Ali

70%
Ali

Režisér Michael Mann (Collateral, Insider: Muž, který věděl příliš mnoho) natočil strhující film o jedinečném muži. WILL SMITH (Muži v černém, Já, robot, Hitch), nominovaný za svůj výkon na Oscara, vás provede životním příběhem zbožňovaného a zatracovaného, ale rozhodně i nejkontroverznějšího sportovce všech dob. Muhammad Ali sportovní legenda 20. století. Boxer, který byl nejlepší a věděl o tom.




Brenan88
Brenan88
47 089 bodů
7.5
Na světě nebylo a není moc sportovců ke kterým bych choval takový hluboký respekt jako Alimu. Jedním slovem Legenda. Tento biografický snímek není vůbec špatný a snaží se zachytit všechny zásadní momenty v Aliho životě jenže těch bylo tolik,že nějaké samozřejmě musel skrz délku snímku opomenout. Délka je i přesto vražedných 157 minut,ale pokud tohle kolo ustojíte,tak odejdete s novými informacemi,které jste možná ani netušili. Smith byl v hlavní roli velmi dobrý a to vlastně platí i pro Foxxe.
hanys_
hanys_
18 771 bodů
6
Pro mě je Cassius Clay exhibicionistické prase, které má v hlavě nasráno. Tolik pro začátek. Teď k filmu. Mann měl jedinečnou šanci. Parádní obsazení, kontroverzní postava a jediné co dokázal na jedničku jsou boxerské zápasy. Ty jsou nasnímány vážně parádně. Stopáž je ale přepísknutá a to tenhle snímek ještě více degraduje, protože upřímně ten děj za moc nestojí a ani parádní Smith to nezachrání. 5/10
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
Oblíbený herec, který si svou kariéru dost možná zničil jednou fackou. Po počátcích rappera s přezdívkou Fresh Prince se z Willa Smitha stal nejen oblíbený herec v populárních filmech jako Den nezávislosti nebo série Muži v černém, ale také herec, který dokázal, že mu soška Oscara celá léta podezřele utíkala. Smith se ostatně první oscarové nominace dočkal počátkem roku 2002 za svůj výkon ve snímku Ali, paradoxně ho ten samý rok ve stejné kategorii porazil Smithův dobrý přítel Denzel Washington za svůj výkon ve snímku Training Day. Silnější a pozoruhodnější výkon by jste přitom ve Smithově kariéře hledali těžko. Režie Aliho se chopil Michael Mann, tvůrce Posledního Mohykána, Nelítostného souboje či Collateralu. V kariéře tvůrce, jehož filmy většinou bývali kriminální záležitosti trčí s Posledním Mohykánem Ali dost možná nejvíce. I díky tomu ovšem vznikl dost možná jeden z nejvýraznějších sportovních biopiců všech dob. Ali ovšem přitom ovšem není film jen o boxu, není to jen sociální a politické drama, ale především příběh jednoho výjimečného sportovce, jehož přesahovali jeho výkony v ringu a jeho největší souboj ve finále neprobíhal v ringu, ale mimo něj. A probíhal se společností, ve které žil. Michael Mann v roce 2001 dal světu film, který intenzitou bojových scén strčí do kapsy prakticky všechny boxerské filmy. Mannovy filmy jsou vždy proslulé především vynikajícím vizuálem a Mann ani tentokrát nezklamal a ukázal, že jeho filmy jsou prostě minimálně co se týče vizuálu fascinující vždy. Za kamerou navíc stál Emmanuel Lubezski (dávno předtím, než díky Gravitaci, Birdmanovi a Revenantovi získal Oscara 3x za sebou) a mohl si tak vyšlapat cestičku přesně k tomu, aby byl dnes brán za jedno z největších kameramanských es. Ali netrpí handicapem, kterým bohužel sem tam trpí nějaký ten biopic a tedy tím, že by vyprávěný životní příběh nefungoval jako celek. Příběh, který vypraví Ali je naopak skvěle seskládán a to i přesto, že jsou pod scénářem oficiálně podepsání 4 lidé (kromě Manna také Eric Roth, scenárista Forresta Gumpa nebo nové Duny). Stěžejní je fakt, že filmový Ali o Muhammadu Alim vypovídá jako o personě, kterou skutečně byl. Působí to, že měl Mann k celé látce cit a chtěl prostě natočit co nejlepší možný film, co bylo v jeho silách. Takový pocit přitom u filmů není samozřejmostí, Ali je ovšem přesně ten případ, kdy je tahle neskutečně upřímná a částečně až dojemná snaha vidět. A o to potěšující je vidět, že ta snaha přináší něco jako zralé ovoce. Will Smith tehdy Muhammada Aliho nehrál. On se Muhammadem Alim prakticky stal. Stačí si pustit archivní záběry skutečného Aliho, porovnat si ho se Smithem v samotném filmu a prostě si přiznat, že i když si o Smithově personě může kdokoliv myslet cokoliv, je to prostě fantastický herec. V průběhu Aliho to celé působí dojmem, že je Smith až poctěn tím, že tuhle afroamerickou ikonu může ztvárňovat a snaží se z ní vyždímat naprosto všechno. A především je stejně tak sympatický a ve finále z něj jde úplně stejný respekt jako ze skutečného Muhammada Aliho. Jestli má někdy nějaký film definovat herectví Willa Smitha, měl by to být právě Ali. Famózní střih (který je u boxerských filmů velmi stěžejní), skvělý soundtrack dvojice Pietera Bourkea a Lisy Gerrard doprovázen špičkovou hudební dramaturgií i skvěle obsazené vedlejší role. Jon Voight si jako sportovní novinář Howard Cosell došel po Smithově vzoru pro Oscarovou nominaci právem, Jamie Foxx zde má nejspíš jako asistent trenéra Brown pořád jednu ze svých nejlepších rolí ve své kariéře, stejně tak zaujme Jeffrey Wright jako Aliho fotograf Howard Bingham nebo Mario Van Peebles jako Malcolm X. Po technické stránce se Alimu vytýká cokoliv prakticky těžko, nejvíc fascinující na něm ve finále zůstává to, jak autenticky a v jistých momentech až skoro dokumentárně (napomáhá tomu především záběry používající ruční kameru) působí. Především i díky zmíněné až děsivé Smithově přeměně, která díky slavnějším filmům zůstává přeci jen tak trochu nezaslouženě zastíněna. Ali je skutečně jedním z nejpůsobivějších sportovních biopiců všech dob, který Michael Mann natočil nejen se svou dobře známou péči, ale i neskutečným zápalem k samotnému námětu o životě výjimečné (nejen) sportovní osobnosti. A i když vám Oscar pro Smitha za Krále Richarda může přijít zasloužený, vedle Aliho prostě působí spíše jako Oscar za zásluhy......

Dodatečné informace

Původní název:
Ali (více)
  • USA Ali
  • USA Alì
  • USA Muhammad Ali
  • USA Али
Země původu:
USA
Rozpočet:
107 mil. USD
Tržby:
87,71 mil. USD (celosvětově)

Powered byJustWatch