Ken Loach si nebral servítky a sociání drama podal v dosti syrové podobě. Překvapilo mě drsný přístup zaměstnanců anglického Úřadu práce (zde v Newcastlu), jestli jsou tyto postupy podány realisticky, mají se čeští nezaměstnaní jako v bavlnce. Oddychový tenhle náhled na střet nemocného žadatel o (nejprve) nemocenskou a podporu tedy rozhodně není.
Sociální drama z Bulharska je zajímavé náhledem na do balkánské reality 2014 (zde něco jako Broumov v devadesátkách), méně pak už lehce za vlasy přitaženým příběhem. Hlavní hrdinka neuvažuje dvakrát logicky a je paličatá až zarážejícím způsobem, pere se ovšem s nepřízní osudu co má sil, na rozdíl od svého manžela-trouby, u kterého přitom celé neštěstí začalo. Morální vyústění bych čekal jiné, ale poučné bylo, o to nic.
Na pokračování to vůbec neni špatný počin. Zarostlý a zdeptaný Cillian Murphy je vyloženě dobrou akvizicí a zbytek si uhrál to samé, co v prvním dílu. Komu se líbila jednička, at neváhá.
Začátky The Troubles (1969) v Belfastu z pohledu malého chlapce. Film je přes vstupní davovou scénu s uličním násilím v podstatě krotkým náhledem na dopady konfliktu na život rodiny, která se odmítá účastnit se aktivně násilných akcí a toužící prostě žít už tak těžký život.
Příběh předsedy místního Národního výboru, soudruha Bavora, který prosadí zbourání starého centra svého města a postaví místo toho paneláky je věru vypečená taškařice. Pominu samotnou dějovou linku bourání staré zástavy (byl jsem podobné zhůvěřilosti svědkem v dětství ve svém okolí), u které mi co chvíli stoupal tep, ránu z milosti tomuhle utrápenému scénáři zasadili ránu z milosti všichni (no fakt) zúčastnění, v čele s naprosto zoufalým Buchvaldkem a režisérem Sokolovským. Herci se pod jeho vedením chovají bud jako ochotníci začátečnícíi (František Němec hraje žal se sklonenou hlavou a radost poskakováním!) nebo jako ochotníci přehrávající (Steinmasslová, bohužel i Bláha), případně jen tak deklamuji stašlivá klišé a rádoby moudra (časté Dietlovy poklesky). Že je to celé propaganda, je pak z dnešního pohledu to nejmenší.