![martin-mickey-stusak](https://1263469901.rsc.cdn77.org/resize/images/2015/11/11/martin-mickey-stusak024409353_409.webp?width=50&height=-&quality=95)
martin-mickey-stusak
36 250 bodů •
10
Ve svém jádru vcelku znepokojující snímek pojednávající o odcizení veterána z vietnamské války v moderní společnosti. Poukazuje na jeho posedlost spojenou s frustrovaným hněvem a znechucením lidského úpadku. Martin Scorsese velice šikovně použil prvky noir se žánrem westernovým, hororovým a městským melodramatem, a kupodivu to funguje. K patřičnému uklidnění v jinak depresivní atmosféře pomáhá do kůže se vtírající saxofonová melodie. V mnoha ohledech se film stal prorockým. Odráží násilí současných novinových titulků, čímž se vlastně stal i v jistém smyslu nadčasovým. Každá scéna něco znamená či něco naznačuje. Psychologický vjem v rámci na první pohled obyčejných dialogů předčí očekávání ve svém smyslu a pojetí dané problematiky. Film tak v sobě nese poselství a kritiku zároveň. A není od věci, že velmi ovlivnil další tvůrce. Scéna se zrcadlem byla později použita nesčíslněkrát. Příběh zdánlivě jednoduchý, ale pro lepší uchopení toho, co chce divákům vlastně říct, se musí pozorně číst mezi řádky. Komu se to povede, má vyhráno.