Americké graffiti

73%

Komentáře a recenze 4

29 978 bodů
6
Na filmu se podíleli velikáni, jako Francis Ford Coppola, nebo George Lucas a jde to vidět, je to hezky šedesátkové a propracované hlavně po vizuální stránce. Krásná auta, tehdejší uvolněná omladina.. prostě pěkné.. ale příběh mě moc neoslovil a ve filmu se toho vlastně moc neděje. Pěkná sonda do života mladých v šedesátkách.
22 289 bodů
8
Zajímavý výřez ze života čtyř kluků. Spolu s Novou nadějí jediní režijní počin Lucase, kde jsem se zajímal o hrdiny a byli mi nějak sympatičtí. Navíc skvělý dobový soundtrack.
8.5
Lucas je borec. Film zhmotňující přesně ten úžasný atmosférický feeling, který si představím, když se mluví o amerických šedesátkách. Samozřejmě, důležitou roli hraje neuvěřitelně nadupaný soundtrack, který hraje diegeticky z rádií či během živých představení takřka nepřetržitě, ale hmatatelně reálné je i zobrazení tehdejší mladistvé nátury, nahodilého hledání sebe samého, váhání mezi nesvázaným užíváním si života a směřováním k dospělé zodpovědnosti, mezi povrchním frajerstvím a skutečným prožíváním. Nevzpomínám si na žádný jiný snímek, po jehož zhlédnutí bych upadl do deprese z toho, že nemohu zažít dobu, o které vypovídá - nekonečné večery v autokinech, na živých velkoměstských ulicích s hárem jako James Dean (v mém případě spíše jako Yul Brynner :) nebo na vyprahlých venkovkých cestách, kde bych tůroval s kovbojským kloboukem otcův starý trabant. Dílo sice mnohem více nostalgické a naivní nežli progresivní, ale přesto nestárnoucí a nádherné. A je zajímavé vidět, že Richard Dreyfus vypadal roku 1973 o patnáct let mladší než o dva roky později při natáčení Čelistí..
cerfik
cerfik
7 890 bodů
6
Upřímně nechápu tu chválu a opěvování tohoto snímku, kde se unuděná americká mládež snaží zabavit v zevlování po nějakém americkém zapadákově co jako zapadákov až tak nepůsobí. Zkrátka mladí účastníci téhle jedné noci přetékají nudou, která se na vás jaksi přenáší a spíš to připomíná konec padesátých let a o zlatých šedesátých bych moc nemluvil, protože i ta hudba i to chování je tak plné přetvářky, hraní si na něco, svázanosti konvencemi a takové zaprdlosti. Děj v podstatě žádný, sledujete mladé jak se jednu noc různým způsobem flákají. Pěkný auta a pěkný neony, slušná kamera a vizualizace amerického způsobu života dané doby, ale nic co by bylo hodno George Lucase a za co by měl být nějak opěvován. Oproti THX 1138 a Hvězdným válkám je to chudičký odvar.