Časopis Forbes dal dohromady žebříček nejmajetnějších lidí planety, jemuž vévodí módní imperátor Bernard Arnault a zakladatel společnosti SpaceX Elon Musk. Čtrnáct jmen má podle dané evidence na kontech přes 100 miliard dolarů, přičemž lidé ze showbyznysu jsou v této konkurenci přece jen upozadění. Mezi dolarové miliardáře každopádně náleží také čtveřice filmových tvůrců, jejichž přínos je minimálně u prvních třech osobností nezpochybnitelný a dobře známý. Čtvrté jméno naopak kdekoho překvapí.
Články 15
George Lucas zažil fascinující a dramatický život, který jednou nějakému herci rozhodně vynese Oscara. Stvořil jeden z největších popkulturních fenoménů moderních dějin v podobě Star Wars, jež změnily způsob, jakým se filmy natáčejí, distribuují a jakou roli hrají ve společnosti. Ale právě tento nezměrný úspěch mu také zabránil splnit si kterýkoliv z jeho autorských snů. George Lucas má rozhodně čeho litovat, přesto vás asi překvapí, co on sám označil za svou největší kariérní bolístku.
Přesně o jeden den se nedožila 77 let americká seriálová herečka Suzanne Somers, jež se proslavila především komediálním seriálem Krok za krokem z 90. let. The Hollywood Reporter uvedl, že zemřela v poklidu obklopená svými blízkými. Televizní kadeřnice a máma sedmi dětí 23 let bojovala s rakovinou prsu, jež ji odstavila od práce.
Ohlédnutí za 70. lety v kinematografii a za vznikem letních blockbusterů většinou začíná i končí u Čelistí a Star Wars. Publikum za červencových a srpnových nocí přitom George Lucas rozpálil už roku 1973 svým druhým celovečerním filmem Americké graffiti, jehož nevídaný úspěch nasměroval celý průmysl k turbulentní proměně.
Oficiální vyhlášení bankrotu studia Lucasfilm ještě nepřišlo. A protože je od roku 2012 součástí konglomerátu Disney, není pravděpodobné, že by značka definitivně padla. Nejasnou však zůstává budoucnost dvou obřích filmových sérií.
Po vzestupu Star Wars se v osmdesátých letech rozmohl trend fantaskních snímků pro mládež, které dnes často spadají mezi kultovní. Jedním z nich byl také Willow z roku 1988, jehož příběh vzešel z hlavy George Lucase a který právě dostal seriálové pokračování na Disney+. Nastává tedy vhodná doba na něj krátce zavzpomínat.
Zvládnout režii celovečerních filmů či seriálů, tedy profesi nesmírně komplexní, vyžadující vůdčí, rozhodnou a komunikativní osobnost, je schopnost často připisovaná lidem s lehce či silně rozvinutým egoismem a diktátorstvím. Pro spoustu filmařů to samozřejmě neplatí, ale o opravdu legendárních hollywoodských režisérech se často dočteme spíše nelichotivé morální verdikty. Následujících šest slavných osobností s oscarovými vavříny a miliony (i miliardami) dolarů na kontě ale podle dostupných informací platí za vlídné lidi s nohama na zemi, kteří se v zákulisí nad nikoho nepovyšují.
Apokalypsa, legendární válečný film dostávající svému názvu vyčerpávajícím příběhem i zákulisním peklem, vstupuje tento týden v remasterované tříhodinové verzi do tuzemských kin. A pokud jste jej i 43 let od prvního uvedení stále neviděli, následující souhrn produkčních hrůz a výzev, jimž musel štáb v čele s režisérem Francisem Fordem Coppolou čelit, pro vás může být tím nejvýmluvnějším doporučením.
Možná nejslavnější herec světa, jenž zazářil v několika filmových milnících a ztvárňuje dvě z nejoblíbenějších postav – Hana Sola a Indiana Jonese, slaví osmdesáté narozeniny. Harrison Ford si své soukromí střeží, ovšem jeho ryzí a nevypočitatelný charakter je zdrojem legend a jeho postoje k vlastní kariéře bývají často rázovité. Ford je totiž naprostý originál, ať už v životě či na velkém plátně.
Pokud nepatříte k těm divákům a divačkám, kteří ihned po skončení filmu vypínají televizi či odcházejí z kina, jistě si všímáte způsobu, jakým tvůrci využívají také závěrečné titulkové sekvence. Jejich přítomnost a hudební podkres dnes bereme za samozřejmost, ale vždy tomu tak nebylo. Své postavení v závěru uměleckého díla si naopak vydobyly v průběhu let a písně, které je doprovází, mohou libovolně prohlubovat či naopak přetvářet dojem z právě skončeného snímku. Pojďme si ve stručnosti shrnout historii titulkových pasáží (v angličtině opening credits či ending credits) a zaměřit se na to, jak mohou různé melodie, texty písní či doprovodné animace manipulovat s publikem i po ukončení narativního díla.