72%
Žaluji!

V roce 1894 je důstojník francouzského generálního štábu Alfred Dreyfus nepravdivě obviněn z velezrady a odsouzen k doživotí. Tato událost vstoupila do historie jako Dreyfusova aféra. (Pilot Film)

Recenze: Žaluji!

Kinobox.cz
70%

Za sebe však doporučuju sledování nevzdat a vydržet až do konce, protože Polanski jakožto ohromně zkušený a hlavně rafinovaný filmař začne někdy od poloviny pozvolna (dalo by se říct, že až neznatelně) utahovat zdánlivě nevzrušivému a "profesorsky" chladnému a odtažitému vyprávění šrouby, takže jeho silné jádro začne o to působivěji vystupovat na povrch (dobře vyznít se povedlo například i epizodce s Emilem Zolou, jež dala filmu název).

29 898 bodů
6
Zezačátku mě tento historický špionážní snímek bavil. Je to vlastně i soudní drama a líbí se mi vizuál.. kostýmy, interiéry a nažehlenost vojenské elity Francouzské armády.. postupem času mě však začal snímek uspávat.. tempo je prostě stále stejné a chyběla mi změna rytmu.. 60%.
22 285 bodů
4
Určitě není problém dát tomu s čistým svědomím tři hvězdičky, protože to celkem neutrálně představuje důležitou historickou událost. Určitě se to dá dětem pouštět ve škole. Ale proto to snad neexistuje? Co nového nebo aspoň zajímavého ten film říká o jedné z nejznámějších událostí historie 20. století, kde jsou nekonfliktně rozděleny role na hodné a zlé a není tu vůbec co řešit? Kdyby se Polanski hystericky snažil hledat paralely ke své situaci, bylo by to aspoň nějak zajímavé, ale to on rozhodně nedělá - a ať si to uvědomuje, nebo ne, Dreyfusova aféra nemá s jeho skandály absolutně nic společného a on (privilegovaný člověk, který ani nepopírá, že spáchal, z čeho je obviněn) není v pozici Dreyfuse (člověka křivě obviněného na základě jeho původu), takže ani z tohohle úhlu tu nemám co řešit. Vlastně v celém filmu nemám co řešit, snad jen jak hnusně vypadá ta digitální kamera.
8
Promyšleně strukturované vyprávění v subjektivních flashbacích, které seznamuje s notoricky známou aférou z té jediné správné a obhajitelné perspektivy. Moc pěkně starosvětsky zrežírované, často s důrazem na systematický pohyb postav po mizanscéně, skvěle zahrané a uspokojivě gradované. V rámci vývoje a završení vztahu dvou klíčových aktérů sice nijak zvlášť silné a objevné, ale upozadění postavy Dreyfuse na úkor hlasatelů spravedlnosti má svůj zřejmý účel. Pro Polanskiho další zodpovědně natočené osobní téma.

Dodatečné informace

Původní název:
J'accuse (více)