtkou by byly až moc frekventované střihy v close-up akci. Akorát jedna věc mě po celou dobu v kině vyváděla z míry, a to kolik toho Žižka vydrží, protože by už dávno měl mít zlámané všechny kosti v tělě, po tom, co všechno se mu ve filmu stalo. Jako zvukový podklad bych zvolil výraznější motiv a abych nezapomněl, tak film jsem zhlédl v dabingu, který se vydařil. Herecké výkony bylo příjemné sledovat, až na ne moc silnou chemii, mezi jednotlivými postavami, na které celý snímek měl více budovat. Ben Foster jako Žižka byl tutovka a už bych si v této roli težko představil někoho jiného. Kolem a kolem Žižka určitě mohl dopadnout o dost lépe, ale jsem rád i za to, co jsme dostali, protože tento směr, který Jáklův Žižka nastínil má budoucnost a neměli bychom nad naší kinematografií ještě lámat hůl. Kdyby byl film zahraniční dal bych dosti průměrné 3 hvězdy, ale když přihlédnu k tomu, že bych film moc rád podpořil a český středověk mám velice rád, dávám 4 hvězdy a jen tak dál!
tindersticks
tindersticks
783 bodů
4.5
Rád bych zase počase pochválil český film, už je proto, že dát se dohromady s producentem, který pošle půl miliardu (Cassian Elwess) a zajistit herce typu Fostera nebo Caina muselo dát strašnou práci. Ale prostě to nejde. Foster odvádí skvělou práci a drží film nad vodou, ale jinak je to plácnutá do vody. Zcela jistě to není film o Žižkovi, fabulace dala díky chybějícím historickým pramenům scénaristům volnou ruku a ti prostě jen sesmolili děj s postavami, které tou dobou žili (nebo taky nežili). Nic něž silný příběh nemohl děj zachránit, a o silný příběh věru nešlo, šest scénaristů nedokázalo ani nabídnout přehlednost děje nebo silnější dialogy, když se zrovna nebojuje - většinou jsou to strašná klišé. Emoce žádné, identifikace s postavami malá, přehlednost děje chabá, jednině bitky a souboje obstojné. Horší než scénář mi ale přijde režie, podivné střihy, choas, záběry zvrchu, záběry divokých ptáků. Nasvícení v hradu amatérské, lokace působí lacině, jako dražší TV film. Pro mě velké zklamání. Pro diváky asi taky (tržby cca 3 mil USD) - nelze se divit ani těm americkým (tohle má být velkofilm? ani českým (historicky mimo, emoce nedokázal dostat ani z chorálu Kdož su boží bojovníci..). Velká škoda.
HanO
766 bodů
4.5
Po zhlédnutí Jana Žižky musím říci, že jsem viděl skvělé obrazové i zvukové efekty a herecké výkony, ale to je bohužel vše. Šel jsem do kina na historický film (takto to bylo prezentováno) a dostalo se mi jakési podivné fantasy, nebo možná jakéhosi hrdinského eposu vycházejícího z nějakých pomatených pověstí, ve kterém je smíchán Robin Hood s Williamem Wallacem a okoukanými hrdiny, kteří jsou v každém druhém americkém filmu. Tento film je čirou smyšlenkou nehledě na to, že je tam plno reálií, které se nikdy nestaly, tím nemyslím toho fiktivního superhrdinu, kterého nazývají Janem Žižkou, ale děje odehrávající se v Českém království, nechce se mi všechny nesmysly vyjmenovávat, uvedu např. průběh a důvody zajetí Václava IV. roku 1402 Panskou jednotou (tyto byly naprosto jiné, než je nastíněno), při kterém film končí. Chvílemi jsem měl dojem, že se dívám na brutální pohádku o Jeníčkovi a Mařence, která trpí Stockholmským syndromem v té nejtěžší formě. Děj filmu se mohl odehrávat prakticky všude na světě a hrdina se mohl jmenovat jakýmkoliv jménem, nevidím zde žádná výrazná specifika určující dobu, kromě komentáře při zahájení filmu, ten je tam pravděpodobně pro to, aby divák poznal, na co se vlastně dívá. Ten, koho zajímají romantické krváky s příměsí fantasy a nepatrné hrstky historie, nebo např. filmy typu „Hra o trůny“ bude filmem nadšen (pokud bych si odmyslel název filmu, jméno superhrdiny a to, že byl film prezentován, jako historický a měl rád masakry s příměsí romantiky byl bych nadšen také).